احتمال تداوم کاهش نرخ ارز/آیا کاهش قیمت دلار در بازار دستوری است؟

نرخ دلار دیروز در حالی وارد کانال 11هزار تومان شد که بازار در این کاهش نرخ، نسبت به صرافی بانکها پیش‌قدم شده بود؛ بنابراین امروز هم این احتمال وجود دارد که نرخ کاهش بیشتری را ثبت کند.

عصر بانک؛دیروز در حالی دلار وارد کانال 11 هزار تومانی شد که صرافی‌های غیربانکی که این روزها را بیشتر تحت‌الشعاع اقدامات بانک مرکزی در صرافی‌های بانکی سپری می‌کنند، در ورود به کانال مذکور نسبت به صرافی‌های بانکی پیشقدم بودند. دیروز بعد از این کاهش نرخ در بازار آزاد، صرافی‌های بانکی نیز به تدریج نرخ خود را کاهش دادند و در پایان معاملات، نرخ در صرافی های بانکی به کانال یازده هزار تومان هم رسید.

 

تا ساعتی دیگر معاملات رسمی بازار ارز آغاز خواهد شد و بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که نرخ دلار امروز هم روند کاهشی در پیش بگیرد و در همان کانال یازده هزار تومان به روند کاهشی خود ادامه دهد؛ در این میان البته سناریوی دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بانک مرکزی خیلی تمایلی به کاهش یکباره و بی منطق ارز ندارد چرا که قصد ندارد فنر قیمت را فشرده کند؛ موضوعی که البته امیدواری بسیاری از فعالان اقتصادی هم هست.

 

در این میان نکته حائز اهمیت رفتار بازار به خاطر برخی محدودیت‌هایی است که طی روزهای آینده از سوی بانک مرکزی اعمال خواهد شد و به نظر می‌رسد که راه را بر روی برخی سوءاستفاده های احتمالی در خروج ارز از کشور ببندد.

 

در این میان فعالان بازار ارز  بر این باورند که برخی دارندگان ارز هراسان نسبت به اینکه نرخ در روزهای آینده کاهش بیشتری پیدا کند، وارد بازار شده و به این ترتیب، عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است؛ از سوی دیگر صرافان نیز با علم به اینکه نرخ در روزهای آینده کاهش می‌یابد، از خرید ارز به میزان بالا و بالاتر از برنامه‌ریزی‌های روزانه خود خودداری کرده و همین امر تورم منفی را در این رابطه رقم زده است.

 

آنها بر این باورند که نرخ ارز مجدد کاهش پیدا خواهد کرد و تلاش دارد به یک نرخ منطقی تر نزدیک شود.

 

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.