تصویب لایحه مهم CFT در مجلس شورای اسلامی

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (cft) از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد.

عصر بانک؛آخرین لایحه باقی مانده از لوایح چهارگانه دولت یعنی لایحه الحاق به cft امروز یکشنبه بالاخره در دستورکار مجلس قرار گرفت.

 

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح اول وقت به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. اما در حاشیه مجلس هم اتفاقاتی در حال رقم خوردن بود. مخالفان بررسی این لایحه به خیالی آسوده بار دیگر مقابل مجلس تجمع کردند و در غیاب موافقان علیه این موضوع شعار دادند. دولت هم با وزرایش راهی مجلس شد.

 

دهقان برای صحبت در مخالفت با سی اف تی پشت تریبون رفت. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه در شرایط جنگی باید ریسک کرد و تحریم‌ها را دور زد، گفت: چرا در شرایط جنگی شاگرداول FATFباشیم؟ وارد FATF کشور قفل می‌شود.

 

البته نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) وارد بررسی لایحه CFT شدند، بعد از آنکه اسامی موافقان و مخالفان کلیات این لایحه اعلام شد احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت که دو نامه با 17 و 40 امضا به هیات رسیده تا براساس مواد 124 و 130 آیین نامه، رای گیری درباره این لایحه به صورت علنی باشد. که با رای گیری اکثریت مجلس با این موضوع مخالفت کردند.

 

بهروز نعمتی در موافقت با لایحه صحبت کرد و گفت: قطعا اطلاعات سرّی را به کسی نمی‌دهیم، امروز در امتحان بزرگی هستیم، چرا با مخالفت با CFT به دنیا اعلام کنیم، حامی تروریسم هستیم.

 

تعداد موافقان و مخالفان ثبت نام کننده

 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: 49 نماینده برای مخالفت با لایحه CFT و 21 نماینده برای سخنرانی در موافقت با این لایحه ثبت‌نام کردند.

 

سیدحسین نقوی حسینی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی از دیگر نمایندگان مخالف لایحه CFT بود که گفت: دولت می‌داند CFT خطرناک است، روحانی یک خط بنویسد با الحاق به این کنوانسیون همه مشکلات پولی ما حل می‌شود، من به این لایحه رأی موافق می‌دهم.

 

هیاهوی پایداری ها در مجلس

 

نمایندگان پایداری که گویا فضای مجلس را خیلی مطابق میل خود نمی بینند به جنجال روی آورده اند.مجتبی ذوالنور نماینده عضو جبهه پایداری قم در مجلس با حرکت لابه‌لای صندلی نمایندگان مشغول جمع‌آوری امضاء از آن‌ها بود.

 

محمد فیضی نماینده موافق لایحه CFT با بیان اینکه هیچ کس سخنگوی رهبر معظم انقلاب نیست، گفت: چرا موافقان این لایحه را در صف نیروهای یزید و مخالفان را در صف یاران امام حسین قرار می‌دهند.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کرد: مخالفان عزیز توجه کنید، در شرایط سختی قرار داریم و چرا می‌خواهید شرایط کشور را سخت‌تر کنید؟ بانک‌های ایرانی اگر استاندارد CFT را رعایت کنند بانک‌های طرف مقابل با بانک‌های خارجی این استانداردهای را رعایت می‌کنند و خودمان با دست خودمان کانال‌های مالی کشور را مسدود می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: FATF یعنی رعایت حداقل‌های مبارزه با تروریسم. این استانداردها دولتی نیست بلکه بنگاهی است که دولت‌های کشورها نمی‌توانند در آن هیچ دخالتی داشته باشند حالا اگر ما به این استانداردها بی‌توجه باشیم نمی‌توانیم با نظامات بانکی جهان ارتباط عالی داشته باشیم. پذیرش شروط FATF یعنی پذیرش استانداردهای جهانی برای مقابله با تروریسم.

 

علی لاریجانی با رد مخالف رهبر معظم انقلاب درباره بررسی لایحه CFT در مجلس، نامه ایشان را قرائت کرد.

 

در ادامه جلسه نصرالله پژمانفر نماینده مخالف CFT در تذکری گفت «رئیس مجلس نمایندگان را درباره رأی ندادن به این لایحه می‌ترساند». علی لاریجانی در پاسخ به او گفت: کسی را نترساندم، نکته رهبری را گفتم، تهدید پیامک‌هایی است که از بیرون برای نمایندگان می‌فرستند، البته مجلس بالغ است بر اثر چهار پیامک نظر عوض نمی‌شود.

متن پاسخ رهبرانقلاب درباره بررسی لوایح به شرح زیر است:

 

«جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی»

 

با سلام و تحنیت

 

در پی استفسار تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) با بررسی لوایح چهارگانه به کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص.

 

لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»

 

رئیس مجلس در پایان قرائت این نامه گفت که آقای حجازی این نامه را ابلاغ کرده است.

 

بعد از دقایقی پرتنش در مجلس و صحبت های ظریف به نمایندگی از دولت ، رای گیری انجام شد . در نهایت این لایجه با 143 رای نمایندگان در مقابل 120 رای مخالف  و 5 رای ممتنع به تصویب رسید.

 

/خبرآنلاین 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.