نقش واقعیت افزوده در اپلیکیشن‌های موبایلی خرده‌فروشان

آیا می‌دانید 72 درصد کاربران واقعیت افزوده می‌گویند چیزی را خریده‌اند که قصد خرید آن را نداشته‌اند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛اغلب خرده‌فروشان به دنبال آن هستند همواره و هر جا محصولات و خدماتی را به مشتری ارائه دهند که دارای کیفیت خوب و تجربه برند باثباتی باشد. روش‌های تعامل یک‌جانبه مانند پیامک، ایمیل، چاپ تبلیغات و تبلیغات تلویزیونی روش‌هایی راکد و مشابه ارسال نامه با دلیجان و معطل جواب ماندن است.

 

امروزه برنامه‌های واقعیت افزوده‌ای عرضه شده‌اند که تجربه‌ای غنی، کاملاً تعاملی و دوسویه ارائه می‌دهند، از لحاظ بصری مشتریان را درگیر می‌نمایند و محصولات و خدمات را با یک اشاره انگشت در داخل و خارج فروشگاه، در دسترس قرار می‌دهند. اساس اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده این است که بر ابزارهای موبایلی منطبق شده‌اند. Houzz گزارش می‌دهد احتمال اینکه کاربران اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، خرید کنند 11 برابر و زمانی که در اپلیکیشن سپری می‌کنند 2/7 برابر سایر کاربران است.

 

خواه به صورت مجازی دور یک دست مبلمان بچرخیم تا پارچه مناسب را انتخاب کنیم یا لامپ مناسب برای بی‌ام‌و برگزینیم، همه ما عمیقاً کودک هستیم و تجربه خرید واقعیت افزوده برای ما بسیار جذاب است. درواقع تحقیقات نشان می‌دهد تقریباً 70 درصد مشتریان انتظار دارند خرده‌فروشان تجربه واقعیت افزوده را برای آنها محقق نمایند.

از مبلمان تا لباس، از کفش تا وسایل آرایشی، واقعیت افزوده امکانات بی‌حدوحصری برای درگیر کردن مشتریان عرضه می‌کند. نمونه‌های اخیر آن Lowe’s با دو اپلیکیشن است که تلفن هوشمند را به دستیار قدرتمند اندازه‌گیری و طراحی تبدیل می‌کند. Gap به مشتریان این امکان را می‌دهد که به صورت مجازی و با برنامه اتاق پرو، لباس‌ها را پرو کنند. BMW اپلیکیشن its i Visualizer خود را عرضه کرده که به مشتریان این امکان را می‌دهد نسخه‌ای سه‌بعدی و در اندازه واقعی از BMW i3، i3s یا i8 بسازند؛ و موارد دیگر.

 

طبیعتاً تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و بازار آن با جهشی ناگهانی روبرو خواهند شد و از 4/2 میلیارد دلار در سال 2016 به 61 میلیارد دلار تا سال 2023  می‌رسند؛ اما تمامی برنامه‌های واقعیت افزوده به یک صورت طراحی نشده‌اند. اگر در فکر خلق و پیاده‌سازی برنامه‌های واقعیت افزوده برای افزایش فروش، رشد بازگشت مشتری و ارتقای تجربه مشتری هستید، به این 6 نکته توجه کنید:

1. فناوری: استارتاپها باید به این موضوع توجه کنند که برنامه‌های واقعیت افزوده باید به دیگر سامانه‌های پروژه‌ کلیدی متصل شوند و این مستلزم تجربه‌ای عمیق در ارتباط با حوزه‌های مختلف فناوری و موبایل است و دربرگیرنده زیرساخت‌های سخت‌افزاری و ادغام آنها در دفتر کار و روندهای کلیدی و در حال اجرای کسب‌وکار و نیز نرم‌افزارهای مربوطه جهت تسهیل خدمات می‌شود. برنامه‌های واقعیت افزوده باید کاملاً منعطف باشند تا بتوانند کمپین‌های متعدد و مختلف را در خود جای دهند و بر اساس آنچه کمپین‌ها یا تقاضا مشخص می‌کنند، تغییر کنند. جستجوی فروشندگان فناوری که تخصصی کامل در موارد بالا دارند یا حتی یافتن شریکی که بتواند قابلیت‌های فروشگاهی جامع را تأمین کند برای سامان دادن به برخی چالش‌های ادغام واقعیت افزوده توصیه می‌شود.

 

2. انعطاف‌پذیری: برای کمپین‌های متعدد به دنبال ایجاد یک راه‌حل واقعیت افزوده باشید که به قدر کافی منعطف باشد تا رده‌های سنی مختلف را بپذیرد. یک نمونه قابل بیان: اغلب افراد بین 30 تا 40 سال به‌طور طبیعی درگیر برنامه‌های واقعیت افزوده می‌شوند اما افراد مسن‌تر بیشتر از استفاده از فناوری‌های جدید واهمه دارند. در اینجا شما می‌توانید یک برنامه تشخیص صدا بگنجانید که به افراد مسن‌تر این امکان را می‌دهد فرمان‌های خود را به صورت صوتی ارسال کنند و مجبور نباشند با اپلیکیشن شخصاً تعامل کنند.

 

3. تحلیل داده‌ها: راه‌حل‌های واقعیت افزوده به تحلیل‌ها و داده‌های عمیقی می‌رسند که می‌تواند از کمپین بعدی خبر بدهند یا موجب طرح ایده‌های جدیدی برای تعاملات کارآمدتر و هدفمندتر شوند. خرده‌فروشان به این نتیجه رسیده‌اند که واقعیت افزوده مکانیسمی قوی برای ترغیب به خرید هیجانی است که کمی با خرید مبتنی بر قیمت از آمازون اختلاف دارد. آیا می‌دانید 72 درصد کاربران واقعیت افزوده می‌گویند چیزی را خریده‌اند که قصد خرید آن را نداشته‌اند. علت این است که واقعیت افزوده به مشتری امکان پرو، انتخاب رنگ و نظایر آن را می‌دهد که به معنی اختصاص زمان بیشتر روی وب‌سایت یا در فروشگاه و تعامل بیشتر با محصولات است. بر این اساس واقعیت افزوده می‌تواند رفتار مشتری را تحلیل کند و این همان چیزی است که قبلاً به‌راحتی ممکن نبود: مشتری چه مدت درگیر اپلیکیشن می‌شود؟ کدام رده‌های سنی بیشتر از آن استفاده کردند؟ چگونه و چه زمانی مشتری خریدی هیجانی انجام می‌دهد؟ تمام این نمودارها را دنبال و داده‌ها را استخراج کنید تا راه‌حل‌ها/کمپین‌های مؤثرتری خلق نمایید.

4. شخصی سازی: در حوزه استراتژی‌هایی که خریداران را روی سایت شما نگه می‌دارد اما روی آمازون نه مهم‌تر از همه خلق تجربه واقعیت افزوده‌ای است که برای کاربران شخصی‌سازی شده است. اساس کار هماهنگ کردن واقعیت افزوده با تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هاست. قطعاً تجربه واقعیت افزوده دل‌نشین و جذاب است و ظاهری زیبایی دارد؛ اما مشتری ممکن است به یک لباس در آن لحظه علاقه نداشته باشد و در عوض واقعاً به دنبال لباس دیگری باشد. درنتیجه به سراغ آمازون می‌رود. بنابراین واقعیت افزوده باید با تجربیات مبتنی بر هوش مصنوعی که استفاده از اپلیکیشن را افزایش می‌دهد و موجب خریدهای هیجانی می‌شود ( وابستگی بیشتر به برند/ وفاداری مشتری) هماهنگ گردد. 

 

5. فراگیری: برنامه واقعیت افزوده باید درآمدی مازاد خلق کند تا هزینه‌های ایجاد آن توجیه داشته باشد. پس خلاقیت به خرج دهید و به فروشگاه‌های مجازی، تخفیف‌های وابسته به مکان و واقعیت افزوده مبتنی بر محتوا فکر کنید. واقعیت افزوده می‌تواند با ایجاد قفسه‌های مجازی یا چیدمان مخصوص روی وب‌سایت شما یا در فروشگاه‌های ساده در نقاط خرید هیجانی، همین کار را انجام دهد. برنامه‌های واقعیت افزوده را می‌توان در سایت‌های شریک و در بازاریابی دیجیتال ادغام و مجاری درآمد آنی تازه‌ای خلق کرد تا در هر زمان و مکان با مشتریان در ارتباط باشد. به این فکر کنید که چگونه، کجا و چه زمانی برنامه‌های واقعیت افزوده شما می‌تواند وارد موقعیت‌های تجارت آنی و فراگیر شود.

 

6. محتوا هم چنان در صدر است: به‌ویژه در حوزه واقعیت افزوده که با محتوای درست همراه شده و ترکیبی قوی برای جذب مخاطب برند یا محصول شما ایجاد می‌کند. یک نمونه خوب ایکیا است که برنامه Ikea Place را عرضه کرده که کاربرپسند است و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا ببیند مبلمان مدنظرشان در اتاق‌های مختلف به چه شکل درمی‌آید و چه تناسباتی دارد. هم‌چنین باید در نظر داشته باشید که محتوای مورد استفاده در واقعیت افزوده را می‌توان با بلاک‌چین و سیستم‌های مبارزه با سرقت و حفاظت از اموال محافظت کرد.

 

به گزارش عصربانک، درنهایت دقت داشته باشید هنگامی‌که با یک طراح/ادغام کننده واقعیت افزوده مشارکت می‌کنید، شیفته شعارهایی نشوید که موجب می‌شوند متعهد به سناریویی کابوس وار و اسیر فناوری‌ها و خدمات اشتباه او شوید که انعطاف‌پذیری و ارزش شما را پایین می‌آورد. در ابتدا بپرسید «هدف ما چیست؟» و «قصد داریم کدام رفتارهای مشتری را تحت تأثیر قرار دهیم؟» و این‌که «از چه فناوری‌هایی باید استفاده کنیم؟» به‌جای اینکه فناوری شما را به حرکت درآورد، از فناوری برای به حرکت درآوردن کسب‌وکار خود بهره ببرید.

منبع: mobilepaymentstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.