اجرای چک الکترونیکی در چه مرحله‌ای است؟

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، چک الکترونیک تازه اجرایی شده و در ابتدای هر پروژه‌ای ممکن است مسائل و مشکلات فنی وجود داشته باشد.

۲۱ آبان امسال از چک الکترونیکی رونمایی شد؛ چک الکترونیکی یکی دیگر از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان است.

آقای اصغر بالسینی کارشناس امور بانکی در رابطه با این چک بیان کرد: چک الکترونیکی همان چک کاغذی است که در فضا و بستری دیجیتال قرار است فعال شود یعنی هر آن چه که در رابطه با چک‌های کاغذی وجود دارد (بحث اعتبار، نحوه صدور، قوانین مرتبط با صدور و درخواست چک) در زمینه چک‌های الکترونیکی نیز صدق می‌کند. در کل چک الکترونیکی نسخه دیجیتال شده چک کاغذی است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی آقای مهران محرمیان  با اشاره به میزان خدمات غیر حضوری بانک ها و خدمت چک الکترونیکی گفت: تا قبل از کرونا حدود ۹۵ درصد از خدمات بانک‌ها غیر حضوری شده بود و این عدد  در حال نزدیک شدن به ۹۸ درصد است.

سه بانک خدمات چک الکترونیکی را ارائه می دهند

او  در ادامه می‌گوید: بانک‌های صادرات، پارسیان و تجارت از جمله بانک‌هایی هستند که چک الکترونیکی را به صورت عملیاتی به اجرا در آورده اند. بانک پارسیان در بستر اینترنت بانک و بانک صادرات و تجارت در بخش موبایل بانک این خدمت را ارائه می‌دهند. البته این مرحله برای اشخاص حقیقی اجرا می‌شود و به فاصله بسیار کوتاهی برای اشخاص حقوقی نیز اجرا خواهد شد.

برای پیگیری راه اندازی این نوع چک به درگاه الکترونیکی سه بانک مطرح شده سری زدیم که در آن جا بخشی به نام چک الکترونیکی وجود نداشت.

در همین زمینه آقای مدنی معاون فناری اطلاعات بانک صادرات عنوان کرد: امکان صدور و پذیرش چک الکترونیکی به صورت محدود برای تعدادی از مشتریان حقیقی فعال شده است که با انتشار نسخه دی ماه همراه بانک صادرات این خدمت برای استفاده عموم مشتریان فراهم خواهد شد.

یکی از مسئولان این سه بانک خانم زهرا فیضی رئیس اداره توسعه نرم افزاری بانک پارسان نیز بیان کرد: اطلاعیه های مختلفی برای شعب ارسال شده است، شعب کاملا در جریان راه اندازی سامانه بوده و موظف هستند به مشتریان پاسخ دهند. هر فردی که درخواست چک الکترونیکی کند در کمتر از یک روز دسته چک برای او صادر خواهد شد.

پیش از این نیز آقای مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص چک الکترونیک به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در خصوص چک الکترونیک باید گفت به هر حال در ابتدای هر پروژه‌ای ممکن است مسائل و مشکلات فنی وجود داشته باشد.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که چک الکترونیکی تمام بانک‌ها چه زمانی ارائه می‌شود؟ مطرح کرد: این پروژه پیچیده است، حدس زده می‌شود بانک‌هایی هم که کار‌های خود را انجام نداده اند بخشی از آن به سال بعد منتقل شود به سبب این که در آخر سال بانک‌ها از بهمن تغییرات انجام نمی‌دهند و به سمت مدیریت تراکنش‌های خود می‌روند و یک مقدار سرعت تغییرات کند می‌شود.

او  افزود: حدس می زنیم اوایل سال آینده بتوانیم تکمیل بانک‌ها در بخش چک الکترونیکی را داشته باشیم.

چک الکترونیکی چه مزیت هایی دارد؟

کارشناس امور بانکی آقای حجت الله فرزانی با اشاره به حذف دسته چک‌های کاغذی در خصوص دیگر مزیت‌های چک الکترونیکی می‌گوید: چک الکترونیکی یکی از ابزار‌های پرداخت است. در خصوص مزیت‌های چک الکترونیکی باید گفت این نوع چک جذابیت‌های خودش را دارد. تسریع در صدور چک، حذف دخل، تصرف و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعه حضوری از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

او در ادامه مطرح کرد: اقدام به صدور چک‌های الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات سبب کاهش هزینه‌های مبادلاتی می‌شود. همچنین تسریع و شفافیت در معاملات را می‌تواند به همراه داشته باشد که این مورد می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. علاوه بر این امکان نظارت بانک مرکزی را نیز افزایش می‌دهد. مورد آخر این که چک الکترونیک می‌تواند بحث وصول چک‌های برگشتی که به عنوان یکی از معضل‌های همیشگی مطرح بوده را حل کند و این ویژگی کمک کننده خوبی برای کسب و کار‌ها به ویژه تجار محسوب شود.

حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به مزیت های مطرح شده در خصوص این نوع چک، پروژه چک الکترونیک چه زمان به طور کامل عملیاتی و در اختیار همگان قرار خواهد گرفت؟

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.