تا چه زمانی می‌توان با افزایش نرخ ارز، کسری بودجه را جبران کرد؟

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: یکی از ابرچالش‌های ما، سیستم بانکی و کسری بودجه‌های مزمن دولت است. دولت هم با افزایش نرخ ارز، تا حدودی می‌تواند این مشکل را حل کند، اما افزایش نرخ ارز به حدی سطح عمومی قیمت‌ها را بالا برده که شاید ۵۰ درصد جامعه دیگر توان و کشش خرید را ندارند.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی  در این خصوص که با ادامه این روند ناترازی بانک‌ها، چه اتفاقی در اقتصاد می‌افتد؟ می‌گوید: ادامه این روند اصلا مقدور باشد. ما یک اصطلاحی داریم تحت عنوان میزان حد استقراض بانک‌ها که من فکر می‌کنم این حدها رد شده است. اگر از این بیشتر جلو برویم، باعث فروپاشی خود بانک‌ها می‌شود. به‌هرحال یک جایی هم دولت مجبور است وضعیت را کنترل کند و هم اقتصاد جواب‌گو نیست و کشش ندارد.

تا چه زمانی می‌توان با افزایش نرخ ارز، کسری بودجه را جبران کرد؟

این کارشناس پولی و بانکی عنوان می‌کند: حجم نقدینگی که ۲۰ سال قبل در حدود ۱۷، ۱۸ درصد رشد داشت، اما این عدد در حال حاضر به ۴۰ درصد رسیده است. با یک حجم پایه سنگین ۶ هزار هزار میلیارد تومان، شما ۴۰ درصد را حساب کنید و ببینید چه رقم وحشتناکی می‌شود.

حسینی‌هاشمی تصریح می‌کند: به‌هرحال یکی از ابرچالش‌های ما، سیستم بانکی و کسری بودجه‌های مزمن دولت است. دولت هم با افزایش نرخ ارز، تا حدودی می‌تواند این مشکل را حل کند، اما افزایش نرخ ارز به حدی سطح عمومی قیمت‌ها را بالا برده که شاید ۵۰ درصد جامعه دیگر توان و کشش خرید را ندارند و به فقط مطلق کشیده شده‌اند.

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.