نقش کلان داده در بانکداری و تأثیر آن در موفقیت راهبرد کانال همه‌کاره

استفاده هوشمندانه از داده‌ها نه‌تنها تجربه مشتری، بلکه روندهای داخلی و عملیات‌های بانک را بهبود می‌بخشد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛کسب‌وکارها به‌واسطه گسترش اینترنت و ابزارهای هوشمند، بیش از هرزمانی به داده‌ها دسترسی دارند. یافتن راه‌هایی برای استخراج ارزش از این داده‌ها  یک هدف است و منجر به سروصدای فراوان در مورد کلان داده (به‌اصطلاح طلای سیاه دیجیتال) شده است.

 

براساس گزارش SAS و مرکز تحقیقات اقتصادی و کسب‌وکار، ارزش کلان داده می‌تواند برای اقتصاد انگلیس تا سال 2020 به میزان 322 میلیارد پوند برسد که بیشتر از بسیاری از صنایع بزرگ انگلیس است.

 

پیش‌بینی می‌شود بانکداری خرد یکی از صنایعی باشد که بیشترین منفعت اقتصادی را از کلان داده به دست خواهد آورد (بیش از 16 میلیارد پوند). به‌هرحال استفاده از کلان داده برای بانک‌های خرد با چالش‌هایی همراه است. بانکها از مدت‌ها پیش به داده‌هایی که در مورد نحوه زندگی مشتریان اطلاعاتی ارائه می‌دهد دسترسی داشته‌اند. این منبع طی چند سال آینده رشدی صعودی خواهد داشت و رسانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بر شدت آن می‌افزایند. برای بانک‌ها این به معنای افزایش فرصت‌های تازه برای تعامل با مشتریان و رسیدن به چشم‌اندازهای ارزشمند جهت ارتقای مشارکت، خدمات و درآمد است.

 

درحالی‌که داده‌های مشتریان ‌که در دسترس بانک‌ها قرار دارد، افزایش می‌یابد، برای بانک‌ها استخراج ارزش‌ و چشم‌اندازهای واقعی که قابل اقدام باشد، بسیار دشوار است.

 

در حال حاضر نسل‌های بعدی فناوری، ابزارهای تحلیلی بهتری ارائه می‌دهند که می‌تواند تمام داده‌ها را از نقاط تماس مختلف مورد استفاده مشتریان بانک‌ها استخراج، جمع‌آوری و پردازش کند و بر اساس آن تحلیل‌های مختلف ارائه دهد. این ابزارها اگر به‌خوبی در بسترهای تحلیل کلان داده ادغام شوند، به بانک این امکان را می‌دهند تا تعدادی بی‌سابقه عملیات‌ عظیم انجام شود مانند ایجاد همبستگی بین رفتار مشتری، تحلیل سریع‌تر و دقیق‌تر داده‌ها، تعیین روند جریان‌های مختلف بازار برای شناسایی فرصت‌های کاری جدید و به‌کارگیری راهبردهای مفیدتر در بازار.

اهمیت کلان داده در موفقیت کانال همه‌کاره

 

یک بانک اگر از تحلیل داده‌های سوابق مشتری از طریق تعاملات بانکی در کانال‌های مختلف استفاده کند، درخواهد یافت که چگونه با آنها از طریق شخصی‌سازی ارتباط برقرار کند. برای نمونه شما می‌توانید تعامل با مشتری را از طریق ابزارهای سلف‌سرویس مثل عابربانک و نیز از طریق کارکنان بانک ارتقا دهید. هرچه کارکنان در مورد مشتریان دانش بیشتری داشته باشند، برای رفع نیازهای روزافزون و پیچیده مشتریان آمادگی بهتری خواهند داشت. کلان داده در اینجا برای تحلیل هزینه‌های بالقوه و تعیین محصولات موردنیاز آنها و نیز مشخص کردن فرصت‌های کاری جدید در بازه میان‌مدت تا بلندمدت ضروری است.

 

استفاده هوشمندانه از داده‌ها نه‌تنها تجربه مشتری، بلکه روندهای داخلی و عملیات‌های بانک را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید حجم عملیات‌ها را برای هر عابربانک برای هرروز بر اساس ناحیه و نوع تعیین کنید و بر این اساس می‌توانید ارزیابی کنید که مشتریان چه مدت در صف می‌مانند و چه میزان احتمال دارد پیش از رسیدن به دستگاه صف را ترک کنند. با استفاده از این نوع چشم‌اندازها می‌توانید به کمک ارزیابی مؤثر هزینه‌ها، درآمدهای خدمات و نیز زیان‌ها و قصورها، تحلیلی پیشرفته از کانال‌های مختلف بانک داشته باشید. هم‌چنین می‌توان ریسک‌های عملیاتی را به حداقل رساند و راهبردهای جدیدی ارائه داد یا مشخص کرد که فناوری شما در آینده در چه جایگاهی قرار بگیرد.

 

با نگاهی به آینده، میل به تحلیل‌های بیشتر از داده‌ها برای پشتیبانی و به پیش بردن کسب‌وکار رو به افزایش است. هم‌چنین بیش‌ازپیش روشن می‌شود که میل به همبستگی بیشتر حجم و جریان صعودی داده‌های دینامیک را می‌توان متوقف کرد مگر آن‌که سامانه‌ها برای انجام خودکار و لحظه‌ای این کار پیچیده، بیشتر از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی استفاده کنند.

 

هم‌چنین لازم است که مشتریان اجازه داشته باشند ببینند داده‌هایی که با بانک خود به اشتراک می‌گذارند، چه ارزشی دارد. باید اعتماد ایجاد و از آن محافظت شود به‌ویژه زمانی که مشتریان می‌پذیرند که داده‌های شخصی خود در مورد فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار بانک بگذارند. همیشه باید این کار انجام شود گرچه التزام با قوانین در حال ظهور محافظت از داده‌ها می‌تواند سرعت بیشتری داشته باشد تا مشتریان راحت‌تر داده‌های شخصی خود را با تأمین‌کنندگان خدمات مالی به اشتراک بگذارند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.