چگونه یک مدیر مالی شویم؟

یک مدیر مالی، همان‌طور که از نام آن پیداست، با حساب و کتاب و اعداد و ارقام سروکار دارد. در سال‌های اخیر، شغل مدیر مالی به یکی از شغل‌های پرتقاضا و پردرآمد تبدیل شده است و بسیاری از سازمان‌ها، به‌ویژه سازمان‌هایی با دادوستد بین‌المللی، به دنبال استخدام مدیر مالی هستند.

 

اما مدیر مالی کیست؟ چه وظایفی را بر عهده دارد؟ این شغل مناسب چه افرادی است؟ چگونه می‌توان مدیر مالی شد؟ در این مقاله قصد داریم با بررسی شغل مدیریت مالی، به این سوالات پاسخ دهیم. پس اگر شما نیز به این شغل علاقه‌مندید و به دنبال پاسخ پرسش‌های مطرح‌شده هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

مدیر مالی به چه کسی گفته می‌شود؟

به‌طورکلی، یک مدیر مالی، مسئول پیشبرد امور مالی یک سازمان است. این فرد، وظیفه تهیه گزارش‌های مرتبط با مسائل مالی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم را بر عهده دارد و به ارائه استراتژی و برنامه‌هایی در راستای اهداف مالی بلندمدت شرکت می‌پردازد.

استخدام مدیر مالی می‌تواند در محیط‌هایی همچون بانک‌ها و موسسات بیمه که در آن‌ها اعداد و ارقام اهمیت زیادی دارند، صورت بگیرد. این افراد در هنگام تصمیم‌گیری‌هایی که به مهارت تحلیل‌کردن نیاز دارند، به هیئت‌مدیره کمک می‌کنند. علاوه بر این، یک مدیر مالی باید به دیگر اعضای سازمان در تهیه و ارائه گزارش‌های پیچیده کمک کند.

وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر مالی

می‌توان گفت که مهم ترین وظیفه یک مدیر مالی این است که با پیشرفت تکنولوژی و فناوری همگام شود. چرا که این امر کمک می‌کند، گزارش سازمان‌ها و ادارات در مدت‌زمان کمتری تهیه و ارائه شود.

در گذشته، وظیفه اصلی مدیران مالی، نظارت بر امور مالی سازمان‌ها بوده است. اما هم‌اکنون، این افراد به تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازند. همچنین آن‌ها راهکارهایی در زمینه افزایش سود و ایده‌هایی در همین راستا را به مدیران ارشد خود ارائه می‌کنند. این افراد که معمولا به‌عنوان مشاور مدیران ارشد شناخته می‌شوند، معمولا به شکل تیمی فعالیت می‌نمایند.

به‌طورکلی، از جمله وظایف مهم مدیران مالی که در آگهی‌های استخدام مدیر مالی به آن‌ها تاکید شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه صورت‌حساب مالی و گزارش فعالیت‌های تجاری و همچنین ارائه پیش‌بینی‌های مالی
  • نظارت کامل بر امور مالی سازمان برای اطمینان از رعایت مسائل قانونی
  • نظارت بر ارائه گزارش مالی و برنامه‌ریزی‌های مرتبط به بودجه که توسط کارمندان انجام می‌شود.
  • تجزیه، تحلیل و بررسی بازار به‌منظور پیداکردن فرصت‌هایی برای توسعه و پیشرفت
  • مرور و بررسی گزارش‌های مالی سازمان و ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها

مدیران مالی علاوه بر وظایف کلی شغل مدیریت مالی، وظایف مختص سازمان یا صنعتی که در آن مشغول هستند، را نیز انجام می‌دهند.

به‌عنوان نمونه، مدیر مالی دولت باید در زمینه امور تخصیص بودجه و فرآیندهای برنامه‌ریزی آن، تخصص و مهارت داشته باشد. همچنین مدیران مالی که در سازمان‌های بهداشتی مشغول به کار هستند، باید در زمینه مباحث مرتبط به امور بیمه و سلامت، تسلط داشته باشد. علاوه بر این، هر یک از آن‌ها باید از قوانین و مقررات اختصاصی که بر حوزه فعالیت آن‌ها اثر می‌گذارد، آگاهی داشته باشند.

 مهارت های موردنیاز برای استخدام یک مدیر مالی

اگر تمایل دارید به‌عنوان یک مدیر مالی به فعالیت بپردازید، باید به مهارت های مختلفی مسلط باشید تا بتوانید در کار خود موفق شوید. از جمله ویژگی های یک مدیر مالی موفق، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با علوم ریاضی به‌ویژه حسابداری
  • داشتن مهارت‌های تحلیل و بررسی
  • توجه به جزئیات
  • تجزیه و تحلیل امور مالی
  • داشتن مهارت مدیریت و رهبری
  • توانایی حل مسئله در هنگام تجزیه و تحلیل بودجه یا محاسبه ریسک سرمایه گذاری
  • مهارت بالا در برقراری ارتباطات کلامی و شفاهی
  • توانایی سازماندهی‌کردن اطلاعات
  • توانایی کار به‌صورت مستقل
  • توانایی ارائه موضوعات و گزارش‌های مختلف به مدیران و سایر کارمندان
  • تسلط به روش‌های جمع‌آوری اطلاعات
  • دارای اعتماد به نفس بالا
  • داشتن دانش فناوری و اطلاعاتی به‌روز
  • آشنایی با اصول گزارش‌نویسی و قواعد مرتبط با آن
  • توانایی مدیریت زمان و استرس

فرصت‌های شغلی مختلف برای مدیران مالی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در حال حاضر، سازمان‌ها و موسسات مختلفی به دنبال جذب و استخدام مدیر مالی هستند.

یک مدیر مالی می‌تواند با مدیران ارشد و بخش‌هایی که به تهیه اطلاعات، اعداد و ارقام موردنیاز مدیران مالی می‌پردازند، به‌صورت نزدیک همکاری کند. مدیران مالی این امکان را خواهند داشت که در سازمان‌ها و موسسات مختلفی در بخش خصوصی و دولتی همچون شرکت‌های چندملیتی، خرده‌فروشی، سازمان‌های تولیدی، موسسات مالی، خیریه‌ها، بانک‌ها، دانشگاه‌ها و مشاغل عمومی، به فعالیت بپردازند.

چگونه یک مدیر مالی شویم؟

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که ورود به حرفه امور مالی نیز مانند هر حرفه دیگری نیازمند علاقه است. اگر به این شغل علاقه نداشته باشید، برایتان خسته‌کننده خواهد شد.

علاوه بر این، باید از بعد شخصیت شناسی نیز به موضوع بنگرید؛ چرا که داشتن تیپ شخصیتی مناسب، به موفقیت شما کمک بسیاری خواهد کرد. افرادی که به کار تیمی علاقه‌مند هستند، از رقابت‌کردن لذت می‌برند و در مهارت‌های تحلیلی توانمند هستند، برای شغل‌های مرتبط به امور مالی همچون مدیریت مالی مناسب‌اند.

همان‌طور که در آگهی‌های استخدام مدیر مالی دیده می‌شود، حداقل تحصیلات موردنیاز برای فعالیت به‌عنوان مدیر مالی، مدرک کارشناسی در رشته‌هایی همچون امور مالی، حسابداری، اقتصاد یا مدیریت مالی است. البته در حال حاضر، تعداد زیادی از کارفرمایان به دنبال استخدام مدیر مالی با مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های امور بازرگانی، امور مالی و یا اقتصاد هستند.

یکی دیگر از شرایط استخدام به‌عنوان یک مدیر مالی این است که دارای بیش از پنج سال سابقه کاری در حوزه امور مالی باشید.

علاوه بر این، باتوجه به اهمیت مدیریت مالی در سازمان‌ها برای حفظ و افزایش سرمایه، فردی که برای این موقعیت شغلی انتخاب می‌گردد، باید توانایی مدیریت قسمت مالی و سایر قسمت‌ها و همچنین ارائه استراتژی و برنامه‌ریزی درست و دقیق را داشته باشد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل مدیر مالی، وظایف و مسئولیت‌های این شغل و مهارت‌های موردنیاز برای استخدام مدیر مالی پرداختیم. علاوه بر این، به فرصت‌های شغلی مختلف برای مدیران مالی اشاره کرده و به این سوال که چگونه می‌توانیم یک مدیر مالی شویم، پاسخ دادیم.

یک مدیر مالی، مسئول سلامت مالی سازمان است و باید دارای مهارت‌هایی همچون قدرت مدیریت و رهبری، مهارت تحلیل و بررسی، آشنایی با علوم ریاضی به‌خصوص حسابداری، توانایی سازماندهی اطلاعات و آشنایی با اصول گزارش‌نویسی باشد. شما می‌توانید در صورت داشتن مدرک کارشناسی یا ارشد در رشته‌های مرتبط و دارابودن بیش از 5 سال سابقه کار در زمینه امور مالی، به‌عنوان مدیر مالی در سازمان‌ها و ادارات مختلفی همچون بانک‌ها، موسسات بیمه و دانشگاه‌ها، مشغول به کار شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.