گزارش جامع بانک تجارت از اقدامات سال 1401

بانک‌های ایران به‌عنوان یکی از مهمترین ارکان مدیریت مالی و اعتباری منابع کشور همواره نقشی به‌سزا در پیشبرد سیاست‌های توسعه‌محور دولت‌ها بر عهده داشته‌اند. در سال‌های اخیر با توجه به تعیین شعار عمدتا اقتصادی از سوی رهبرمعظم انقلاب این نقش‌آفرینی نمودی بیشتر از گذشته داشته است. به مناسبت فرارسیدن دهه فجر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» در گزارش زیر به بررسی اقدامات یکی از بانک‌های تجاری فعال در کشور پرداخته شده است.

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر به واسطه‌ی شرایط ناشی از تحریم و به ویژه تورم بالا دچار شرایطی خاص شده و تبعا متفاوت با روش‌های متداول مدیریت و راهبری می‌شود. در این میان نقش حمایتی به ویژه در زمینه تامین مالی در اقتصاد ایران عمدتا بر عهده بانک‌ها بوده و این امر نشان از وظیفه‌ی بسیار مهم صنعت بانکداری کشور در توسعه پایدار اقتصاد کشور دارد. بانک تجارت نیز در این عرصه با نگاهی بلندمدت و هدفمند، ضمن حرکت در مسیر منافع ذینفعان خود تلاش کرده همچون مشاوری امین و پشتیبانی قدرتمند در کنار مشتریان خود قرار گیرد.

بزرگترین شرکت‌های صنعتی و تجاری ایران بهره‌مند از خدمات بانک تجارت

بانک تجارت به واسطه‌ی ریشه‌های کهن بانک‌های تشکیل دهنده‌ی این بانک همواره جایی امن و مطمئن برای هلدینگ‌های بزرگ کشور شناخته شده و این امر با گذشت چند دهه بانک تجارت را تبدیل به بانک متخصص خدمت‌رسانی به شرکت‌های بزرگ اقتصادی کرده است.

در بانک تجارت هلدینگ‌های بزرگ که حجم تعاملات گسترده‌ای را با بانک دارند و نیاز به راهکارهای پیچیده تامین مالی و اعتباری ارزی و ریالی دارند در قالب بانکداری شرکتی مورد حمایت خود قرار می‌گیرند. بازارهای هدف بانکداری شرکتی بانک تجارت در قالب دپارتمان‌های تخصصی به چهار بخش صنایع، پتروشیمی، نفت و گاز و معادن و فلزات تقسیم شده و در زیرمجموعه آنها شرکت‌های دانش بنیان، انرژی، آموزش، بازار سرمایه، معادن و فلزات و غذا و دارو قرار دارند. به‌منظور تسهیل کسب‌وکار مشتریان و پوشش تمامی نیازهای آنها محصولات مختلفی در بانک تجارت طراحی و ارائه شده که از آن جمله می‌توان به تامین مالی زنجیره‌ای، توسعه پلتفرم‌ها، محصولات «پی بار» و «همیار بار»، «صنعت یار»، خدمات بانکداری باز، شخصی‌سازی محصولات در بورس کالا و توسعه محصولات مالی غیربانکی از جمله انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارزش آفرین بانک در چهارچوب سوپرمارکت مالی بانک تجارت خدمت اشاره کرد. مجموع این خدمات از طریق شعب این بانک همگی قابل ارائه به مشتریان شرکتی و تجاری بانک تجارت هستند.

بانک تجارت همچنین در سال جاری در چارچوب سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی، تامین مالی زنجیره تامین (SCF) را عملیاتی کرد و به‌عنوان یکی از بانک‌های پیش‌رو این خدمت نوین را به شرکت‌هایی همچون ایران خودرو و مجتمع فولاد مبارکه ارائه کرده است. در محصول تامین مالی زنجیره‌ای ابزارهایی همچون اوراق گام، دستور پرداخت، برات الکترونیک و ال سی قابل انتقال در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

محصولاتی ارزشمند برای مشتریان حقیقی بانک تجارت

نسل امروز جامعه ایران، سوار بر آخرین تغییرات حوزه فناورانه گاها پیش رو تر از سازمان‌های خدمت‌رسان بوده و این کار را برای رضایتمندی و وفادارسازی آنان دشوار کرده است. بانک تجارت در سال‌های اخیر با درک روند موجود، با همکاری فینتک‌ها و شرکت‌های فعال در این عرصه همواره در تلاش بوده تا خدمات بانکی خود را برلبه فناوری نوین مالی به پیش برده و جدیدترین‌ها را ارائه کند. بانک تجارت در زمینه مشتریان شخصی خدمات نوینی همچون بسته کارنو و تسهیلات کارنووام و کارت اعتباری پویا را ارائه کرده است. بسته ارزش پیشنهادی کارنو با مشخصه‌هایی همچون توسعه خدمات مبتنی بر نیاز جامعه حقوق‌بگیران شرکت‌ها و سازمان‌ها، دریافت تسهیلات بدون نیاز به سپرده‌گذاری و ضامن و با نرخ‌های جذاب را در دسترس قرار داده است.

یکی دیگر از این خدمات، محصول اعتباری BNPL است که برای مشتری به‌صورت سیستماتیک فعال می‌شود. این محصول در واقع اعتبار خرید حداکثر 30 روزه (5 روز تنفس) در شبکه پذیرندگی طرف قرارداد با نرخ صفر درصد بوده و سقف فردی اعطا شده در این محصول متناسب با یک برابر متوسط حقوق هر یک از بخش‌های مشتریان هدف است.

آسان خرید بانک تجارت با هدف پاسخگویی به نیازهای مشتریان از طریق افزایش قدرت خرید و طرح تسهیلاتی همچون «طرح پویا» در راستای تکمیل سبد خدمات اعتباری بانک برای گروه مشتریان بانکداری اشخاص، «اتما» با تخصیص 2500 میلیارد ریال اعتبار برای اعطای تسهیلات گروهی برای بیش از 25 هزار نفر از فرهنگیان، «تسهیلات خرد» در بستر پلتفرم دیجی‌پی، طرح تسهیلاتی اسنوا، طرح تسهیلاتی مدیران خودرو و لیزینگ توسعه صنعت و تجارت توس در کنار ارائه محصولات و سرویس‌های آنلاین از طریق اپلیکیشن «باجت» به‌منظور اعطای غیرحضوری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات BNPL از دیگرخدمات حمایتی بانک تجارت در بخش مشتریان شخصی است.

نگاهی به حمایت‌های تسهیلاتی بانک تجارت از بخش‌های اقتصادی کشور

بانک تجارت در انجام وظیفه‌ی حمایتی خود از بخش‌های مختلف اقتصادی در بازه زمانی دوازده ماهه منتهی به دی ماه 1401 اقدامات گسترده و حائز اهمیتی را به انجام رسانده است. رشد 80 درصدی اعطای تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان نسبت به مدت مشابه سال 1400 در راستای اجرای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی در حوزه مسکن نقطه‌ی برجسته این اقدامات بوده است. بر اساس این آمار و با مدت مشابه فوق میزان تسهیلات بانک تجارت به بخش بازرگانی نیز 38 درصد افزایش داشته است. اعطای این تسهیلات بانک تجارت همچنین به بخش‌های دیگری از جمله بازرگانی، صادرات و کشاورزی و صنعت و معدن نیز همچون گذشته تداوم داشته است.

خدمات ارزی تخصص بانک تجارت است

بانک‌ها در اقتصاد ایران به ویژه در سال‌های اخیر در مرکز هدف تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی قرار داشته‌اند و کار در چنین شرایطی به ویژه زمانی که موضوع اصلی کمک به صادرات و واردات شرکت‌های فعال ایرانی باشد بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. اما در روزهای سخت است که عیار واقعی هر مجموعه را می‌توان شناخت.

بانک تجارت در زمینه ارائه خدمات ارزی و بانکداری بین‌الملل به مشتریان بخش‌های مختلف همواره دارای شهرتی خاص در شبکه بانکی کشور بوده و در آخرین آمار بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز طی نه ماهه 1401 بانک تجارت رتبه اول انواع پرداخت‌های ارزی در شبکه بانکی کشور را داشته است.

با توجه به جدول عملکرد و مقایسه‌ای عملیات ارزی واحدهای اجرایی بر اساس سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشور (سمتاک) عملکرد بانک تجارت در مجموع خدمات اعتبار اسنادی، برات اسنادی و حواله واردات کالا در پایان دی ماه سال 1401 در مقایسه با زمان مشابه سال قبل بیش از 40 درصد رشد را نشان می‌دهد. اینگونه شد که بانک تجارت رتبه نخست را در ارائه حواله ارزی، رتبه دوم را در صدور اعتبارات اسنادی و برات اسنادی و در مجموع رتبه نخست را در شبکه بانکی کشور در انواع پرداخت‌های ارزی در شبکه بانکی کشور را از آن خود کرد.

از منظری دیگر تا پایان دی ماه 1401 تسهیلات جاری بانک تجارت معادل 1.655 میلیون دلار بوده و با وجود تمام تنگناهای ناشی از تحریم نسبت به پایان سال کذشته 10 درصد افزایش داشته است.

بهینه‌سازی پورتفوی مالی و مولد سازی دارایی‌ها

فروش املاک مازاد و بهینه سازی دارایی‌ها از جمله تکالیف مهمی است که وزارت امور اقتصادی و دارایی بر عهده بانک‌ها گذاشته و در این بین بانک تجارت نیز با درک این مهم، این موضوع را به طور جد دنبال کرده است.

بانک تجارت با هدف هم‌افزایی و ایفای هرچه بهتر فعالیت‌های حمایتی خود از اقتصاد و صنعت کشور بهبود کیفی پورتفوی مالی و سرمایه‌گذاری را در برنامه قرار داده است. مهمترین فعالیت‌های بانک تجارت در حوزه سرمایه‌گذاری در دو بخش حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان و مولدسازی دارایی‌ها تقسیم می‌شود.

این بانک از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود (تکنو تجارت) اقدامات قابل توجهی به منظور حمایت از استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها انجام داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به مشارکت در توسعه استارت‌آپ‌های بیدک، سیت‌تو، جاده، لامینگو، پی‌بار، به‌روزرسان، دیجی‌پی، آوای اطمینان و … اشاره کرد.

بانک تجارت همچنین در چارچوب رسالت‌های ذاتی خود، با توجه به اهمیت تعیین تکلیف واحدهای صنعتی و تملیکی و بلاتکلیف و در راستای ایجاد ارزش افزوده به‌عنوان اولین و تنها بانک کشور گام به حوزه مولدسازی واحدهای صنعتی نهاد.

راه‌اندازی سریع کارخانه راک اصفهان با تخصیص 340 میلیارد ریال تسهیلات، اعطای 750 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت فرآورده های غذایی و قند یاسوج برای تامین اعتبار بخشی از فعالیت‌های این شرکت، راه‌اندازی مجدد کارخانه آرمان سنگ میبد با تخصیص 150 میلیارد ریال و راه‌اندازی سریع کارخانه گلبرگ سیمای خراسان با تخصیص 100 میلیارد ریال از جمله‌ی این اقدامات خاص بانک تجارت به شمار می‌روند.

اجرای سیاست‌های بانکداری دیجیتال اینجا یک ضرورت است

بانک تجارت تحت سیاست‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اجرای طرح بانکداری دیجیتال ساختار پیاده‌سازی نقشه راه بانکداری دیجیتال خود را تحت نظارت کمیته تحول دیجیتال و با پیگیری و اجرای دفتر استقرار بانکداری دیجیتال طراحی و اجرا کرده است. جایگاه پروژه‌های تحول دیجیتال و بهبود تجربه مشتری و برنامه زمانبندی آن کاملاً مشخص است و قرار است تا سال ۱۴۰۲ سامانه مدیریت پرداخت نهایی شود. در همین راستا اپلیکیشن «باجت» به‌عنوان دروازه پرداخت‌های موبایلی، احراز هویت و پرداخت تسهیلات امروز در دسترس بوده و قرار است از طریق بانکداری دیجیتال بهبود تجربه مشتریان، افزایش کارایی و سرعت عمل ارائه خدمت به مشتریان را دنبال کرده و یک بازمهندسی فرایندها را از طریق توانمندسازی و ایجاد مهارت در بین کارکنان این بانک به اجرا درآید. محصولات و خدماتی همچون اکوتام، مدیریت پرداخت، صنعت‌یار، اپلیکیشن باجت، تکمیل و توسعه سامانه اعتبارسنجی (LOS)، بانکداری باز، راه‌اندازی مرکز نوآوری بانک تجارت، راه‌اندازی آکادمی دیجیتال بانک تجارت و تدوین نظام مدیریت و حاکمیت داده از دیگر اقدامات بانک تجارت در چارچوب بانکداری دیجیتال به شمار می‌رود.

تجارت، فراتر از یک بانک تجاری

علاوه بر این‌ها بانک تجارت در سال 1401 همچون سال‌های گذشته در کنار انجام حمایت‌های مالی و تسهیلاتی خود از بخش‌های مختلف اقتصادی در قالب ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، اقدامات عام المنفعه‌ی بسیاری را به انجام رسانده است. بانک تجارت از بین طرح‌های معرفی شده از محل بند الف تبصره 18 (از محل تفاهنامه بانک و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) تا یازدهم بهمن ماه 1401به 263 طرح معرفی شده جمعا به مبلغ بیش از یازده هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده است. همچنین بانک تجارت به تعداد 187 طرح اقتصادی معرفی شده در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف کشور جمعا بالغ بر 7187 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد.

حمایت از جوانان از طریق پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری یکی دیگر از اقداماتی است که بانک تجارت به صورت ویژه در سال 1401 به انجام رسانده است. بر اساس آخرین آمار این بانک تا پایان دی ماه سال جاری با اعطای 116 هزار و 459 فقره تسهیلات ازدواج جمعا به مبلغ بیش از 163 هزار میلیارد ریال و 81 هزار و 740 فقره تسهیلات فرزندآوری جمعا به مبلغ بیش از 33 هزار میلیارد ریال در این امر فعالیت داشته است. علاوه بر این اعطای 23 هزار و 965 فقره تسهیلات به معرفی شدگان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور جمعا بیش از هزار میلیارد ریال از دیگر اقدامات حمایتی بانک تجارت در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

عملکرد بانک تجارت در حوزه تسهیلات در 10 ماه سال 1401 روندی صعودی داشته به نحوی که تسهیلات پرداختی این بانک به نخبگان بیش از 291 میلیارد ریال، طرح جهش مسکن به تعداد 1332 فقره و جمعا مبلغ دو هزار و 591 میلیارد ریال، بند الف تبصره 18 در قالب 305 فقره و جمعا بیش از 11 هزار میلیارد ریال و تامین نیازهای ضروری 9439 فقره جمعا به مبلغ بیش از 1300 میلیارد ریال و سامانه‌های سامد و طرح های اقتصادی ریاست جمهوری جمعا 56768 فقره و بیش از 56 هزار میلیارد ریال اعطا شده است.

این بانک علاوه بر این به 1278 طرح اقتصادی دانش بنیان در سراسر کشور جمعا بالغ بر 133 هزار میلیارد تسهیلات تا پایان دی ماه سال جاری پرداخت کرده است.

همکاری در اجرای طرح‌های پیران پلیمر در استان البرز با مشارکت 500 میلیارد ریال و سوخت سبز کرمانشاه با سهم الشرکه 2546 میلیارد ریال و مهام شرق در استان کردستان ( سنندج ) با سهم الشرکه1000 میلیارد ریال دیگر فعایت‌های بانک تجارت با هدف حمایت از عموم هموطنان بوده است.

منبع بانک تجارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.