بودن یا نبودن: نقاط قوت و ضعف دستگاه CRM دریافت و پرداخت پول نقد

ماشین‌های خودپرداز-خوددریافت یا همان CRM می‌توانند گردش پول نقد را بهینه کنند اما بانک‌ها باید قبل از سرمایه‌گذاری روی آن همه جوانب امر را بسنجند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛علیرغم رشد پرداخت‌های الکترونیکی، پول نقد هم چنان روشی برتر در بسیاری از نقاط جهان است. بر اساس پژوهش‌های حوزه بانکداری، حجم برداشت پول نقد از خودپرداز در سال 2022 از رقم 142 میلیارد دلار بالاتر می‌رود که معادل 3 هزار و 182 برداشت از هر خودپرداز در ماه است. هزینه مدیریت پول نقد سالانه به 400 میلیارد دلار می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود سالانه بین 2 تا 10 درصد افزایش داشته باشد.

 

برای بانکها، هزینه مدیریت پول نقد بزرگ‌ترین گروه هزینه‌های عملیاتی خودپرداز است. خودپردازهای تک‌کاره دیگر نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای بانک‌هایی باشند که با هزینه‌های بالا و بار کاری در اثر مدیریت پول نقد مواجه شده‌اند.

 

ماشین خودپرداز-خوددریافت(CRM) خودپردازی است که برای تبدیل دریافت‌های واریز شده برای استفاده در برداشت‌های بعدی طراحی شده است. در این نوشتار، تجربیات چند بانک در سراسر جهان در مورد CRM را بررسی می‌کنیم و به این موضوع می‌پردازیم که آیا بانکها باید قبل از روی آوردن به ماشین CRM اندیشه کنند یا نه.

1. چرا باید از دستگاه ATM تک کاره به CRM مهاجرت کنیم؟

علت اینکه بانکها باید از ATM به ماشین خودپرداز-خوددریافت مهاجرت کنند صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. ماشین CRM در مقایسه با ATM  تک کاره، به‌واسطه به حداقل رساندن تأمین پول نقد، موجودی پول نقد و ارائه قابلیت‌های قابل‌تعمیم بیشتر، ایجاد زمان فعالیت بیشتر و ایجاد سود کوتاه‌مدت و بلندمدت برای توسعه‌دهندگان خودپرداز، هزینه‌های مدیریت پول را به حداقل می‌رساند.

 

بر اساس آمارهای GRG Banking، یک CRM می‌تواند هزینه‌های روزانه عملیات ATM را بین 18 تا 25 درصد کاهش دهد. یک ATM می‌تواند به بانکها کمک کند سالانه تا 948 هزار دلار برای هر 100 ATM صرفه‌جویی کنند و هزینه‌های تأمین، بازسازی، انباشت پول نقد، امنیت و نیروی کار را کاهش دهد.

برای نمونه چین بیشترین جمعیت را در سراسر جهان داد و بر این اساس حجم نقدینگی در گردش آن بسیار بالاست. ازآنجایی‌که بانک‌ها به دنبال راه‌هایی هستند تا با هزینه‌های بالای پردازش پول نقد کنار آیند، بسیاری از بانکها به دنبال دستگاه CRM به‌عنوان راهی برای مدیریت هزینه‌ها هستند.

2. از دستگاه CRM چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

مشخصاً بانک Dresdner Bank   اولین بانک بزرگی بود که به‌طور کامل به فناوری CRM مهاجرت کرد. این بانک در حال حاضر سالانه حدود 2 میلیون پوند (2 میلیون و 600 هزار دلار) صرفه‌جویی می‌کند. با CRM، به‌جای پر کردن مخازن خودپرداز بصورت دو بار در هفته، شرکت‌ها یا نیروهای جابجایی پول نقد و امنیت تنها باید به هر نقطه یک هفته در میان سر بزنند. در برخی نقاط که هزینه میزان ارتباط بین پول پرداخت‌شده و پول دریافت شده زیاد است، این فاصله می‌تواند تا 5 هفته یا بیشتر برای هر بار پر کردن مخزن، افزایش یابد.

وضعیت مشابهی در یک بانک در ترکیه رخ داد که از CRM  استفاده کرد. هر دستگاه منجر به 30 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌های پردازش شد و به طرز چشمگیری زمان میان پر کردن مخزن را افزایش داده است. مرتب کردن پول توسط دستگاه موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های پردازش و اختلافات تراکنش‌ها شده و نظارت بر پذیرش و پرداخت ریسک خطای انسانی را کاهش داده است.

 

3. چگونه با به‌کارگیری CRM، ریسک‌ها به حداقل می‌رسد؟

دو ریسک اصلی مربوط به‌کارگیری CRM، دریافت کنترل نشده و پرداخت پول نقد و نیز اختلافات مربوط به پولهای جعلی دریافتی مشتریان است.

 

ریسک دریافت کنترل نشده و پرداخت پول نقد را می‌توان با دستگاه‌های خودپرداز باقابلیت تائید پول و بررسی تناسب و ردگیری صورت‌حساب‌هایی که برای یک صاحب حساب خاص صادر می‌شود، کاهش داد. پول نقدی که برای پرداخت مناسب نباشد، باید در قسمت دیگری داخل ماشین ذخیره شود.

 

 

4. با به‌کارگیری CRM چه چالش‌هایی پیش می‌آید؟

پیش از به‌کارگیری CRM، تنها خودپردازهایی وجود داشتند که از طریق پاکت از واریزی‌ها پشتیبانی می‌کردند. مشتری می‌بایستی تمام پول‌ها را در یک پاکت یکسان قرار می‌داد و سپس پاکت را داخل ماشین می‌گذاشت. سپس کارمندان بانک پاکت‌ها را جمع‌آوری می کرند و پولها را می‌شمردند و آنها را به حساب‌های مربوطه انتقال می‌دادند. ازآنجایی‌که شمارش وجوه و روندهای انتقال به پردازش دستی بدون نظارت مشتری نیاز داشت، اختلافاتی بین بانک‌ها و مشتریان رخ می‌داد.

 

علت عدم استقبال از CRM در بنگلادش این است که CRM در ابتدا فاقد الگوریتم معتبر تشخیص پولهای معتبر بودند الگوریتم تشخیص پول چالش دیگری است که تمام تأمین‌کنندگان تجهیزات مالی با آن مواجه می‌شوند.

 

همچنین پولهای بی کیفیت مشکلات زیادی برای توسعه ایجاد می‌کند که در این صنعت نقطه‌ضعف به شمار می‌رود.

5. CRMها چگونه به دگرگونی شعب کمک می‌کنند؟

ما غالباً در مورد خودپردازهای نوآورانه و Omni-Channel صحبت می‌کنیم اما چه چیزی یک خودپرداز را هوشمند می‌کند؟ بسیاری از بانک‌ها از خودپردازهای متصل به فین‌تک برای تأمین دسترسی آسان مشتریان به خدمات بانکی استفاده کرده‌اند. این ماشین‌ها اولین گام بانک‌ها به سمت دگرگونی دیجیتال تلقی می‌شوند. برای نمونه CRMهای پیشرفته از چندین سیستم احراز هویت مانند رگ کف دست، رگ انگشت، اثرانگشت و تشخیص چهره استفاده می‌کند. آنها نه‌تنها امنیتی بالا، منحصربه‌فرد و سهل برای مشتریان به ارمغان می‌آورند، امکاناتی برای ادغام خدمات نیز فراهم می‌کنند.

 

برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر مشتریان، خدمات ارزش‌افزوده فراوانی روی این دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است مانند تبادل ارز دیجیتال، خرید محصولات مالی به‌صورت آنلاین، تراکنش‌های موبایلی و روبات مشاور.

ترجمه از: GRG BANKING

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.