پرداخت نقدی یا غیرنقدی/ درد پرداخت نقدی کمتر است یا پرداخت غیرتماسی؟

از نظر روان‌شناختی، پرداخت بهای چیزی با کارت غیرتماسی از پرداخت با پول نقد درد کمتری به همراه دارد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛برخی فروشگاه‌ها در دنیا، حرکت به سوی پرداخت صرفاً دیجیتال را به صورت آزمایشی آغاز کرده‌اند. زمانی که پرداخت‌های غیرنقدی به قاعده و نُرم تبدیل شود، برخی خرده‌فروشان نیز پول نقد را قبول نمی‌کنند. مدیریت پول نقد نقاط ضعفی به همراه دارد اما معایب اجتناب از پذیرش آن کدام‌اند؟ کارت‌های بانکی مدت‌هاست بازار خرده‌فروشی را در دست گرفته‌اند، توسط آنها در حال حاضر بیش از نیمی از تراکنش‌های خُرد انجام می‌شود.

 

گسترش استفاده از انواع اشکال پرداخت دیجیتال، مخصوصاً پرداخت غیرتماسی، روند پرداخت را تحت تأثیر قرار داده و درنهایت پرداخت غیرتماسی بین مردم دنیا به اولین روش پرداخت تبدیل شده است؛ اما دانشکده کسب‌وکار لندن و بانک انگلیس اعلام کرده‌اند کارت‌های غیرتماسی موجب افزایش مخارج مشتریان می‌شوند. از نظر روان‌شناختی، پرداخت بهای چیزی با کارت غیرتماسی از پرداخت با پول نقد درد کمتری به همراه دارد.

 

توسعه سریع پرداخت‌های دیجیتال

 

ده سال پیش صنعت پرداخت در اختیار 10 شرکت بود (بانک‌ها، ویزا، مسترکارت و نظایر آنها) اما در حال حاضر فضای پرداخت تغییراتی گسترده را تجربه کرده و در دنیا بیش از 500 شرکت، خدمات پرداخت را به مشتریان عرضه می‌کنند. برخی از خدمات پرداخت در حال حاضر بسیار تخصصی هستند، اما در حالت کلی انتخاب مشتریان بسیار افزایش یافته و از سطح انتظارات عادی فراتر رفته است. مشتریان حالا انتظار دارند پرداخت‌ها سریع و امن، بدون ریسک و هزینه باشند. همین امر موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش رقابت و کم کردن حاشیه برای دریافت‌کنندگان (نوعاً بانک‌ها) می‌شود. فضای جدید حوزه پرداخت تحت تأثیر تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی نیز که خرده‌فروشان بازیگر اصلی آن هستند، قرار گرفته است. در این مسیر اپل‌پی و کیف پول‌های دیجیتال چشمان مردم را به روی روش‌های پرداخت متعدد باز کرده‌اند.

 

همه چیز موبایلی می‌شود

 

موبایل در اشکال مختلف پدیدار شده است مثلاً مردمی که با موبایل خود چیزی می‌خرند، جزییات محصول را بررسی و مقایسه می‌کنند و با کیف پول دیجیتال از طریق موبایل پرداخت می‌کنند (مثلاً پرداخت صورت‌حساب در رستوران)، پرداخت‌های درون برنامه‌ای یا در رسانه‌های اجتماعی و توسط موبایل پوز نیز دیگر اشکال پرداخت موبایلی هستند.

با توسعه نوآوری پرداخت‌های غیرتماسی به واسطه تلفن‌های هوشمند دارای قابلیت NFC و دیجیتالی شدن، کارت‌ها در حال تکامل هستند. کارت‌های فیزیکی غیرتماسی دیگر به درد نمی‌خوردند. این موضوع از چند جهت برای خرده‌فروشان حائز اهمیت است. گوشی هوشمند مشتری از طریق اثرانگشت یا دیگر روش‌های تائید هویت بیومتریک، هویت او را به شکلی ایمن‌تر تائید می‌کند ازاین‌رو ریسک صادرکننده کارت کمتر است. وقتی همه متوجه این موضوع شوند، ارزش و حجم تراکنش‌ها از این هم بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از مزایای مهم پرداخت دیجیتال موبایلی امکان جمع‌آوری داده‌های مشتری برای استفاده در زمینه بازاریابی و ارسال رسیدهای آنلاین است. بر این اساس خرده‌فروشان می‌توانند با مشتری پس از آن‌که فروشگاه را ترک کرد یا به صورت آنلاین سفارش داد، ارتباط برقرار کنند. پرداخت‌های دیجیتال باید در کنار برنامه‌های وفاداری و پاداش قرار بگیرند تا رضایت مشتری را افزایش دهند. کارت‌های پیش‌پرداخت و هدیه نیز جایگزینی برای پول نقد هستند که هرروز بر محبوبیت آنها افزوده می‌شود. آنها را می‌توان در فروشگاه و نیز به صورت آنلاین استفاده کرد و به شکل دیجیتال و به صورت کارت‌های پلاستیکی مهیا کرد.

همیشه بخشی از کار با پول نقد انجام می‌شود

 

تا چند سال پیش گاهی افول کامل پول نقد پیش‌بینی می‌شد اما به چند دلیل باید امیدوار باشیم که این اتفاق نیفتد. یکی از این دلایل این است که همه به کارت اعتباری یا نقدی یا اینترنت دسترسی ندارند پس سیاست صرفاً کارتی به این معناست که مشتریان نقدی بالقوه مستثنا شوند. برخی همیشه مایل‌اند با پول نقد پرداخت کنند. مشتریان تنوع بالایی دارند و سن نیز عامل مهمی در انتخاب روش پرداخت است.

پرداخت دیجیتال: مزایا و معایب

 

مزایای حذف پول نقد در ادامه بصورت خلاصه شده است:

– کاهش امکان دزدی پول نقد

– کاهش هزینه انتقال پول از بانک و حذف لزوم رجوع به بانک برای پرداخت با پول نقد

– افزایش سرعت تراکنش‌ها و بهتر شدن اوضاع برای خرده‌فروشان و مشتریان و کوتاه شدن صف‌ها

– بهتر شدن امکان بازاریابی با جمع‌آوری داده‌های مشتریان برای استفاده‌های آتی

– افزایش میانگین هزینه مشتریان در هنگام استفاده از کارت‌های غیرتماسی

– لازمه تجارت الکترونیک و موبایلی

 

معایب حذف پول نقد:

 

– حذف مشتریان بالقوه که ممکن است با پول نقد پرداخت کنند

 

– اگر پول نقد به‌طور کامل از رده خارج شود، هزینه پردازش احتمالاً افزایش می‌یابد

 

– حریم خصوصی مشتری محدودتر می‌شود

 

به‌طور خلاصه امروزه بیش از هرزمانی روش پرداخت وجود دارد. مشتریان بی‌ثبات و متوقع هستند و ارائه گزینه‌های مختلف، روش‌های پرداخت را برای مشتریان بسیار سهل می‌کند و به شما بهترین فرصت را برای حفظ وفاداری مشتری می‌دهد. با کاهش هزینه‌های پرداخت، به واسطه تلاش‌های قانون‌گذاران و رقابت بین بازیگران پرداخت، می‌توانید بدون کاهش سود، انعطاف بیشتری از خود بروز دهید.

 

منبع: mobilepaymentstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.