آغاز عزل روسای شعب متخلف از نرخ رسمی سود بانکی

بازرسی های میدانی بانک مرکزی از شعب بانکی در زمینه رعایت ضوابط این بانک در مورد نرخ سود سپرده های بانکی از روز گذشته آغاز و اقدامات تنبیهی لازم در مورد بانکها و شعبه های متخلف انجام شد.

بر این اساس و با محرز شدن تخلف چندین شعبه بانکی در این زمینه، اقدامات لازم در خصوص عزل روسای شعب مذکور اجرایی شد و برخی از شعبه ها نیز مشمول سایر اقدامات تنبیهی شدند.

عزل روسای شعب متخلف

همچنین بر اساس این بازرسی ها، اکثر شعبه های بانکی نسبت به رعایت نرخ سود قانونی اقدام کرده و به ضوابط ابلاغی مربوطه از سوی بانک مرکزی پایبند بودند.

بازرسی‌های میدانی بانکی مرکزی از شعبه‌های شبکه بانکی در تهران و استان های مختلف در قبال لزوم رعایت نرخ سود سپرده های بانکی، امروز و روزهای آینده نیز ادامه دارد.

گفتنی است بانک مرکزی روز 13 دی ماه سال جاری در بخشنامه ای خطاب به شبکه بانکی با تاکید بر لزوم پایبندی بانک ها در خصوص نرخ مصوب سپرده های بانکی از اعمال اقدمات تنبیهی برای بانک ها و موسسات اعتباری متخلف خبر داد و تاکید کرد ضمن ابلاغ اخطار و تذکر به بانک ها و مؤسسات اعتباری ناقض نرخ های سود موصوف و برخورد با آن‌ها از طریق هیأت انتظامی بانک‌ها اقدامات زیر در خصوص بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متخلف در دستور کار این بانک قرار می گیرد:

– تعطیلی یا غیر فعال کردن شناسه اختصاصی شعب متخلف؛
– مدنظر قرار دادن تخلفات مذکور به عنوان تخلفات حایز اهمیت در تصمیم‌گیری‌ برای صدور تأییدیه صلاحیت مدیران بانک‌ها و مؤسسات اعتباری؛
– بازنگری در حدود رشد مجاز مقرر در ضوابط ناظر بر کنترل مقداری ترازنامه؛
– بازنگری در تعداد شعبه و باجه؛
– مدنظر قرار دادن تخلفات موصوف در بررسی های مربوط به صدور مجوزهای موردنیاز بانک‌و مؤسسه اعتباری از جمله مجوزهای برگزاری مجامع، افزایش سرمایه، ارایه خدمات ارزی و …
– عزل رؤسای شعبی که در رعایت ضوابط نرخ‌های سود مرتکب تخلف شده‌اند از سوی بانک و مؤسسه اعتباری

همچنین شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی در اطلاعیه‌ای مشترک بر لزوم رعایت نرخ سود قانونی از روز شنبه 17 دی ماه تاکید کردند.

بر اساس اعلام شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری، از روز شنبه مورخ 1401.10.17 بازرسان بانک‌ها و بانک مرکزی بر رعایت مفاد این اطلاعیه نظارت جدی به عمل خواهند آورد.

منبع تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.