استارتاپ‌هایی که در جام جهانی به کمک قطر آمدند

استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی وارد دنیای تازه‌ای شده‌اند. در این راستا نباید نقش دولت‌ها را برای رشد این استارتاپ‌ها نادیده گرفت. رقابت شدید در این عرصه باعث شده بسیاری از استارتاپ‌ها پس از مدت کوتاهی بازار را ترک ‌کنند، با این‌حال دولت‌ها تمام تلاش خود را برای تشویق سرمایه‌گذاران به‌کار می‌گیرند.

به نقل از روابط عمومی پرداخت الکترونیک سداد: حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی استارتاپ‌ها را می‌توان در کشورهای در حال توسعه دید. کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس با توجه به وضعیت اقتصادی خود و برنامه‌ریزی‌ برای دوران بعد از نفت، نقش پررنگی در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایفا می‌کنند.

قطر به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، در طول دهه‌ی گذشته وارد دوره‌ی جدیدی از جذب سرمایه و اجرای برنامه‌های توسعه کشور شده است. در واقع درآمدهای بسیار بالای این کشور از صادرات نفت و گاز در کنار مدیریت صحیح و مبتنی بر واقعیات مدیران این کشور باعث شده که قطر رشد بالایی در حوزه‌ی جذب سرمایه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که قطر در حال پیمودن مسیری است که پیش‌تر امارات متحده عربی وارد آن شده و به‌نظر می‌رسد که علاوه بر قطر، عمان، بحرین و عربستان سعودی هم در حال وارد شدن به این مسیر هستند.

جام‌جهانی قطر فرصتی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

قطر، اقتصادی مبتنی بر نوآوری و کمترین بیکاری را در منطقه و آسیا در سال 2021 با یک‌دهم درصد دارد. یکی از روش‌های حمایت از استارتاپ‌ها در قطر استفاده از خدمات صندوق استارتاپی دولت این کشور بوده که برای حمایت و ارتقای رشد شرکت‌های کوچک ایجاد شده است.

توسعه این صنعت نه تنها بر میزبانی، بلکه افزایش استفاده از امکانات ورزشی و آموزشی قطر که از بهترین‌ها در جهان محسوب می‌شود، تمرکز دارد. این کشور در سال 2020 میزبان 65 رویداد بود که به سرمایه‌گذاران فرصت‌های زیادی برای ایجاد یک بازار کامل با محوریت ورزش اعطا می‌کرد.

میزبانی قطر برای جام جهانی2022 فوتبال باعث شده که موقعیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران بوجود بیاید. با وجود نگرانی‌هایی که در ابتدا در مورد صلاحیت قطر وجود داشت به‌نظر می‌رسد که این کشور با سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده سعی در برگزاری این مسابقات به بهترین شکل ممکن را دارد. در این میان استارتاپ‌های قطری هم از فرصت استفاده و تلاش می‌کنند که بهترین خدمات خود را ارائه دهند.

 Qatar SportsTECH و گردآوری بهترین‌ها زیر یک سقف

بعد از اینکه قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی 2022 معرفی شد، علاوه بر بخش ساخت و ساز و تجهیز ورزشگاه‌ها، بخش‌های مرتبط با فناوری هم از اهمیت خاصی برای برگزارکنندگان این بازی‌ها پیدا کرد.

Qatar SportsTECH  مجموعه‌ای است که برای این رقابت‌ها تشکیل شده و وظیفه‌ی حمایت از استارتاپ‌هایی را که مایل به حضور و فعالیت در جریان جام جهانی هستند، برعهده دارد. به گفته‌ی‌ مسئولان این پروژه Qatar SportsTECH با بهترین‌های این صنعت همکاری کرده تا علاوه بر پشتیبانی، دنیای ورزش را به سطح جدیدی برسانند.

از جمله استارتاپ‌های مورد حمایت این پروژه که می‌توان به آنها اشاره کرد عبارت است از:

  • •    یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی(AI)  برای پیش‌بینی استعدادهای فوتبال
  • •    پلتفرم مشارکت هواداران مبتنی بر واقعیت افزوده(AR)
  • •    اکوسیستم بلیط فروشی مبتنی بر بلاک‌چین که از تقلب جلوگیری می‌کند

Qatar SportsTech توسط بانک توسعه قطر (QDB و SBC) تأسیس شده و از حمایت نهادهایی مانند لیگ ستارگان قطر(QSL)، گروه رسانه‌ای(beIN)، مرکز مالی قطر(QFC) ، وزارت بازرگانی و صنعت (MoCI) و هلدینگ MBK  برخوردار است.

استارتاپ‌هایی که در جام‌جهانی به کمک قطر آمدند

Q-Cab

نقل و انتقال از هتل به ورزشگاه و بالعکس، یکی از نگرانی‌هایی است که تماشاگران جام جهانی 2022 قطر ممکن است با آن روبرو شوند، بنابراینQ-Cab  که استارتاپی قطری و ارائه دهنده چنین خدماتی است می‌تواند در این شرایط به تماشاگران کمک کند.

Uber

اپلیکیشنی شبیه به Q-Cab است و به مسافران اجازه می‌دهد تا در مکان نزدیک خود جستجو و تاکسی پیدا کنند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این برنامه که می‌توان به آن اشاره کرد این است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد که خدمات اوبر را شخصی‌سازی کنند، به‌این صورت که می‌توانند راننده‌های مورد علاقه‌ی خود را برای همراهی در سفرهای بعدی در اپلیکیشن‌ ذخیره کنند.

Urban point

برنامه‌ی دیگری است که می‌تواند به تماشاگران جام‌جهانی قطر، تخفیف و کالابرگ رستوران، استخر، باشگاههای ورزشی و مراکز تفریحی ارائه دهد.

meddy.com

Meddy دیگر استارتاپی است که است که به کاربران در قطر کمک می‌کند تا بهترین پزشکان را در این کشور پیدا کنند. این برنامه سوابق پزشک، نظرات بیماران و سایر مدارک مربوطه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با این برنامه بیماران می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین پزشک را در محل زندگی خود پیدا کنند.

Meddy دارای حدود 1000 پزشک از 120 کلینیک خصوصی و بیمارستان با بیش از 20 تخصص است. بیماران می‌توانند با استفاده از وب‌سایت این استارتاپ به نزدیک‌ترین کلینیک و بهترین پزشک دسترسی داشته باشند.

منبع پرداخت الکترونبک سداد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.