مردم‌ مراقبت کنند در دام دلالان ارزی نیفتند‌

این روزها دلالان ارز با وعده پرداخت رقمی ناچیز دنبال اجاره کردن کارت ملی مردم برای خرید 2000 دلار ارز توافقی و فروش آن در بازار غیررسمی هستند که ضرورت دارد مردم هوشیارانه عمل کنند و اسناد و مدارک خود را در اختیار این دلالان قرار ندهند.

با ایجاد فاصله قیمتی بین دلار توافقی (دلار صرافی) با دلار غیررسمی (قاچاق) برخی دلالان ارزی در نبود قانون مالیات بر عایدی سرمایه و درآمدهای اتفاقی، دنبال کسب سود‌های کلان و البته شبهه‌دار از محل این فاصله قیمتی هستند.

در لحظه تنظیم این گزارش قیمت دلار توافقی 36250 تومان است اما این دلار در بازار غیررسمی و قاچاق با نرخ بالاتری فروخته می‌شود.

 جلوگیری از هدررفت منابع ارزی با اختصاص سهمیه سالانه ارز به افراد

بانک مرکز‌ی در راستای مدیریت بازار ارز و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی، از چند وقت پیش تصمیم گرفت تقاضی ارز اسکناس در صرافی را مدیریت کند و در این راستا هر فرد عادی سالانه فقط یک بار با کارت ملی و ثبت کد ملی، امکان خرید ارز از صرافی را دارد.

مردم کارت ملی خود را در اختیار دلالان قرار ندهند/ هشدار حذف یارانه و سواستفاده از حساب افراد‌

حالا دلالان ارزی و سودجویان به دنبال این فاصله قیمتی، با وعده پرداخت ارقامی ناچیز، کارت ملی مردم را دریافت می‌کنند و با نام آنها ثبت‌نام دلار توافقی انجام می‌دهند و این دلار را خود در بازار آزاد غیررسمی، می‌‌فروشند و سود زیادی به دست می‌آورند.

مردم باید هوشیار باشند و کارت ملی خود و سایر مدارک بانکی را برای دریافت رقمی ناچیز در اختیار این دلالان ارز قرار ندهند.

از یک سو به دلیل گردش مالی حدود 75 میلیون تومان واریز و حدود 75 میلیون تومان برداشت از حساب فرد، طبق قوانین ‌سازمان هدفمندی یارانه‌ها به دلیل این گردش مالی، فرد در آینده از دریافت یارانه احتمالا محروم می‌شود.

از سوی دیگر ‌وقتی مدارک فرد نظیر کارت ملی، شماره حساب، فرم‌های واریز و برداشت همه در دست دلال ارزی باشد، امکان سو‌‌‌ءاستفاده برای وی فراهم می‌شود و ممکن است در این واریز و برداشت‌ها، ارقام بالاتری از حساب صاحب کارت ملی برداشت شود یا در آینده با سوءاستفاده از همین کد و کارت ملی، نسبت به برداشت از حساب فرد اقدام کنند.

 وعده بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز/ صالح‌آبادی: نرخ ارز غیررسمی را قبول نداریم و باید تعدیل شود

علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی، روز گذشته در نشست خبری خود درباره دلایل رشد قیمت ارز اظهار داشت:‌ تقویت دلار در دنیا یکی از دلایل افزایش نرخ ارز است؛ انتظارات، تورم و غیره، در قیمت ارز اثرگذار بوده است.

صالح‌آبادی در واکنش به ادعای گرانی عمدی دلار توسط دولت برای جبران کسری بودجه، گفت: ما نرخ ارز غیررسمی را قبول نداریم و باید تعدیل شود؛ دولت هیچ وقت از محل بازار قاچاق، نیازهای ارزی را تأمین نمی‌کند؛ تأمین مالی نیازهای ارزی کشور در نیما انجام می‌شود.

وی درباره افزایش قیمت ارز در بازار توافقی می‌گوید: قیمت ارز توافقی در بازار متشکل براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود نه دستوری؛ بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز در بازارهای مختلف حضور دارد.

به گفته صالح‌آبادی در معاملات فردایی اساساً ارزی مبادله نمی‌شود و صرفاً تسویه ریالی مبادلات است،‌ در معاملات فردایی نوعی از شرط‌بندی بر روی نرخ ارز است و مابه‌التفاوت ارز به صورت ریالی مبادله می‌شود. معمولاً حجم معاملاتی که در کانال‌های فردایی انجام می شود، بسیار پایین است و متأسفانه یکی از محل‌های سوء‌استفاده از حساب های اجاره‌ای است که بارها درخصوص آن به هموطنان هشدار شده است. این حساب‌های اجاره ای برای عملیات غیرقانونی اعم از پولشویی، قمار و غیره به کار گرفته می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی این را هم گفت که ما منکر آثار نرخ‌های غیررسمی نیستیم و باید درخصوص آنها تدبیری صورت گیرد. در ماه‌های اخیر نیز اقدامات زیادی با هماهنگی با نهادهای ذیربط در این حوزه انجام دادیم و همچنان این موضوع را دنبال می‌کنیم. اما در هر حال بازار غیررسمی، بازار محدود و غیرشفاف است. ارز رسمی کشور از محل بازار نیما و بازار متشکل معاملات ارزی تأمین می‌شود. لذا باید این نکته را مدنظر داشته باشیم، هنگامی که بازار را تحلیل می‌کنیم، دقیقاً از کدام بازار می گوییم.

صالح آبادی می‌گوید: ممکن است برخی منتقدان بگویند که من مکرر درباره بازارهای نیما و متشکل معاملات ارزی سخن می‌گویم. به دلیل اینکه بخش قابل توجه مبادلات ارزی کشور که اتفاقا می‌بایست در تحلیل‌ها مدنظر قرار گیرد، همین دو بازار و به طور ویژه بازار نیماست؛ که هم شفافیت کامل دارد و هم حجم مبادلات بسیار زیادی در مقایسه با بازار غیررسمی، برخوردار است،اما در بازار غیررسمی که ابعاد آن چندان شفاف نیست، طبیعتاً علل مختلفی مانند قاچاق کالا، تقاضای خروج سرمایه و غیره در شکل گیری آن موثر است و برای مدیریت آن دستگاه‌های مختلف باید هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند. براین اساس کالاهای قاچاق ارز خود را از بازار غیررسمی تأمین می‌کنند.

 ناآرامی‌های اخیر یکی از دلایل افزایش قیمت ارز و نوسانات ارزی

صالح آبادی تصریح کرد: تأکید می‌کنم همه بازارها از جمله بازار ارز، بورس و غیره متأثر از عوامل مختلفی است و نمی‌توان اثر موضوعات مختلف را نادیده گرفت؛ قبلا هم گفته‌ام ناآرامی‌های اخیر با تحریک عواملی مانند انگیزه خروج سرمایه، در افزایش قیمت ارز موثر بوده است، اما برخی این گفته رو طوری انعکاس دادند که بنده گفته‌ام که تنها دلیل افزایش نرخ ارز ناآرامی‌ها بوده است. ایجاد آرامش عمومی در فضای جامعه در کنار رشد درآمدها و وصولی‌های ارزی، روند کاهش تورم و انضباط بودجه‌ای دولت می‌تواند آرامش را در بازارهای مختلف برقرار کند.

وزیر اقتصاد: مبادلات اسکناس ارز بین افراد کمتر از یک درصد حجم کل مبادلات ارزی کشور است

همچنین، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، درباره نوسانات ارزی امروز در این‌باره گفت: استفاده از شبکه‌های مجازی حتی در معاملات ارزی کشور هم موجب شده است سفته‌بازان و دلالان با استفاده از این شبکه‌ها به بازار ارز هجوم بیاورند و قیمت‌سازی کنند و برای سهمی که کمتر از یک درصد کل مبادلات ارزی را تشکیل می‌دهد، تهدیدی برای بازار ارز ایجاد کنند، پس ما باید خود را مقابل آفند در حوزه ارزی مجهز کنیم.

به گفته خاندوزی، مسئله امروز بازار ارز، اتفاقات کف بازار سبز میدان نیست، بلکه در شبکه‌های دیجیتالی و قیمت‌سازی دلالان ارزی مواجه هستیم که متاسفانه نظام اداری کارمندپرور ما نتوانسته است متناسب با حملات دیجیتالی افرادی را تربیت کند و در مواجهه با این حملات سایبری ارزی، ضعیف هستیم که حاصل آن فراز و فرود در بازار ارز است که با آن مواجه هستیم.

مردم هوشیار باشند؛ ‌فقط سفته‌باز در نبود قانون مالیات بر عایدی سرمایه برنده دلالی ارز است

درحال حاضر قیمت ارز به صورت غیررسمی و از طریق شبکه‌های مجازی دلالان در حال افزایش است و همان‌طور که وزیر اقتصاد نیز عنوان کرد «مبادلات اسکناس ارز بین افراد کمتر از یک درصد حجم کل مبادلات ارزی کشور است».بنابراین به مردم توصیه می‌شود حتما در مدیریت منابع مالی خود دقت کافی داشته باشند و برای کسب سودهای ناچیز سراغ دلالان ارزی نروند.

از سوی دیگر با توجه به گفته مسئولان پولی و بانکی کشور مبنی بر غیرواقعی بودن نرخ غیر رسمی ارز و کاذب بودن آن، اغلب مسوولان هشدار داده‌اند که ممکن است ورود مردم عادی به این بازار موجب اتلاف سرمایه آنها در اینده شودف در بازار داسطه‌گری و سفته‌بازی در نبود قانون مالیات بر عایدی سرمایه، فقط سفته‌باز منوفق است وئ قطعا مردم در این بازار زیان می‌بینند.

منبع فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.