دلار ۲۸۵۰۰تومانی برای بورس مضر است؟

بورس در هفته ای که گذشت توانست بازدهی بسیار خوب و عجیبی داشته باشد اما هفته جاری قضیه متفاوت خواهد بود.

بورس در هفته گذشته یکی از دوران بسیار جذاب را در هفته‌های جاری طی کرده و در معاملات چهارشنبه ارزش معاملات خرد به بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید،

معاملات صبح روز چهارشنبه؛ مقاومت تاریخی و سرسخت دو ساله بورس شکست

شاخص کل بورس صبح چهارشنبه با صعود پرقدرت توانست مقاومت تاریخی بیش از یک ساله خود را بشکند و به جایگاه یک میلیون و ۶۲۰ هزار واحد برسد.

دلار ۲۸۵۰۰تومانی برای بورس مضر است

شاخص کل بورس تا این لحظه با صعود خیره کننده ۴۳۹۶۰ هزار واحدی به جایگاه یک میلیون و ۶۲۰ هزار واحد رسیده است. تصویر فوق نمودار عبور شاخص کل از محدوده مقاومتی سنگین بیش از یک ساله را نشان می‌دهد. طبق تصویر زیر نیز شاخص کل در مدت زمان ماهانه ۲۶ ماه بود نتوانسته بود از سد مقاومت یک میلیون و ۶۱۰ هزار واحد عبور کند که امروز این اتفاق افتاد.

دلار ۲۸۵۰۰تومانی برای بورس مضر است

پایان معاملات چهارشنبه

شاخص کل بورس در پایان معاملات چهارشنبه هفته قبل با رشد خیره کننده و تاریخی ۷۰ هزار واحد رکوردها را بار دیگر جابجا کرده و شاخص کل بورس به جایگاه یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحد رسید، جایگاهی که بیش از دو سال از ثبت آن ناموفق بود.

ارزش معاملات خرد به ۱۰ هزار و ۱۵۰ میلیون تومان رسید که این میزان آخرین بار در شهریور سال گذشته ثبت شده بود، ۸۷ درصد نمادها در معاملات امروز مثبت بودند، بدین ترتیب ۶۴۲ نماد در معاملات امروز به صورت مجموع مثبت بوده و تنها ۹۷ نماد در وضعیت منفی قرار داشتند. رسیدن دلار نیما به قیمت ۲۹ هزار تومان سوددهی شرکت‌های دلاری بازار سرمایه را بسیار بیشتر کرده است.

پیش بینی می‌شود در هفته جاری نرخ دلار آزاد با سقوط قیمتی به کانال ۳۰ هزار تومان بازگردد، اما نکته مهم این است که نرخ دلار نیمایی برای بازار سرمایه مهم بوده و بازار سرمایه کاری به دلار در بازار آزاد ندارد و در هفته‌های جاری نرخ ارز نیما تعیین کننده خواهد بود.

دلار ۲۸,۵۰۰ تومان برای بازار سرمایه مفید است یا مضر؟

ذات قیمت دلار در هر قیمتی تعیین کننده نیست اما نکته مهم فاصله بین بازار آزاد و حتی بازار توافقی با دلار نیمایی است، واقعیت آن است که دلار نیمایی مبدا حسابرسی سوددهی یا زیان دهی بسیاری از شرکت‌های بورسی بوده و نباید فاصله زیادی با نرخ دلار بازار آزاد و توافقی داشته باشد، اظهارات روز پنج شنبه فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی بسیاری از فعالان بازار سرمایه را شوکه کرد و بسیاری از فعالان بازار سرمایه احتمال افزایش عرضه در معاملات ابتدای هفته را دادند. اما اظهارات فرزین در روز جمعه نشان داد بانک مرکزی قصد راه اندازی بازار مبادله‌ای را دارد و اگر این بازار مبدا شرکت‌های بازار سرمایه باشد و قیمت‌های آن با بازار آزاد تفاوت زیادی نداشته باشد می‌توان امیدوار بود که هم قیمت ارز کنترل شود و هم بازار سرمایه راه آهسته و پیوسته صعودی را طی کند تا هم مردم متضرر نشوند و هم شرکت‌های و سهامداران بازار سرمایه. اما قطعاً تثبیت نرخ نیما در قیمت ۲۸,۵۰۰ تومان می‌تواند حرکت صعودی بورس را با نوسانات مواجه کرده و از شدت آن بکاهد.

منبع مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.