بالاترین فاصله تورمی غنی و فقر در یک سال اخیر

بر اساس آمار تورم آذرماه سال جاری، تورم دهک دهم با فاصله ۲.۵واحدی بالاتر از دهک اول بود که دلیل این فشار تورمی بالاتر بر ثروتمندان را باید در تورم پایین خوراکی‌ها در دهک‌های مختلف هزینه‌ای جستجو کرد.

مرکز آمار روز ۵شنبه جدیدترین آمار تورم کشور در آذر را منتشر کرد که بررسی جزئیات آن حاوی نکات جالبی است. قبلا در مطلبی تحت عنوان «هچنان منتظر ابر تورم جذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشیم؟ به تورم منفی خوراکی‌ها و روند نزولی تورم این گروه پس از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی پرداختیم، در این گزارش قصد داریم به تورم دهک‌های هزینه‌ای و فاصله قابل توجه بین دهک‌ها بپردازیم.

بررسی فاصله تورمی بین دهک دهم و دهک اول نشان می‌دهد که این عدد با ۲.۵واحد درصد به بالاترین میزان خود در یک سال اخیر رسیده است؛ در شرایطی که تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۱.۹درصد بوده، تورم دهک دهم برابر ۳.۴درصد و تورم دهک اول برابر ۰.۹درصد بوده است. این اعداد به این معنی است که ثروتمندان فشار تورمی بالاتری در مقایسه با فقرا حس کرده‌اند.

بالاترین فاصله تورمی غنی و فقر در یک سال اخیر

(فاصله تورمی دهک دهم از دهک اول در آذر ۱۴۰۱)

هرچند هنوز جزئیات تورم دهک‌های هزینه‌ای منتشر نشده اما دلیل این تفاوت را باید در اجزای تورم جستجو کنیم؛ جایی که در آذرماه تورم گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در مقایسه با گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به مراتب کمتر بوده و با توجه به اینکه معمولا سهم «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در سبد هزینه‌ای دهک‌های پایین‌تر در مقایسه با دهک‌های بالاتر بیشتر است، بنابراین تورم این دهک‌ها در مقایسه با تورم دهک‌های بالاتر کمتر بوده است.

بالاترین فاصله تورمی غنی و فقر در یک سال اخیر

(تورم ماهانه دهک‌های هزینه‌ای در آذر ۱۴۰۱)

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.