نگرانی‌های حوزه پرداخت الکترونیک با شروع تحریم‌ها و نوسانات ارزی

براساس نظر مدیران و کارشناسان، نوسانات ارزی و شروع تحریم‌ها در حوزه پرداخت الکترونیک نیز همانند دیگر حوزه‌ها مشکلاتی را به‌وجود خواهد آورد که راهکارهای رفع آنها کمی پیچیده و زمانبر است.

عصر بانک؛مدیرعامل شرکت «مبنا کارت آریا» یکی از شرکت‌های پرداخت الکترونیکی(PSP) در مورد این مشکلات معتقد است، باید نگران بود اگرچه در صورت ثبات بازار ارز می‌توان منتظر ایده‌ها و راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکلات بود.مجید افرا، مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه با شروع تحریم‌های آمریکا و مشکلات ارزی به‌وجود آمده و همچنین مشکلات ایجاد شده در واردات کالا از خارج کشور به ایران، آیا باید نگران تجهیزات زیرساختی حوزه پرداخت و دستگاه‌های پایانه فروش (POS) بود یا نه، گفت: «مطمئنا باید در این مورد نگران باشیم. متاسفانه در حوزه POS ما وابسته‌ایم و دستگاه‌های مورد نظر را از خارج ایران تهیه می‌کنیم. دستگاه‌های POS بومی‌سازی نشده است.»

 

افرا درباره مواردی که حوزه پرداخت الکترونیک را دچار مشکل می‌کند، اعلام کرد: «در زمینه POS و پشتیبانی و خدمات سخت‌افزاری دچار مشکل خواهیم شد. در زمینه سرورها نیز دچار مشکل بودیم و این مشکلات را دیده‌ایم. در زمینه توسعه زیرساختی شرکت‌ها هم دچار مشکلاتی خواهیم شد.»

 

وی در مورد شرایطی که باعث ارائه راهکارهای خلاقانه برای برطرف کردن مشکلات می‌شود، گفت: «اگر بازار ارز از نوسان افتاده و ثباتی ایجاد شود، شاید محرکی برای حرکت بازار شود و ایده‌های جدید و نو ظهور را شاهد باشیم. معمولا فشارهای اقتصادی و مشکلاتی از این قبیل باعث ظهور ایده‌ها و خلاقیت‌ها برای تولید محصولات در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های با فناوری‌های سطح بالا(High Tech) می‌شود. وی ادامه داد: سال پیش در برهه‌ای، تصمیم گرفتیم که دستگاه POS ایرانی تولید کنیم و توانستیم به موفقیت‌هایی در زمینه تولید دست یابیم. اما بنا به دلایلی این روند ادامه نیافت.افرا در مورد دلایلی که سبب تولید انبوه در زمینه پایانه‌های فروش شده، توضیح داد: «یکی از دلایل دلسردی این بود که احساس کردیم در بازار توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را نداریم. البته از طرفی بر این باور بودیم که باید استانداردها را از خارج کشور بیاوریم؛ زیرا در داخل کشور استانداردی در این زمینه موجود نیست.»

 

مدیرعامل مبنا کارت آریا در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای جایگزین استفاده از POS، مانند پرداخت با بارکد و پرداخت موبایلی پاسخ داد: در زمینه حوزه‌های پرداختی جدید راهکارها و اقدامی را انجام داده‌ایم. البته در کنار اینها نیم‌نگاهی به بازار خارج از کشور داریم. مبنا کارت آریا عضو رسمی سازمان جهانی گردشگری است. به همین خاطر زیرساختی را برای پرداخت «خرد ارزی» مبتنی بر فناوری‌های جدید از جمله ‌اپلیکیشن‌های موبایل، وب‌سایت‌ها و درگاه‌های الکترونیکی را فراهم خواهد کرد.

 

وی افزود: در حال حاضر چالش بزرگی برای نشان دادن توانمندی‌های خود به مسوولان شبکه مالی و بانکی و جلب اعتماد آنها برای اجرایی بودن این نوع پرداخت‌ها داریم، ولی تست‌های مورد نظر را انجام داده‌ایم. چند تراکنش آزمایشی مبنی‌بر پرداخت ارزی خرد را با چند کشور حوزه خلیج فارس و با ارزهای مختلف انجام داده‌ایم.»

 

افرا ادامه داد: «در حوزه ریالی هم در حوزه‌های پرداخت جدید مبتنی بر فناوری‌های خیلی ساده و خیلی پیچیده کار کرده‌ایم و سه محصول جدید را ارائه خواهیم داد که یکی از آنها اپلیکیشن پیشرفته است.»

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.