نقش سامانه بام در اکوسیستم خدمات بانک ملی

در نسل جدید بام، علاوه بر سبد کامل خدمات بانکی اعم از مدیریت حساب‌ها، کارت‌ها، تسهیلات، چک، خدمات پرداخت و... قابلیت‌های ویژه‌ای نیز به کاربران ارائه شده است.

سامانه بام، پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ملی یکی از محصولات شرکت داده ورزی سداد، بعنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک ملی است. ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با این محصول و خدمات آن، با ناهید مهرابی، مدیر واحد استراتژیک بام به گفت‌وگویی انجام دادیم

نقش سامانه بام در اکوسیستم خدمات بانک ملی

ناهید مهرابی مدیر واحد استراتژیک بام، فارغ التحصیل مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات است. او در ابتدا گفت:« در حال حاضر با انتشار نسل جدید بام، این سامانه فقط یک اینترنت بانک نیست و بعنوان پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ملی با فرایند آنبوردینگ دیجیتال مشتری جدید، کلیه خدمات پایه‌ای از احراز هویت دیجیتال تا افتتاح حساب و صدور کارت و… را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و دسترسی فرد به بیش از 150 نوع خدمت از جمله خدمات متنوع کارت، حساب، تسهیلات، چک، مدیریت قبض‌‌ها، شارژ و.. فعال می‌شود.»

روندی از تولد تا رشد و بلوغ سامانه بام

مدیر واحد استرتژیک بام افزود: « داستان بام از فروردین‌ 94سال آغاز شد؛ زمانی که بام شروع به کار کرد، بحث اینترنت‌بانک‌ها در کشور داغ بود؛ اما تفاوت اصلی سامانه بام با سایر اینترنت بانکهای موجود در بازار، فعال‌سازی غیرحضوری بود.

مأموریت اصلی ما در این سالها، ایجاد حس یک مشتری VIP  برای همه کاربران بام است، که خیلی سریع، راحت و با احترام، خدماتی فراتر از انتظار دریافت، و حس رضایت و توجه ویژه را تجربه کنند.»

او خاطر نشان کرد: « طی این سالها همواره سعی کردیم همگام با تغییر انتظارات و سبک زندگی افراد، خدمات نوآورانه و هوشمند بانکی را به‌صورت یکپارچه و دلچسب طراحی و ارائه کنیم. و در همین راستا نسخه های متعددی در بستر وب و موبایل منتشر شده و کاربران این پویایی را در بام تجربه کردند. این درک را در ارتباطات پیوسته و نزدیکی که با کاربران داریم بواسطه روش­های متنوع کمی و کیفی اعم از تحلیل داده‌ها، افکارسنجی، پژوهش‌های پیمایشی و میدانی، برگزاری جلسات گروه‌های کانونی، مصاحبه‌ی عمیق و نیمه‌عمیق (تلفنی و حضوری)، تست های کاربردپذیری و … کسب کردیم.»

خدمات متنوع بانکی بام در بسترهای مختلفی برای مشتریان حقیقی و حقوقی ارائه شده است. و در هر بستر متناسب با نیازمندی های شناسایی شده برای گروه مشتریان مربوطه خدمات طراحی و ارائه می گردد.

مهمترین سرویس‌های سامانه بام

مهرابی درباره سرویس‌های بام توضیح داد: « در نسل جدید بام که در قالب پلتفرم بانکداری دیجیتال ارائه شده با بهره‌گیری از بینش کسب شده از مشتریان در کنار فناوری­های نوظهور به‌کارگرفته‌شده از جمله هوش مصنوعی، تحلیل داده بر پایه‌ی داده‌های کلان، فناوری‌های ابری، الگوهای نوین معماری و… محصول جدید بام را به پلتفرمی متمایز و منحصربه‌فرد در ارائه‌ی خدمات دیجیتال در ابعاد عظیم تراکنش‌های بانک ملی ایران تبدیل کرده ایم. در این محصول علاوه بر سبد کامل خدمات بانکی اعم از مدیریت حساب‌ها، کارت‌ها، تسهیلات، چک، خدمات پرداخت و… قابلیتهای ویژه‌ای نیز به کاربران ارائه شده، که برخی از از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آنبوردینگ کاملاً دیجیتالِ مشتری جدید در کمتر از 3 دقیقه، شامل احراز هویت دیجیتال، افتتاح حساب، ثبت نام در بام، صدور کارت، فعال‌سازی پیامک اطلاع‌رسانی تراکنش‌ها، فعال‌سازی رمز پویای کارت، و فعال‌سازی حساب کاربری بام
  • ثبت امضای دیجیتال بر پایه‌ی احراز هویت تصویری
  • ارائه‌ی خدمات بام در قالب نسخه‌ی PWA در کنار اپلیکیشن‌های اندروید و iOS
  • سرمایه‌گذاری ساده و سریع با سرمایه‌های خرد بدون نیاز به دانش تخصصی در بازار سرمایه (قلک)
  • قابلیت‌های شخصی‌سازی نظیر امکان انتخاب زبان دلخواه و تم برنامه به سلیقه‌ی مخاطب
  • بازی‌گونه کردن خدمات از جمله: ایجاد آواتار، شخصی‌سازی تم‌ها، انتخاب آیکون، و افزودن انیمیشن‌های متنوع در برنامه
  • زیرساخت‌های امنیت هوشمند با بهره‌گیری از تحلیل رفتار مشتری
  • طراحی میزکار مناسب با نیاز کاربر جهت دسترسی سریع‌تر و ساده‌تر به کلیه‌ی خدمات بانکی
  • خودکار سازی فرایندهای بانکی از جمله پرداخت قبوض خودکار، تسهیلات خودکار و…

آماری از بام

مدیر واحد استراتژیک بام افزود: « درحال حاضر بام از نظر تعداد نصب اپلیکیشن بیش از 10 میلیون و رضایت کاربران 4.8 از 5، جایگاه اول را در بین اپ‌‎های بانکی دارد.

از طرف دیگر با توجه به شیب تندِ رشد کاربران و تراکنش‌ها در بام، درحال حاضر ماهانه بیش از 500 میلیون تراکنش در قالب بیش از 150 نوع خدمت از جمله خدمات متنوع کارت، حساب، تسهیلات، چک، مدیریت قبض‌‌ها، شارژ و.. در این بستر در حال انجام است.

در این مقیاس، حفظ تعادل بین تجربه‌‌ی کاربری، امنیت و پایداری سرویس‌ها، نیازمند تحول (و نه صرفاً بهبود)، در لایه‌های مختلف از طراحی تجربه‌ی کاربری تا معماری زیرساخت‌ها و تکنولوژی های مورد استفاده است که در سال جاری اصلی ترین دغدغه و اولویت اول ماست. »

برنامه‌های توسعه ای برای بام

مهرابی در انتها خاطر نشان کرد:« با وجود تجربه غنی و پر فراز و نشیبی که تا به امروز در توسعه محصول بام داشتیم، اما تازه شروع سفر دیجیتال بام است و ما از همیشه مجهز تر و هیجان زده تر هستیم.

در ادامه مسیر دیجیتال بام، هدف کسب و کاری بام رشد تعداد کاربران و رسیدن به 20 میلیون کاربر طی دو سال آینده تعیین شده و در همین راستا ارکان ماموریت بام بازبینی و به این شکل تدوین شده است:

  • تبدیل شدن به یک کامیونیتی قابل اعتماد و انتخاب اول در خدمات مالی و بانکی برای تمامی کاربرانی که حساب ملی دارند.
  • توانمندسازی جامعه‌ی مدرن از طریق ارائه‌ی سبد کاملی از خدمات بانکی و فین‌تک در ساده‌ترین و دسترس‌پذیرترین شکل ممکن
  • جایگاه‌یابی به‌عنوان یک گزینه‌ی جدی برای کاربرانی که در سایر بانک‌ها حساب فعال دارند و ترغیب آنها به افتتاح حساب در بانک ملی.

پس از آن برنامه‌های مدونی برای توسعه و ترویج محصولات و خدمات بام با تمرکز بر هدف کسب و کاری و ماموریت بام در قالب اهداف و نتایج کلیدی حول سه محور زیر برنامه ریزی شده اند که در سال آینده با دقت دنبال خواهد شد

  • ارتقاء زیرساخت ها و ارائه خدمات نوآورانه
  • رشد کاربران و تراکنش ها
  • بهبود آگاهی از برند

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.