ورود چمدانی ارز به کشور تاثیر چندانی بر بازار ندارد/جابجایی سپرده‌ها غیرقابل اجنتاب است

یک اقتصاددان گفت: ورود چمدانی ارز به کشور از سوی صرافان تاثیر چندانی روی نرخ ارز نخواهد داشت.

عصر بانک؛آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایلنا درباره ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت و مطابق با مقررات بانک مرکزی گفـت: اینکه مجوز واردات ارز داده شود یعنی من صراف می‌توانم از طریق چمدان آن را وارد کشور کنم. وقتی ما برای واردات کالای ساده ثبت سفارش انجام می‌دهیم، چگونه واردات ارز را این‌چنین سهل می‌گیریم.

 

وی افزود: البته پیش از این به خاطر ریسک بالا و نیز مسائل مالیاتی، ارز به کشور قاچاق می‌‌شد اما اینکه بصورت آزادانه واردات صورت بگیرد تا الان مسبوق به سابقه نبوده است. در ضمن این می‌تواند ما را متهم به پولشویی کند در حالی‌که هنوز مساله FATF را حل‌وفصل نکرده‌ایم.

 

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: تازه این تاثیر چندانی روی نرخ ارز نخواهد داشت چون نمی‌تواند حجم بالایی از نیازهای ارزی متقاضیان خارج از ارز 4200 تومانی و سامانه نیما را پوشش دهد و به نظر من تاثیر آن موقت است.

 

بغزیان در مورد جابجایی سپرده‌ها از بلندمدت به کوتاه‌مدت گفت: به نظر من این جابجایی غیرقابل‌ اجتناب است، یعنی تا زمانی که بازار ارز تثبیت نشود هرگونه اقدام جایگزین باعث التهاب در بازار دیگر می‌شود.

 

وی ادامه داد: با اینکه نرخ سود سپرده‌ها تغییری نکرده اما هم‌زمانی سررسید سپرده‌ها در شهریور و تحریم‌های آمریکا موجب جابجایی در حجم سپرده‌ها شده است و همین که بانک مرکزی برنامه‌ای برای آن ندارد، این می‌تواند افراد را بیشتر نگران کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.