چک سفیدامضا صادر نکنید

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا گفت: هنگام ثبت چک‌‌‌های صادره و دریافتی توسط خریدار و فروشنده در سامانه بانک مرکزی قبل از انجام معامله به‌منظور احراز هویت و اصالت‌سنجی چک دقت لازم را داشته باشید.
سرهنگ عبداله چولکی با اعلام جزئیات خبری مبنی بر کلاهبرداری از طریق خرید و فروش و ارائه چک به ارزش ۳۸‌هزار میلیارد تومان و در پی آن دستگیری سایر اعضای این شبکه در استان مازندران ضمن توصیه به شهروندان اظهار کرد: هنگام ثبت چک‌‌‌های صادره و دریافتی توسط خریدار و فروشنده در سامانه بانک‌مرکزی قبل از انجام معامله به‌منظور احراز هویت و اصالت‌سنجی چک دقت لازم را داشته باشید.

او افزود: تا جایی که امکان دارد از دریافت چک‌‌‌های صیاد سنوات گذشته که الزامی به ثبت آنها در سامانه بانک مرکزی وجود ندارد خودداری کنید و دارندگان این‌گونه چک‌‌‌ها نیز هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض آنها اقدام کنند. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه هنگام مراجعه به بانک‌ها چک خود را که شامل اطلاعات بانکی شماست به افراد ناشناس نشان ندهید، گفت: مراقب کسانی که پیشنهاد دریافت چک شما به هر بهانه و پرداخت بهای آن را به صورت نقدی دارند باشید زیرا ممکن است پس از دریافت چک و سپس افزایش رقم آن از شما سوءاستفاده شود.

او تاکید کرد: بهتر است کلیه معاملات کلان خود را که با دریافت چک صورت می‌گیرد، در ساعت کاری بانک‌ها انجام دهید تا امکان استعلام چک‌‌‌های دریافتی و نقد کردن آنها وجود داشته باشد. به گفته سرهنگ چولکی، چکی را که اعتبار و اصالت آن را از بانک استعلام کرده‌‌‌اید به طرف معامله خود برنگردانید؛ زیرا ممکن است در فرصتی مناسب چک اصیل را با چک جعلی تعویض کند.

براساس گزارش پایگاه خبری پلیس، وی با اشاره به اینکه از صدور چک سفیدامضا به هر دلیلی خودداری کنید، گفت: کارمندان بخش امور مالی شرکت‌ها و کارخانه‌‌‌ها نیز باید مراقب باشند تا به صورت تلفنی اطلاعات بانکی (میزان موجودی، شماره سریال و تعداد چک‌های پاس‌نشده و…) محل کار را به هر دلیلی انتقال ندهند تا این اطلاعات به دست افراد کلاهبردار و جاعلان نیفتد.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.