سود بالا بانک‌ها را بی‌چاره می‌کند/ بانکداری سنتی در ده سال آینده تمام می‌شود/ بانک مرکزی، درب بانک‌های زیان‌ده را ببندد

عقیلی کرمانی اظهار داشت: بانک‌هایی که سودهای 23 درصد یا 24 درصد پرداخت می‌کنند در واقع خود را بیچاره می‌کنند و باید به این سوال پاسخ دهند که حساب‌های ما هنگام محاسبه چه چیزی را نشان خواهد داد؟ اگر بانک‌ها در سه ماه متوالی زیان‌ده باشند بانک مرکزی باید در آن را ببندد.

عصر بانک؛پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه در همایش بانکداری اسلامی با تاکید بر نقش حاکمیتی در بانک‌ها گفت: حاکمیت شرکتی موضوعی است که به صورت بایسته به آن تمرکز نشده است و یکی از موضوعات روشن در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز همین موضوع بوده است. حاکمیت شرکتی بالاترین مقام هر موسسه از بانک گرفته تا شرکت‌های بازرگانی است. در واقع خلاصه حاکمیت شرکتی را می‌توان رابطه هیئت مدیره با کلیه ذینفعان اعم از سهامداران، مشتریان، نهادهای نظارتی مانند بانک ملی تعریف کرد.

 

وی ادامه داد: برای اینکه هیئت مدیره وظایف خود را به درستی انجام دهد باید به نکاتی توجه کند که اولین آنها مدیریت ریسک است. برای آنکه یک بانک کارکرد سالمی داشته باشد باید ریسک‌های متقبل از اقداماتی مانند سود تسهیلات یا خرید شعب جدید را تنظیم کند و هیئت مدیره به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیرنده در بانک‌ها باید نسبت به این ریسک‌ها اطلاعات کامل داشته باشند.

 

عقیلی کرمانی افزود: دومین وظیفه هیئت مدیره واحد تطبیق است یعنی عملکرد موسسه یا بانک دقیقا منطبق با قانون و مقررات بانکداری کشور و بین المللی باشد. برای نمونه به این سوال پاسخ دهد تا چه اندازه مقررات بال را رعایت می‌کنیم؟ بانک مرکزی باید قوانین بین المللی را ترجمه کرده و در اختیار بانک‌ها قرار دهد که متاسفانه بانک مرکزی در این اقدام عقب افتاده است. به طوری که ما در حال حاضر از بال 2 صحبت می‌کنیم در حالی که در تمام دنیا بال 3 تمام شده و بال 4 در راه است و از سال 2019 لازم الاجرا خواهد بود.

 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در مورد واحد تطبیق توجه به کفایت سرمایه است به طوری که در بازل 2 این رقم 8 درصد بود که به 10 تا 13 درصد در بازل 3 افزایش یافته است. در این مورد باید توجه شود که اگر سرمایه‌گذاری از سرمایه بانک‌ها باشد بدون آنکه به سپرده‌ها دست بزنیم باز هم از سرمایه بانک کسر می‌شود.

 

مدیر عامل بانک خاورمیانه نظارت را سومین وظیفه هیئت مدیره دانست و افزود: هیئت مدیره باید نظارت کامل بر زیرمجموعه خود داشته باشد و اینکه آیا کنترل‌ها و حسابرسی‌های داخلی به صورت صحیح است یا نه؟ برای نمونه در هر فعالیت بانکی نمی‌توان با یک امضا کاری را به پیش برد و اگر اتفاقی بروز کند حتما یک نفر وظایف خود را به خوبی انجام نداده و حسابرس باید گزارش آن را به هیئت مدیره ارسال کند.

 

عقیلی کرمانی در مورد نقش تکنولوژی در سیستم بانکداری گفت: باید بپذیریم دنیای امروز دنیای تکنولوژی است و در حال حاضر از 30 شرکت موجود در داوجونز 7 شرکت آن مربوط به حوزه تکنولوژی هستند. استفاده از تکنولوژی در سیستم بانکداری باعث ارائه خدمات بهتر به مشتریان و کاهش حجم فعالیت‌ها می‌شود.

 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که بانکداری سنتی در 10 سال آینده تمام خواهد شد به طوری که موسساتی مانند گوگل به دنبال فعالیت‌هایی هستند تا وجود بانک‌ها را تحت الشعاع قرار بدهند بانک‌ها با استفاده از تکنولوژی می‌توانند خود را آماده مقابله با شرایط بکنند. همچنین تکنولوژی باعث می‌شود که مشتریان به طور کامل از اطلاعات بانک مطلع شوند.

 

مدیرعامل بانک خاورمیانه پرداخت سودهای بالا را به نفع بانک‌ها ندانست و افزود: بانک‌هایی که سودهای 23 درصد یا 24 درصد پرداخت می‌کنند در واقع خود را بیچاره می‌کنند و باید به این سوال پاسخ دهند که حساب‌های ما هنگام محاسبه چه چیزی را نشان خواهد داد؟  اگر بانک‌ها در سه ماه متوالی زیان‌ده باشند بانک مرکزی باید در آن را ببندد.

 

وی تصریح کرد: سلامت و شفافیت اولین رکن بانکداری است که هر چقدر دیرتر اجرا شود فساد افزایش پیدا خواهد کرد ما تقریبا چهار سال است که صورت‌های مالی خود را بر اساس IFRC  ارائه می‌کنیم که این وظیفه ما است و نمی‌توان آن را نمایشی دانست. در ضمن در سیستم بانکداری باید به موضوعاتی مانند پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری، استقلال، انصاف، مسئولیت اجتماعی توجه کنیم.

 

/ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.