به یاد بانکدارانی که به دلیل کرونا زیر خاک رفتند

از زمستان سال ۹۸ تقریبا ۳ سال می‌گذرد. در سه سال گذشته تعداد زیادی از مردم جهان به دلیل همه گیری کرونا جان خود را از دست دادند و مردم ایران نیز در این سال‌ها شدیداً درگیر این ویروس شدند به طوری که در بسیاری از روزهایی که آمار جهانی کرونا ارائه می‌شد، ایران بیشترین تعداد کشته شدگان را دارا بود.

در دوران شیوع گسترده کرونا، اصناف مختلف نیز به نوعی از این ویروس آسیب مادی و غیرمادی دیده‌اند و به دلیل کاهش تعاملات حضوری جامعه، فروش حضوری بسیاری از آنها کاهش پیدا کرد و بسیاری اصناف و کسب و کارها ورشکسته شدند.

در این بین، نظام بانکی و حوزه پزشکی و سلامت به دلیل ماهیت کارکردشان و نیاز همیشگی مردم به خدمات پولی و مالی و بهداشت و سلامت بطور مستقیم با کرونا رودرو شدند، بطوریکه در ایام اضطراری که اصناف دیگر به دلیل شیوع گسترده‌تر کرونا، تعطیل و نیمه تعطیل بودند، این قشر جامعه باید در محل کار خود حاضر می‌شدند و به جامعه خدمت ارائه می‌کردند.

کرونا، عامل تغییر در سبک زندگی و تعاملات مشتری و بانک

در دوران شیوع همه‌گیری کرونا استفاده از خدمات غیرحضوری نه تنها در دنیا بلکه در ایران نیز پررونق شد و مردم سعی کردند تا جای ممکن از تعاملات حضوری اجتناب کنند. به همین دلیل کرونا باعث تغییر سبک زندگی و تعاملات اجتماعی نیز شد، بطوریکه استفاده از خدمات غیرحضوری بانکی مثل اینترنت بانک، موبایل بانک و اپلیکیشن‌های پرداخت و خدمات سلف سرویس مثل دستگاه‌های کش لس و خودپرداز در این ایام با رشد چشمگیری روبرو شد و مردم کمتر برای خدمات بانکی مورد نیاز خود به صورت حضوری به شعبه مراجعه می‌کردند.

این جنبه کرونا شاید بهترین تاثیر ممکن در کشورهای مختلف بود، به دلیل اینکه باعث شد عادت مردم به استفاده از خدمات حضوری در شعب بانک از بین برود و این امر موجب کاهش فشار کاری همکاران شعبه شد و از سوی دیگر مشتریان را ترغیب به استفاده از خدمات غیرحضوری بانکی کرد که میلیاردها تومان صرف ایجاد زیرساخت آنها شده است.

با این همه گسترش خدمات غیرحضوری بانکی دلیلی بر این نبود که کارکنان نظام بانکی از این همه گیری کرونا در امان بمانند و بر طبق آمار تا مرداد ماه ۱۴۰۰ که واکسیناسیون کرونا برای کارکنان بانک‌ها آغاز شد، از تعداد ۲۴۰ هزار کارمند نظام بانکی، حدود ۳۵ هزار نفر به کرونا مبتلا شدند و در آن زمان تعداد کار کنان شبکه بانکی که جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند، به ۲۶۰ نفر رسید.

کرونا، در بانک صادرات

بانک صادرات ایران که در ۱۵ شهریور سال ۱۳۳۱ توسط خانواده بلورفروشان و خانواده مفرح، با ۲۰ کارمند و ۳ مدیر ارشد، فعالیت خود را آغاز نمود، در حال حاضر با بیش از دو هزار شعبه در داخل و خارج کشور و بیش از ۲۲ هزار کارمند یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بانک‌های کشور از نظر منابع، میزان مشتریان و تعداد شعب است.

بر اساس آخرین آمار به دست آمده، از ۲۶۰ نفر کارمند بانکی، تعداد ۲۹ نفر از کارکنان شاغل بانک صادرات ایران نیز بر اثر ابتلا به این کرونا از بین رفتند که البته این میزان به غیر از تعداد بازنشستگان در گذشته و خانواده‌های آنها بوده است.

عصربانک در این گزارش با یادآوری خدمات ارزنده کارکنان نظام بانکی در شرایط سخت کرونا، برای تمامی درگذشتگان کرونا مخصوصاً کارکنان نظام بانکی و بانک صادرات آرزوی روحی شاد و برای بازماندگان این عزیزان آرزوی شادی و سلامتی همیشگی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.