روش صدور چک دیجیتال در بانک تجارت

آیا با روش صدور چک دیجیتال در بانک تجارت آشنایی دارید؟ با نصب همراه بانک تجارت، نصب و فعالسازی برنامه «هامون» جهت ثبت امضای الکترونیکی و همچنین داشتن یک حساب جاری با امکان صدور دسته چک، امکان استفاده از خدمات سامانه چکاد به‌منظور دریافت و صدور چک دیجیتال برای کاربران فراهم می‌شود.

در هفته گذشته سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) با مشارکت بانک تجارت رونمایی شد و بانک تجارت به‌عنوان یکی از سه بانک نخست حاضر در رونمایی از سامانه چک دیجیتال این خدمت نوین را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) سامانه‌ای است که بانک تجارت به عنوان یکی از سه بانک نخست حاضر در ارائه این خدمت جدید از طریق همراه بانک تجارت آن را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

چک دیجیتال چیست؟

چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند؛ این سامانه با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است و امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

مزایای چک الکترونیک

از مزایای چک دیجیتال می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک، عدم امکان تغییر در برگ چک الکترونیکی، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، اطلاع‌رسانی از وضعیت نقل و انتقالات چک و مطلع شدن صاحب چک بعد از پرداخت وجه، حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها، هزینه عملیاتی پایین و امکان جایگزینی در تمامی معاملات اشاره کرد.

سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند. از دیگر سو، یکی از مهمترین ویژگی‌های چک الکترونیک امکان نقدشوندگی آن توسط تمام افراد جامعه، حتی آن‌هایی است که امکان استفاده از ابزارهای دیجیتال را ندارند.

سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف کردن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارائه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند. توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد؛ با این تفاوت که در این نوع چک، امضای دیجیتال معتبر خواهد بود.

روش صدور چک دیجیتال در بانک تجارت

با نصب همراه بانک تجارت، نصب و فعالسازی برنامه «هامون» جهت ثبت امضای الکترونیکی و همچنین داشتن یک حساب جاری با امکان صدور دسته چک، امکان استفاده از خدمات سامانه چکاد به‌منظور دریافت و صدور چک دیجیتال برای کاربران فراهم می‌شود.

پس از فعال‌سازی خدمت چک دیجیتال در منوی مربوطه در همراه بانک تجارت، خدمات مربوط به چک دیجیتال اعم از درخواست صدور دسته چک، صدور چک، امکان وصول درون بانکی و بین بانکی چک، مشاهده دسته چک صادر شده و برگه‌های چک دیجیتال، مشاهده چک‌های دریافتی، انتقال چک دیجیتال، ضمانت چک، مسدودسازی چک، ابطال چک و نقد کردن چک بدون مراجعه به شعبه قابل انجام خواهد بود.

پس از انجام این مراحل توسط مشتری و طی شدن فرآیندهای مربوطه به صدور دسته چک الکترونیکی توسط شعبه و بدون نیاز به حضور مشتری، چک‌های صادره در کارتابل مشتری قرار خواهند گرفت و وی قادر خواهد بود نسبت به صدور چک در وجه ذی‌نفع از طریق منوی مربوطه در نرم‌افزار همراه‌بانک اقدام کند و ذی‌نفع نیز می‌تواند نسبت به وصول وجه چک به صورت غیرحضوری و حضوری اقدام کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.