پرداخت موبایلی چین را الگو قرار دهیم

موفقیت سازوکار پرداخت در چین عمدتاً تحت تأثیر استفاده مشتریان از کیف پول‌های موبایلی محبوب مانند علی‌پی و وی‌چت/تِن‌پی است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛چین در حوزه پرداخت‌های موبایلی از دیگر کشورها پیشی گرفته است. تریلیون‌ها دلاری که در تراکنش‌های پرداخت موبایلی مشتریان چینی از ماه ژانویه تا اکتبر 2017 انتقال دادند، به‌ویژه در مقایسه با ارقام بسیار محدودتر پرداخت موبایلی در اروپا و آمریکا، حیرت‌آور است.

 

درواقع تحقیقات جانیپر در ماه آوریل بر روی پیش‌بینی ارزش تراکنش‌ها حاکی از آن بود که اروپا تقریباً از تمام مناطق جهان عقب افتاده است و فارستر نیز پیش‌بینی کرد محتمل است که میزان پرداخت‌های موبایلی در اروپا تقریباً نصف مقدار پرداخت‌های موبایلی در آمریکا در سال 2021 باشد.

 

موفقیت سازوکار پرداخت در چین عمدتاً تحت تأثیر استفاده مشتریان از کیف پول‌های موبایلی محبوب مانند علی‌پی و وی‌چت/تِن‌پی است که بخش اعظم بازار پرداخت موبایلی را پوشش می‌دهند و نیاز مشتری و خرده‌فروش در پرداخت را به سادگی رفع می‌کنند. به‌کارگیری کیف پول‌های موبایل در آمریکا مانند اپل‌پی، گوگل‌پی و سامسونگ‌پی رو به رشد اما با سرعت آن پایین است. از گذشته ایجاد تغییر در رفتارهای مشتریان پرداخت دشوار بوده است. وابستگی مشتریان به گوشی خود بستری ایجاد می‌کند که با انگیزش درست، خرده‌فروشان روی یک فرصت رشد خوب سرمایه‌گذاری کنند و متوجه صرفه‌جویی‌های عظیم در هزینه‌ها به‌واسطه پرداخت‌های موبایلی شوند.

ازاین‌رو خرده‌فروشان انگلیس و اروپا از موفقیت چین در عرصه پرداخت‌های موبایلی چه چیزهایی می‌توانند بیاموزند و چگونه می‌توانند این یافته‌ها را روی کسب‌وکار خود پیاده کنند؟ در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

علایق مشتری اساس کار است

مشتریان چین مایل‌اند با روش موردعلاقه خود پرداخت انجام دهند. این بدان معناست که یک کیف پول خاص در یک زمان خاص پاسخگوی نیاز آن‌هاست. بسیاری از پذیرندگان در چین بیش از یک کیف پول را به‌عنوان روش پرداخت می‌پذیرند ازاین‌رو مشتریان می‌توانند بر اساس تخفیف‌ها و انگیزه‌های عرضه شده، روش مدنظر خود را برگزینند. خرده‌فروشان و برندهای اروپایی باید چندین کیف پول را برای پرداخت در نظر بگیرند.

 

سهولت و سادگی در اولویت است

در چین از طریق استفاده از این نوع کیف پول‌ها، پرداخت به سهولت با یک کد QR انجام می‌شود. پرداخت با اسکن سریع یک کد QR بسیار سهل‌تر از دردسرهای کارت اعتباری، کارت نقدی یا پول نقد است. ارائه راه‌های سهل مانند موارد بالا به در  اروپایی می‌تواند به خرده‌فروشان کمک کند تا پرداخت‌ها را از طریق ابزارهای موبایلی انجام دهند.

 

قابلیتهای اجتماعی در کنار قابلیت خرید در یک اپلیکیشن کاربران را درگیر می‌کند

وی‌چت/تن‌پی با گنجاندن خرید آنلاین و پرداخت الکترونیکی در کنار برنامه پیام‌رسان محبوب خود، کم‌کم در چین از علی‌پی پیشی می‌گیرند. بر این اساس کاربران روی بستر آنها میآیند و برای خرید به‌جای دیگری مراجعه نمی‌کنند.

 

ونمو مزایای داشتن یک بخش اجتماعی را شناخته و آن را با موفقیت در انگلیس پیاده کرده است. برای موفقیت کیف پول لازم است که برای خرده‌فروش و مشتری ارزش افزوده ایجاد شود. برای خرده‌فروش و برند، قابلیت‌های شبکه اجتماعی، می‌تواند به‌عنوان ابزار بازاریابی جهت جذب مشتریان بیشتر از طریق تخفیف، ارائه پیشنهادات بیشتر یا دریافت نظرات کاربران در اپلیکیشن استفاده شود. مشتریان از این تخفیف‌ها بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند تجربه خرید خود را در شبکه اجتماعی با دیگران در میان بگذارند. بر این اساس یک بازی برد-برد شکل می‌گیرد.

 

خرده‌فروشان آنلاین باید در مورد نحوه تعامل پرداخت موبایلی با وب‌سایت به‌دقت بیندیشند. وب‌سایت آنها باید کاملاً بهینه شود به‌طوری‌که مشتریان هنگام کنترل نهایی تجربه‌ای یکپارچه داشته باشند و گزینه‌های متعددی ارائه کنند که بر محبوب‌ترین روش‌های پرداخت کیف پول موبایلی منطبق باشد و از ابزارهای متعددی پشتیبانی کنند. مشتریان باید بتوانند روش پرداخت ترجیحی خود را ثبت کنند و وب‌سایت آنها را در روند پرداخت به کیف پول نصب شده روی گوشی آنها هدایت کند که از پیش اطلاعاتی جانبی مانند آدرس تحویل را که به شکلی ایمن ذخیره شده دارد.

 

در هنگام حفظ امنیت پرداخت‌ها، متأسفانه هیچ‌چیز مصون نیست اما کیف پول‌های موبایلی ایمن‌تر از کارت‌های بانکی هستند. برای نمونه از مشتریانی که از اپل‌پی استفاده می‌کنند، خواسته می‌شود از حسگر اثرانگشت Touch ID استفاده کنند که از اپل‌پی در برابر دسترسی غیرمجاز حفاظت می‌کند و مانع سوءاستفاده می‌شود. احراز هویت بیومتریک نیز روند کنترل نهایی توسط مشتری را تسریع می‌کند.

 

به گزارش عصربانک، درنهایت باید مشتریان آموزش ببینند تا اعتمادشان به استفاده و مزایای کیف پول‌های موبایلی جلب شود. بااین‌حال با توجه به اینکه به کمک پول موبایلی، خرده‌فروشان سریع‌تر و سهل‌تر پول دریافت می‌کنند و کیف پول‌های موبایلی نوعاً تعرفه کمتری دارند، خرده‌فروشان قطعاً باید کیف پول‌های موبایلی را به روش پرداخت اصلی خود تبدیل کنند. مشتریان به خرده‌فروشان وفادار و اغلب تحت تأثیر آنها هستند و حالا زمان آن است که از این نفوذ برای سرعت بخشیدن در به‌کارگیری کیف پول‌های موبایل برای ایجاد مزیت برای همه استفاده کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.