حقایقی جالب درباره «اس‌ام‌اس» که شاید نمی‌دانستید

امروز ارسال پیامک بیشترین استفاده را در میان سرویس‌های انتقال اطلاعات توسط تلفن همراه دارد به‌طوری که 74‌درصد از همه موبایل‌های سراسر جهان را شامل می‌شود.

عصر بانک؛در سال 1992 نوکیا 1011، تنها امکان 60 دقیقه مکالمه به کاربر می‌داد. حافظه این گوشی فقط برای ذخیره 99 شماره مخاطب کافی بود و یک صفحه‌نمایش کوچک سیاه و سفید داشت. امروز مقایسه آن با آیفون ١٠ مثل مقایسه خودرو با یک شاتل فضایی است، البته به استثنای یک مورد: امکان تایپ و ارسال پیامک.

 

در این مطلب چند حقیقت جالب درخصوص پیامک را با شما در میان می‌گذاریم.  نخستین بار ایده اس‌ام‌اس در سال ١٩٨٤ به ذهن ماتی ماکونن، یک مهندس فنلاندی رسید. البته او هرگز برای این کار پیشگامانه دستمزدی دریافت نکرد، زیرا حق امتیاز این ایده را به ثبت نرسانده بود.

 

یک‌سال بعد، فرمت 160 کاراکتری توسط محققی به نام فریدهام هیلبرند ساخته شد.نخستین اس‌ام‌اس در سال 1992 توسط بریت‌نیل پاپ‌وورس به مدیر اپراتور ودافون، ریچارد جرویس در شب کریسمس ارسال شد که متن آن این بود: «کریسمس مبارک».

 امروز ارسال پیامک بیشترین استفاده را در میان سرویس‌های انتقال اطلاعات توسط تلفن همراه دارد، به‌طوری که 74‌درصد از همه موبایل‌های سراسر جهان را شامل می‌شود.

در سال 2010 رقم اعجاب‌انگیز ارسال ٦/١‌هزار‌میلیارد پیام کوتاه به ثبت رسید، یعنی 192‌هزار پیام کوتاه در هر ثانیه! میزان درآمد صنعت مخابرات از پیام‌های کوتاه 114‌میلیارد و ٦٠٠‌میلیون دلار در سال تخمین زده می‌شود.

 ارسال پیام، زبان ویژه و جدیدی ایجاد کرده است که هدف آن کوتاه کردن تعداد کاراکترهاست. محققان زبان‌شناس بر این عقیده‌اند که استفاده از زبان‌های اختصاری در آینده منجر به تضعیف ادبیات و غلط دیکته‌ای و هجی‌کردن نادرست کلمات در میان کودکان می‌شود.

 

/شهروند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.