سامانه چک الکترونیک رونمایی شد

سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و صمت، نمایندگان مجلس و روسای بانک‌ها رونمایی شد.

چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.

این سامانه با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است و امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این مراسم گفت: پروژه چک الکترونیک به لحاظ ملاحظات حقوقی و فنی پیچیده بود.

«مهران محرمیان» اظهار داشت: مهمترین اتفاق در چک دیجیتال این است که می‌تواند در اختیار افراد مختلف که در حوزه دیجیتال حضور ندارند نیز قرار بگیرد و نقد کردن آن غیرحضوری است.

وی ادامه داد: در دوران کرونا ۹۵ درصد مراحل صدور چک غیرحضوری بود و هم اکنون به ۹۸ درصد رسیده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، کاهش تعداد زندانیان را از مزایای دیگر قوانین جدید چک دانست و گفت: در سال ۹۶ هر روز ۱۰ نفر به دلیل مسائل قضایی چک روانه زندان می‌شدند و هم اکنون این رقم به هر روز یک نفر رسیده است.

وی بیان‌داشت: سامانه چک الکترونیک هم اکنون در بانک‌های صادرات، پارسیان و تجارت برای اشخاص حقیقی فعال است و در آینده نزدیک بانک‌های کشاورزی، آینده و ملت نیز به این سامانه ملحق می‌شوند.

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.