فاجعه‌بارترین زلزله‌های جهان

روزنامه سان در گزارشی قدرتمندترین و فاجعه‌بارترین زلزله‌هایی که تاکنون در جهان رخ داده است را گردآوری و بررسی کرد.

عصر بانک؛به نقل از روزنامه سان، زلزله ها از جمله حوادث طبیعی در جهان هستند که می توانند تلفات جانی و مالی جبران ناپذیری در یک کشور ایجاد کنند. اما کدام کشورها بیشترین تعداد زمین لرزه را تجربه کرده‌اند و قدرتمندترین زلزله جهان در کدام کشور رخ داده است؟

 

به نوشته روزنامه سان، ژاپن بیشترین تعداد زلزله را در جهان ثبت کرده است؛ زیرا در منطقه‌ای زلزله‌خیز واقع شده است؛ اما تحقیقات سازمان زمین شناسی آمریکا نشان می‌دهد که پاسخ به این پرسش‌ها آنقدرها هم ساده به نظر نمی‌رسد.

 

با وجود اینکه اندونزی در منطقه‌ای زلزله‌خیزتر از ژاپن واقع شده است؛ ژاپن به خاطر فناوری پیشرفته ای که دارد زمین لرزه های بیشتری را ثبت کرده است. کشورهای تونگا، فیجی و اندونزی بیشترین تعداد زلزله را در هر متر مربع در مقایسه با ژاپن تجربه کرده اند؛ اما این کشورها فناوری های لازم برای ثبت زمین لرزه های با مقیاس کوچکتر را ندارند.

 

به نوشته سان، کشورهایی که بیشترین سطح خرابی و تلفات زلزله را به دنبال داشته اند، چین و ترکیه هستند.

 

دانشمندان زلزله ها را بر اساس بزرگی و قدرت رتبه‌بندی می‌کنند. زلزله‌ای که بین 3 تا 5 ریشتر باشد، خفیف، زلزله‌ای که بین 5 تا 7 ریشتر باشد، متوسط تا شدید، زلزله بین 7 تا 8 ریشتر قدرتمند و زلزله‌های بالای 8 ریشتر بسیار قدرتمند نامیده می شوند. بزرگترین زلزله‌ای که تاکنون در جهان رخ داده است در 22 مه سال 1960 در شهر «بالدیبیا» در شیلی بود. این زلزله با بزرگی 9.5 ریشتر به مدت 10 دقیقه ادامه داشت و منجر به وقوع یک سونامی هم شد. منابع مختلف تعداد کشته شدگان این زلزله وحشتناک را بین 1000 تا 6000 نفر گزارش کرده اند.

 

پس از آن، دومین زلزله ویرانگر جهان در سال 2004 در جزیره سوماترای اندونزی رخ داد. این زلزله که 9.3 ریشتر قدرت داشت منجر به وقوع یک سونامی در اقیانوس هند شد که در نهایت 280 هزار کشته در کشورهای مختلف برجای گذاشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.