بهره‌مندی بیش از 11 هزار بانک و 800 دستگاه ATM از خدمات ماهواره مخابراتی

مدیرکل سنجش از راه دور سازمان فضایی ایران با بیان اینکه بر اساس برنامه‌های تدوین شده 5000 روستا به ارتباطات ماهواره‌ای متصل می‌شود،‌ گفت: علاوه بر آن شبکه لرزه‌نگاری کشور نیز با استفاده از خدمات ماهواره‌های مخابراتی تنش‌های سطح زمین را رصد می‌کند.

عصر بانک؛علی صادقی امروز در کارگاه آموزشی فناوری‌های فضایی و توانمندی‌ها در دانشگاه علم و صنعت با اشاره به کاربردهای ماهواره‌های مخابراتی، افزود: در حال حاضر یکسری از شرکت‌های داخلی در عرصه ارتباطات ماهواره‌ای وارد شده‌اند و توانسته‌اند ارتباطات ماهواره‌ای مورد نیاز کشور را برقرار کنند.

 

وی ماهواره ایرانست 21 را از جمله ماهواره‌های مخابراتی دانست که ایران از آن بهره مند می‌شود و افزود: این ماهواره در موقعیت مداری 26 درجه قرار دارد.

 

صادقی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر 11 هزار و 200 شعبه بانکی از خدمات ارتباطات ماهواره‌ای برای نقل و انتقال مالی و همچنین 800 دستگاه ای‌تی‌ام در خارج از بانک‌ها، سرویس‌های مالی مورد نیاز مشتریان را ارائه می‌دهند.

 

مدیرکل سنجش از راه دور سازمان فضایی با اشاره به بهره‌مندی 700 جایگاه سوخت خارج شهرها از ارتباطات ماهواره‌ای اضافه کرد: علاوه بر آن 1400 روستا با جمعیت 200 نفر که در مناطق صعب‌العبور قرار دارند و همچنین امکانات خدمات ثبت و موبایل در این مناطق وجود ندارد، از خدمات ماهواره مخابراتی بهره‌مند می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: آنتن‌های بی‌تی‌اس که به دلیل توپوگرافی منطقه امکان اتصال به یکدیگر را ندارند، از این رو با استفاده از ماهواره‌های مخابراتی، آنتن‌های بی‌تی‌اس خدمات لازم را به روستاییان ارائه می‌دهد.

 

صادقی اضافه کرد: شبکه لرزه‌نگاری در موسسه ژئوفیزیک و پژوهشگاه زلزله با استفاده از خدمات ماهواره‌های مخابراتی به صورت لحظه‌ای می‌توانند تنش‌های سطح زمین را رصد کنند.

 

به گفته وی، 40 فرودگاه دارای برج کنترل نیز از خدمات این نوع ماهواره‌ها نیز بهره‌مند می‌شوند.

 

این مقام مسئول از ارائه طرحی از سوی وزارت ارتباطات برای 5000 روستا خبر داد و گفت: در این طرح ارتباطات 5000 روستا با استفاده از ماهواره‌های مخابراتی تامین می‌شود که در این عرصه ما نیازمند ماهواره‌های مخابراتی هستیم تا بتوانیم سرویس‌های لازم را به مشتریان ارائه دهیم.

 

صادقی همچنین با اشاره به کاربرد ماهواره‌ها در حوزه ناوبری و سنجش از راه دور گفت: ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌هایی هستند که ماموریت تصویربرداری را برعهده دارند.

 

به گفته وی، سنجش از دور یک دانش و ابزاری است که بدون تماس فیزیکی مستقیم به پدیده‌ها و با استفاده از اشعه الکترومغناطیسی می‌تواند پدیده‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.