9 میلیارد دلار ارز دولتى کجاست؟/ یوسفیان ملا: باید اسامى ارز بگیران منتشر شود

واکنش‌ها به جریان گم شدن 9 میلیارد دلار ارز همچنان ادامه دارد، اما این بار مسیر گم شدن آن بین وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی است و به راحتی با افشای تمام اسامی می‌توان آن را پیدا کرد. اما به دست کدام مسئول؟!

عصر بانک؛سیاست ارزی دولت که در فروردین ماه امسال  جامه اجرایی شدن بر تن کرد با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد که از جمله آن دو نرخی شدن ارز و تخصیص ارز دولتی به وارد کنندگان بود.

 
در روز‌های گذشته اخباری مبنی بر گم شدن یا ناپدید شدن 9 میلیارد ارز دولتی در رسانه‌ها مطرح شد که توجه بسیاری از سطوح جامعه را به خود جلب کرد. این موضوع را از یکی از  اعضای کمیسیون برنامه و بودجه جویا شدیم.
 
 
حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در این باره می‌گوید: این موضوع در کمیسیون مطرح نشده است، اما بانک مرکزی لیستی را که به عنوان دریافت کنندگان ارز دولتی منتشر کرد  تنها 2 و نیم میلیارد دلار از ارز بگیران را مشخص  کرده است.
 
 
وی افزود: وقتی مطرح می‌شود که 9 میلیارد دلار ارز گم شده است، یعنی تکلیف این میزان ارزی که با نرخ دولتی دریافت شده مشخص نیست و نمی‌دانیم چه کالایی وارد شده است.کمیسیون برنامه و بودجه در جلسات خود به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.
 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به  ثمره دو نرخی شدن ارز و ضرر و زیان آن به اقتصاد کشور، گفت: زمانی که سیاست غلط دو نرخی شدن اجرا می‌شد  تصور همه ما بر این ایرادات و مشکلات بود و متأسفانه این سیاست اجرا و با شکست مواجه شد.
 
 
وی، از تلاش برای نظارت دقیق و شفاف سازی از جانب مجلس اشاره کرده و گفت: باید این‌ میزان ارز دریافتی شفاف و صریح مشخص شده و بانک مرکزی در اعلام آنها جدی عمل کند.
 
 
گفتنی است که در افشای اسامی ارز بگیران دولتی به طور ناقص  صورت گرفته است بطوریکه از 11 میلیارد دلار ارز دولتی اختصاص یافته تنها 2 و نیم میلیارد دلار افشا شده و مشخص نیست نزدیک به 9 میلیارد دلار چه شده است.
 
 
 بانک مرکزی درباره علت عدم انتشار کامل اسامی تأکید می‌کند:  لیستی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تحویل گرفته را اعلام کرده است. با این حال وزارت صمت این موضوع را بی‌پاسخ نگذاشت و این‌گونه اعلام کرد که لیست را به طور کامل به بانک مرکزی تحویل داده اما بانک آن را کامل منتشر نکرده است بویژه آنکه شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت (محمد شریعتمداری) معتقد است بانک مرکزی باید اسامی را به طور کامل منتشر کند.
بیشتر بخوانید: بانک مرکزی فهرست شرکت‌های دریافت کننده ارز را منتشر کرد .
 
 
یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در این‌باره می‌گوید: شفاف سازی کار دولت و نظارت بر این عملکرد‌ها وظیفه مجلس و دولت است تا اینگونه موارد ظاهر نشود.
 
 
وی با اشاره به اختصاص 11 میلیارد دلار ارز دولتی به وارد کنندگان گفت: چرا بانک مرکزی لیست ارز بگیران دولتی را به طور کامل اعلام نمی‌کند و 9 میلیارد دلار ارز پرداخت شده به وارد کنندگان بی پاسخ مانده است.
 
 
این عضو کمیسیون مجلس تصریح کرد: منظورم از گم شدن این نیست که کاری خلاف قانون انجام شده بلکه می‌گویم چرا بدون هویت مانده و اسامی ارز بگیران و کالاهایشان اعلام نمی‌شود.
 
 
در نهایت باید از بانک مرکزی درخواست کرد تا طبق دستور رئیس جمهور مبنی بر اعلام عمومی اسامی ارز بگیران دولتی، اگر لیست اسامی را به طور کامل از وزارتخانه‌ها دریافت کرده است منتشر و اگر قصور از وزارتخانه‌هاست آن را شفاف و صریح به عموم جامعه اعلام کند تا مردم در جریان عملکرد دولت و تیم اقتصادی منتخب خود باشند.
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.