برنامه جدید بانک مرکزی برای محدود سازی تراکنش‌های بانکی با شماره ملی

رئیس شورای پول و اعتبار از طرحی خبر داد که براساس آن هر کد ملی تنها اجازه برداشت 50 میلیون تومان از تمامی کارت های بانکی خود را داشته باشد.

عصر بانک؛عبدالناصر همتی در دومین گفت وگوی تلویزیونی خود به تشریح برنامه های ارزی و اقدامات انجام شده در بانک مرکزی طی دو سه ماه اخیر برای برقراری ثبات و آرامش در بازار پرداخت و اظهار داشت: ما نگران آن هستیم که اگر مردم به سمت بازار ارز بروند، به دارایی هایشان آسیب برسد. من راجع به نرخ ارز صحبت نمی کنم اما معتقدم که باید به سمتی برویم و با اطلاعی که از صادرات و منابع ارزی دارم می گویم که به سمت تعادل واقعی پیش خواهیم رفت و نگرانی ندارم.

 

وی با تأکید براینکه اقتصاد در مسیر تعادل قرار گرفته است، افزود: دولت در تنظیم بازار ارز اقتدار دارد ولی دشمن، تمامی امکانات را بسیج کرده است که نظام جمهوری اسلامی ایران را دچار مشکل کند، بنابراین ما برنامه‌ریزی کردیم تا در طول دو ماه اخیر، نشان دهیم بر این مشکلات فائق خواهیم آمد.

 

برنامه جدید بانک مرکزی برای محدود سازی تراکنش های بانکی با شماره ملی

همتی در خصوص بخشنامه بانک مرکزی برای محدودسازی سقف تراکنش های دستگاه های کارتخوان و … تصریح کرد:‌ در گذشته دستگاههای کارتخوان از سوی همکاران بانکی مورد غفلت واقع شده بود. شما می رفتید در خارج از کشور پوز را در یک صرافی خارجی در ترکیه یا کانادا، کارت می کشیدید و 50 بار می کشیدید و محدودیت نداشتید. در حالیکه در یک روز ده میلیارد تومان جابجایی پول هم داشتیم، اما اکنون بالای 50 میلیون تومان امکان پذیر نیست.

وی درباره محدودیت در تراکنش های بانکی نیز توضیح داد: در هیچ کجای دنیا امکان ندارد که 50 میلیون تومان به یکبار امکان جابه جایی داشته باشد بدون آنکه مشخص باشد برای چه موضوعی هزینه شده است. در تمام دنیا برای خریدهای بیش از 5 هزار دلار باید محل مصرف و خرید مشخص باشد.

رئیس شورای پول و اعتبار همچنین از طرحی خبر داد که براساس آن هر کد ملی تنها اجازه برداشت 50 میلیون تومان از تمامی کارت های بانکی خود را داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: این ها مصداق اصلی پولشویی است که یک فرد راحت چند میلیارد تومان از جامعه جابجا کند. این را نظام از ما می خواهد و ما محکم هستیم و یکی یکی اینها را اجرایی خواهیم کرد.

 

اختیارات همتی از سایر روسای بانک مرکزی بیشتر است؟
رئیس کل بانک مرکزی، درباره اختیارات گرفته شده از سوی وی، توضیح داد: اختیارات گرفته شده در چارچوب ضوابط و قانون است اما این اختیارات سرعت عمل را در بازار ارز و بازار پول بیشتر می کند وبه معنی گسترش اختیارات شخصی نیست.

وی، گفت: اگر سیاست های مالی خوب تنظیم شود و فشار سیاست های مالی بر سیاست های پولی نباشد اتفاق های خوبی خواهد افتاد و ناخودآگاه بانک مرکزی مستقل خواهد شد.

همتی درباره اصلاح نظام بانکی، توضیح داد: اولین گام در اصلاح نظام بانکی رفع ناترازی بانک ها است. اصلاح نظام بانکی چندین فاز دارد از جمله بدهی دولت به بانک ها، فروش اموال مازاد بانک ها و … که همه این موارد باید بخش انجام شود و به یکباره حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین بحث ناترازی بانک ها است که منجر به اضافه  برداشت شده و باید با تدبیر اصلاح آن آغاز شود.
 

نرخ سود تغییر می کند/ زمان اجرا هنوز مشخص نیست

رییس شورای پول و اعتبار درباره تعیین نرخ سود، توضیح داد: بانک مرکزی یک هدف تورمی برای اقتصاد کشور مشخص و نرخ سودی متناسب با این نرخ تعیین می کند اما آنچه در عمل چه نرخی اعلام خواهد شد نیاز به زمان و اجرا دارد.

به گفته همتی همه بانک ها ملزم به افزایش سرمایه هستند و برای افزایش سرمایه بانک های دولتی هم در بودجه سال آینده برنامه ریزی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات لاستیک و … اشاره و با تاکید بر اینکه لاستیک از جمله کالاهای اساسی و شامل ارز 4200 تومانی است، گفت: با وزیر صمت و واردکنندگان مذاکراتی صورت گرفته تا هرچه سریعار این مشکل نیز برطرف شود.

همتی درباره برنامه بانک مرکزی برای وام مسکن گفت: مبلغ فعلی وام مسکن دیگر جواب نمی‌دهد  و باید در این حوزه تصمیم گیری‌های لازم انجام شود اما هیچ قولی توسط بانک مرکزی داده نمی‌شود که عملی نشود.

وی تاکید کرد: من به عنوان رییس کل بانک مرکزی ترجیح می‌دهم تا کمتر صحب کنم و بیشتر عمل کنم؛ امیدوارم کشور به سمت رشد و توسعه و ثبات اقتصادی حرکت کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج و وام قرض الحسنه گفت: در حال حاضر شاهد صف 150 هزار وام قرض الحسنه هستیم که در گذشته آمارها میلیونی بود؛ با توجه به اهمیت مسئله وام‌های قرض الحسنه، برای پرداخت سریعتر این وام‌های قرض الحسنه به عنوان یک ضرورت تاکید خواهد شد.

وی ادامه داد: در حقیقت زمانی نرخ ارز بالا رفت نیاز بنگاه‌های تولیدی برای وام بالارفت و مبلغ مورد نیاز آن‌ها افزایش یافت و بانک مرکزی ضرورت می‌داند تا از بنگاه‌های تولیدی در شرایط فعلی حمایت کند تا در فعالیت آن‌ها رونق ایجاد می‌شود.

همتی همچنین تاکید کرد: در سامانه نیما قیتی فیکس نشده و مشکلی برای ورود ارز نیست؛ انصاف نیست که به نفع واردکنندگان صرفا حرکت کنیم و باید نیازها و شرایط مردم را درک کنیم.

رییس شورای پول و اعتبار افزود: امیدواریم اخبار خوبی برای مردم در آینده داشته باشیم و انشاله ایران در مسیری قرار بگیرد تا سریعتر مشکلات کشور رفع شود و شرایط زندگی مردم بهبود پیدا کند.

 

/تسنیم 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.