خرید و فروش طلا و جواهر تقریبا صفر است

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: وضعیت خرید و فروش طلا و جواهر تقریبا صفر است. در حال حاضر همکاران ما بیکار هستند چون وضعیت بازار مناسب نبوده و این شرایط قابل قبول نیست.

عصر بانک؛شهرام مرصعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت طلا نوسان ندارد بلکه تابع قیمت دلار است. در بعد جهانی نیز کمی تنزیل قیمت داریم اما در ایران قیمت‌ها تابع نوسانات دلار و ریال است.

 

وی تصریح کرد: ریزش ارزش ریال نسبت به دلار باعث شده که قیمت طلا به تبع دلار افزایش پیدا کند. واقعیت این نیست که طلا یا دلار افزایش قیمت دارد بلکه ارزش ریال افت کرده است.

 

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی اضافه کرد: بخشی از این اتفاقات تابع سیاست‌های نادرست اقتصادی و برنامه‌ریزی اشتباه است و هرچه میزان ارزش ریال در مقابل دلار افت کند، قیمت طلا نیز افزایش خواهد یافت.

 

وی بیان کرد: زیاد می شنویم که کشور ما با ونزوئلا مقایسه می شود. در آن کشور قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و ارزش پول ونزوئلا تقریبا به صفر رسیده اما حقیقت این است که وضعیت کشور ما به این شکل نیست. ما به نقطه شکننده‌ای رسیده‌ایم و باید منتظر باشیم و ببینیم که دولت در این راستا چه برنامه‌ای خواهد داشت.

 

مرصعی در خصوص نوسانات دلار گفت: آنچه در زمینه اصلاح نوسانات دلار مشکل ایجاد می‌کند، پول‌های سرگردانی است که در دست مردم نبوده و باید تفکیک شود. در اقتصاد سالم معیار تعیین قیمت، عرضه و تقاضاست اما اقتصاد ما سالم نبوده و حجم نقدینگی نیز در دست عموم نیست و در مکان‌های خاصی ذخیره شده است. آنچه با سیاست‌های دولت مقابله می‌کند، وجوه انباشت شده از طریق رانت و انحصار است؛ نه وجوهی که در اختیار عموم مردم قرار دارد.

 

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی اظهار کرد: نوسانات دلار را به راحتی نمی‌توان کنترل کرد. ابتدا باید رانت، انحصار و نفوذ افراد با پول‌های انباشت شده که در بدنه سیستم قرار دارند را مهار کرد. البته جدا کردن آن کاری مشکل است.

 

وی در خصوص نظارت و دخالت دولت در عرصه اقتصاد خاطرنشان کرد: ما از ابتدا راه را اشتباه رفته‌ایم، چون دخالت دولت در تمام امور درست نیست. وظیفه دولت نظارت، کنترل و تسهیل‌گری است اما اکنون دولت از وظیفه خود خارج شده و هرکاری را در انحصار و دخالت خود قرار داده که این امر سبب شده بار تمام مسئولیت‌ها به دوش دولت انداخته شود. دولت باید از انحصارگری خارج شود و فضایی باز برای رقابت‌های آزاد در طولانی‌مدت را به وجود آورد.

 

مرصعی در خصوص سیاست‌های دولت برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار تصریح کرد: این سیاست‌ها نه تنها درست نیست بلکه نوعی فراکنی و خارج کردن مشکل از محل اصلی و درگیر کردن مردم با مسائل جانبی است، چون فعالیت دلالان در برابر حجم معاملاتی که در کشور صورت می‌گیرد، بسیار ناچیز است.

 

وی خاطرنشان کرد: 20 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی و 80 درصد آن در اختیار دولت، رانت‌ها و انحصارها بوده که این امر باعث نوسان در بازار شده است نه دلالانی که تمام سرمایه آنان در برابر دلارهای دولتی ارزش چندانی ندارد. البته این صحبت من به معنای تایید کار دلالان نیست. دلال‌بازی‌ها چه کوچک و چه کلان، باید تعطیل شود. اساس به وجود آمدن دلالان تعطیلی صرافی‌ها و کار سیستماتیک در دولت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.