کدام بانک‌ها بیشترین سود را می‌دهند؟

بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داده که اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصد منتشر کنند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که بانک‌ها قبل از این که بانک مرکزی چنین تصمیمی بگیرد، پرداخت سود بیش از ۲۰ درصد را آغاز کرده‌اند.

با تصمیم جدید بانک مرکزی از این پس بانک‌ها می‌توانند اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصد منتشر کنند.

کدام بانک‌ها بیشترین سود را می‌دهند؟

نرخ سود اسمی علی الحساب این اوراق ۲۳ درصد سالانه است. البته سپرده گذاران می‌توانند این اوراق را قبل از سررسید با سود ۱۰ درصد در بازار پول بازخرید کنند. فروش این گواهی صرفاً به اشخاص حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال مجاز است.

مدت این اوراق حداکثر یک ساله بوده و آن بانک‏‏‏‏‏/موسسه اعتباری می‌تواند ضمن رعایت سقف مدت تعیین‌شده، نسبت به انتشار اوراق مذکور با سررسیدهای مختلف کمتر از یک سال اقدام نماید.

بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده داده و افزایش نرخ سود سپرده‌ها در گام بعدی اتفاق می‌افتد. اما بانک‌ها از خیلی وقت قبل اقدام به این کار کرده‌اند.

اگر چه بانک مرکزی اعلام کرده که در بخشنامه‌ای شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، ویژه سرمایه گذاری (عام) را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است. اما برخی از بانک‌ها می‌گویند هنوز این بخشنامه را دریافت نکرده‌اند. علی رغم این ادعای بانک‌ها، آنها پرداخت سودهای بالای ۲۰ درصد را از خیلی وقت قبل شروع کرده‌اند.

برخی بانک‌ها پرداخت سود سپرده ۲۵ درصدی هم می‌دهند. این در حالی است که سقف نرخ سود برای سپرده‌های دوساله، ۱۸ درصد بود.

بانک‌ها سود ۲۵ درصدی هم می‌دهند

متصدی سپرده‌ها در یکی از شعب بانک آینده می‌گوید که مصوبه جدیدی از سوی بانک مرکزی برای ما ارسال نشده و نرخ سود بانکی افزایش نیافته است. او می‌گوید: ما همان سود ۲۰ درصد را به سپرده‌ گذار می‌دهیم. البته اگر فردی یک میلیارد تومان در بانک سپرده گذاری کند، نرخ سود آن ۲۱ درصد محاسبه می‌شود.

بانک پاسارگاد اما برای سپرده‌های با مبلغ بالا ۲۴ درصد هم پرداخت می‌کند. یکی از کارمندان این بانک به تجارت‌نیوز گفت که پاسادگاد برای سپرده یک میلیارد تومانی ۲۴ درصد سود پرداخت می‌کند. البته گفت که این میزان سود برای سپرده‌های ۲ ساله است و اگر سپرده گذار زودتر اقدام به برداشت دارایی خود کند، میزان سود کمتر می‌شود.

پرداخت سود بانک پاسارگاد به همین جا ختم نمی‌شود و درصدهای بالاتری هم پرداخت می‌کند. کسی که ۱۰ میلیارد تومان در این بانک سپرده گذاری کند و فروردین ماه سپرده خود را نگه دارد، ماهانه ۲۵ درصد سود دریافت می‌کند.

بانک پارسیان نیز همانند بانک آینده می‌گوید که دستور بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده ابلاغ نشده است. در حال حاضر این بانک به سپرده‌های تا ۵ میلیارد تومان ۲۰ درصد سود پرداخت می‌کند. سپرده گذار نیز می‌تواند بعد از یک ماه از سپرده خود برداشت کند و مشمول جریمه نمی‌شود. همچنین به سپرده‌های ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان سود ۲۰.۵ درصدی تعلق می‌گیرد.

زمزمه افزایش سود تسهیلات شنیده می‌شود

بانک ملی نیز با این که مدعی است هنوز ابلاغیه بانک مرکزی به دستشان نرسیده، اما سود ۲۲ درصد پرداخت می‌کند. البته برای دریافت ۲۲ درصد باید مبالغ بالای چند میلیاردی سپرده گذاری کرد. اما برای سپرده‌های عادی مشتریانش سود ۲۰ درصدی می‌دهد.

همانطور که گفته شد بانک‌ها قبل از تصمیم بانک مرکزی نیز سودهای بالای ۲۰ درصد را پرداخت می‌کردند. حالا با این ابلاغیه دستشان برای دادن سودهای بالا باز می‌شود و احتمالا باید منتظر باشیم که بانک‌های بیشتری سود بیش از ۲۳ درصد پرداخت کنند.

افزایش سود سپرده‌های بانک می‌تواند زمزمه‌ای برای افزایش سود تسهیلات باشد. در واقع بانک از طریق پرداخت سود سپرده، بودجه برای پرداخت تسهیلات را تامین می‌کند. اگر نرخ سود تسهیلات افزایش نیابد، احتمالا سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام بیشتر شود. اگر هم قرار باشد به تسهیلات تکلیفی دولت عمل کنند، بانک متضرر می‌شود و ناترازی بانک‌ها بیشتر می‌شود.

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.