انیاک، راهکارهای جدید در راستای چشم انداز فردا

در سال‌های نه چندان دور انیاک 25 درصد سهم بازار تراکنشهای بانکی را در اختیار داشت و زیرساخت پرداخت کارتی 12 بانک توسط انیاک تامین می‌شد.

عصر بانک؛تولد انیاک به سال 1368 برمی‌گردد، زمانی که در قالب شرکتی به نام انیاک کامپیوتر تاسیس شد. شرکت انیاک در سال 78 با سرمایه گذاری هلدینگی به نام تکنولوژی هلدینگ و انیاک کامپیوتر،انیاک‌تک شکل گرفت و به تدریج با تاسیس سایر شرکتها و شروع فعالیتهای جدید هولدینگ انیاک بوجود آمد که بصورت تخصصی در محورهای متعدد از جمله حوزه‌های مربوط به کارت، پرداخت و بسترهای تجارت الکترونیک پازل کاملی شکل داده شد تا با کنار هم قرار گرفتن اجزای آن تصویر فعلی به نمایش درآید.  با این مقدمه به سراغ ناصر حجازیان، رئیس هیت مدیره شرکت انیاک رفتیم تا درباره آخرین وضعیت انیاک و پروژه‌های شرکت گفتگو کنیم:

 

در ابتدا کمی درباره اوضاع فعالی شرکت انیاک بفرمایید.

   حجازیان در جواب به این سؤال گفت: در سال‌های نه چندان دور انیاک 25 درصد سهم بازار تراکنشهای بانکی را در اختیار داشت و زیرساخت پرداخت کارتی 12 بانک توسط انیاک تامین می‌شد. اکنون با اتکا به تجارب قبلی ، سعی کرده ایم جایگاه خود را با راهکارهای مختلف حفظ کنیم و درحال حاضر با توجه به زیرساخت‌ها و پروژه‌های پیش رو می‌توانیم حتی به مدلهای وسیعتر و سهم بیشتر فکر کنیم.

وی افزود: انیاک از متولیان صنعت پرداخت در کشور بوده و با توجه به فعالیت‌ها و زیر ساختهای گسترده ای که در حوزه پرداخت و تراکنشهای بانکی داشتیم، در بحث Non-banking  ورود و سرمایه‌گذاری کرده ایم. یکی از پروژه‌های جدی ما در این راستا، شتاک به معنی شبکه تبادل امتیازی کشور است. شتاک تقریباً معادل شتاب است یعنی همان‌طور که در سیستم بانکی اگر لوگوی شتاب روی کارتتان باشد بدان معناست که محدود به یک بانک نیستید، اگر لوگوی شتاک هم روی کارت باشگاه مشتریان شماست به این معنی است که امتیازی که در این باشگاه یا فروشگاه کسب می‌کنید را می‌توانید در بقیه باشگاهها و فروشگاهها خرج کنید. درواقع در این راهکار کار تجمیع و تبادل امتیاز صورت می‌گیرد. در شبکه شتاک ما حدود 8 هزار پذیرنده داریم که بعنوان اعضای شبکه پذیرندگان این زیرساخت به شمار می آیند و برنامه توسعه آن به حدود دویست هزار پذیرنده را در پیش رو داریم. برای حدود 800 هزار دارنده کارت شتاکی نیز از طریق 8000 فروشگاه یا باشگاه حساب کاربری ایجاد شده و کارت صادر شده است. ما عملاً مراحل اولیه پروژه را گذرانده و در حال ورود به مراحل بعدی هستیم.

 

لطفاً کمی بیشتر در مورد شتاک توضیح بدهید.

رئیس هیت مدیره شرکت انیاک خاطر نشان کرد: در مدل‌های قبلی امتیازگیری، شما امتیاز خرید خود را فقط در فروشگاهی که به شما امتیاز داده بود می‌توانستید خرج کنید. وقتی این بستر فراهم می‌شود و می‌توانید امتیازتان را در اتفاقات مختلف تجمیع کنید، کسب امتیاز برایتان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که بلافاصله شما میتوانید در خرید بعدی آنرا خرج کنید و بحث وفاداری واقعی برای شبکه پذیرنده عینیت پیدا می‌کند. شما سعی می‌کنید بوسیله  مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها و مراکز، خرید داشته باشید که عضو این شبکه هستند و از آنها خارج نشوید و به مجموعه مراکز خرید خود وفادار باشید چون امتیازی که از خرید روزانه به دست می‌آورید داخل همان مجموعه می‌توانید خرج کنید. این اتفاق بسیار مؤثری در بالا بردن تراکنش‌ها است و از طرفی بستر تبادل کمپین‌ها در این خانواده شکل میگیرد ؛ مثلاً وقتی یک فروشگاهی یک کمپین راه‌اندازی می‌کند و می‌تواند به کسب‌وکار دیگری دسترسی داشته باشد و به میلیون‌ها نفر پیشنهاد بدهد، طبیعتاً حجم فروش آن بسیار بالا می‌رود. فرض کنید یک آژانس هواپیمایی یک تور را به چند میلیون نفر پیشنهاد می‌دهد، حتماً در یک بازه زمانی چندساعته می‌تواند چند هزار نفر را جذب کند. یک فروش دوهزارنفری در حوزه گردشگری یعنی 20 فروند هواپیما را در یک مسیر چارتر کردن؛ بنابراین عملاً قیمت تمام‌شده آن بسیار کاهش می‌یابد و با این وضعیت عملاً باشگاه‌های مشتریان به میزان اعضایشان دارای ارزش میشوند و ساختار باشگاه و از مرکز هزینه بودن به مرکز درامد تبدیل می‌شوند.

وی افزود: ما در راستای این ساختار در چند زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و عملاً زیرساخت‌هایی را که بتوانند به این ساختار کمک کند ایجاد کرده ایم. همچنین ما ماهیت و زیرساخت ارائه سرویس را در حوزه گردشگری با نام تجاری Eniac GDS در حوزه بیمه با نام تجاری Eniac IDS  ایجاد کرده ایم که سایت های بیمه دات کام و سفر دات کام یکی از مشتریان سرویس‌گیرنده از این زیرساخت ها است.

 

علاوه بر راهکار شتاک آخرین راهکارهای انیاک را معرفی بفرمایید.

حجازی درباره محصولات و راهکارهای دیگر شرکت گفت: ما علاوه بر شتاک، یک اپلیکیشن موبایلی ایجاد کرده ایم که تمام امکانات اپلیکیشن‌های موجود در حوزه پرداخت را دارد و هر تعداد کارت می‌توان به آن اضافه کرد و عملیات آن بانک را انجام داد. همچنین کارت‌های شتاکی و کارت امتیازی را می‌توان به‌صورت غیر فیزیکی به آن اضافه کرد. ما همچنین قابلیت خودخرید را در این اپلیکیشن ایجاد کرده‌ایم که در آن، پذیرندگان بانکی و شتاکی در سطح کشور قابل مشاهده روی نقشه بوده و می‌توان از طریق این اپلیکیشن و ارتباط آن با نرم افزار صندوق فروشگاهی که در حال توسعه است کالاها و خدمات فروشگاههای روی نقشه را مشاهده و حتی حرید کرد.

 

برنامه آینده انیاک با توجه به تحریم‌ها و نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی چیست؟

حجازی با اشاره به تحریم‌ها خاطر نشان کرد: تقریباً زیرساخت‌ تمام محصولات انیاک متعلق به خود ماست و سوئیچ بانکی را خودمان تولید کرده ایم و توسعه داده‌ایم که یکی از سوئیچ‌های موفق در کشور از نظر عملکرد و پرفورمنس به شمار می‌رود.اما با وجود اینکه وابستگی ما به سرویس‌های خارج از کشور بسیار محدود است قطعاً مسائل تحریم بر کار ما هم تأثیرگذار بوده، اما اگر تحریم‌ها وجود نداشت بازار ما بزرگ‌تر می‌شد و با وصل شدن به بسترهایی مانند ویزا و مستر، پروژه‌های ما ابعاد بزرگتری می‌گرفت و خدمات انیاک می‌توانست در کشورهای زیادی عرضه شود. یکی از مضرات تحریم برای ما این است که واقعاً بازار ما کوچک‌تر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.