نرخ واقعی دلار ٤٠ هزار تومان نیست/ قیمت ارز در فضای مجازی افزایش شدیدی داشته است

پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه نرخ واقعی دلار ٤٠ هزار تومان نیست، گفت: قیمت ارز تحت تاثیر هیجانات، رفتارهای کاذب سفته‌بازانه در بازار و در فضای مجازی به بیش از ٤٠ هزار تومان رسیده و به لحاظ واقعی چنین قیمتی با واقعیت‌های اقتصادی ایران هم‌خوانی ندارد.

حمیدرضا جیهانی، با اشاره به سیاست‌های ارزی اعلام شده توسط رییس جدید بانک مرکزی اظهار کرد: باید نسبت به نرخ‌های جدید ارزی که در چند وقت اخیر در بازار شاهد بودیم توجه جدی صورت گیرد؛ چراکه این نرخ‌ها بر مبنای مؤلفه‌های واقعی اقتصاد ایجاد و تعریف نشده است.

وی افزود: نرخ‌های اعلام شده بیشتر بر پایه هیجاناتی است که در فضای مجازی ایجاد شده و همچنین در قالب دستکاری‌های دلالانی تعیین شده که از خارج کشور خط می‌گیرند.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: نرخ ارز ازنظر تراز تجاری، نقدینگی، قدرت برابری خرید و نیز دیگر مدل‌سازی‌های اقتصادی نه‌تنها به عدد بالای ٤٠ هزار تومان نمی‌رسد، بلکه عدد بالای ٣٨ هزار تومان هم برای این ارز گران است.

رفتارهای هیجانی کاذب زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار در بازار آزاد

جیهانی به علت افزایش کاذب قیمت ارز در بازار تاکید و خاطرنشان کرد: برخی از مردم نسبت به حفظ ارزش دارایی خود دغدغه دارند؛ بنابراین رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران باعث ایجاد قیمت‌های غیرمتعارف نرخ دلار در بازار شده است.

وی ادامه داد: قیمت ارز فقط تحت تاثیر تنش‌های اجتماعی و هیجانات رخ داده و رفتارهای کاذب سفته‌بازانه در بازار غیرمجاز و فضای مجازی به بیش از ٤٠ هزار تومان رسیده و به لحاظ واقعی چنین قیمتی قابل تعریف با واقعیت‌های اقتصادی ایران نیست.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از سوی دیگر دولت با توجه به سیاست‌هایی که در خصوص اقشار محروم جامعه در پیش گرفت، هیچ‌گاه حاضر نیست که تورم زمینه‌ساز کوچک شدن سفره معیشتی مردم باشد.

جیهانی بیان کرد: دولت سیزدهم همیشه به دنبال رفاه برای اقشار عمومی جامعه بوده است که در همین راستا برای شفافیت و کاهش تکانه‌های قیمتی در هزینه‌های عمومی مردم اقدام به حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی از اقتصاد کشور کرد.

رییس جدید بانک مرکزی سوابق خوبی در حوزه پولی و بانکی دارد

وی گفت: رییس جدید بانک مرکزی ازجمله مدیرانی است که از سوابق خوبی در حوزه پولی، بانکی و صندوق توسعه برخوردار بوده و بیش از ١٠ سال است که در این حوزه فعالیت دارد؛ بنابراین وی می‌تواند اقدام به کنترل هیجاناتی کند که اکنون در بازار ارز ایجاد شده است.

این پژوهشگر اقتصادی در خصوص اعلام نرخ ارز نیمایی که شب گذشته از سوی رییس جدید بانک مرکزی واکنش نشان داد و تاکید کرد: نرخ ارز ٢٨ هزار تومان که از سوی رییس جدید بانک مرکزی اعلام شد برای نرخ دلار نیمایی به‌صورت ثابت نیست، بلکه نرخ اعلام شده نرخی موقتی است که تحت تاثیر واقعیت‌های اقتصادی کشور در نظر گرفته شد.

جیهانی اظهار داشت: این عدد در ماه‌های آینده قاعدتاً وابسته به واقعیت‌های روز اقتصاد شناور خواهد بود و خود را با نرخ تورم و دیگر مولفه های اقتصادی وفق می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نرخ نیما تاثیر گذار بر معیشت مردم است و سرمایه‌گذاران و واردکنندگان نیازمند پیش‌بینی پذیری برای فعالیت‌های خود هستند، بنابراین رییس جدید بانک مرکزی این عدد را به صورت موقتی تعیین کرده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نیازمندی‌های ارزی فعالان اقتصادی و واردکنندگان در خارج از حوزه کالاهای اساسی در قالب نرخ توافقی تعریف خواهد شد که این ارز با توجه به ذخایر ارزی کشور تامین خواهد شد و مردم نباید دغدغه‌ای در این زمینه داشته باشند.

جیهانی افزود: رییس جدید بانک مرکزی با تلاش به کار گرفته شده می‌تواند چالش‌های موجود در بازارهای اقتصادی را که در چند هفته اخیر به دلیل اغتشاشات در سطح جامعه ایجاد شده بود را مدیریت کند.

پژوهشگر اقتصادی در پایان گفت: امیدواریم بانک مرکزی تصمیمات جدیدی را در خصوص نرخ‌های متعدد ارز مانند سنا، نرخ توافقی و مبادله‌ای اتخاذ کند و تعداد آن‌ها را کاهش دهد تا از این طریق شرایط اقتصادی کشور شفاف و شاهد افزایش ظرفیت پیش‌بینی پذیری در اقتصاد کشور باشیم.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.