احتمال ماندن نرخ دلار روی 8500 تومان/ خرید هیجانی ارز، خانواده‌ها را به خاک سیاه می‌‎نشاند

بازار ارز از معامله‌گران و افراد غیرحرفه‌ای که اغلب خانوارها جزو آن‌ها هستند، خالی شده است. آنان در انتظار ارزانی دلار با بسته ارزی که دولت وعده آن را داده، دست از خرید برداشته‌اند. به گفته تحلیلگران بازار ارز، این کاهش تقاضا عاملی موثر بر کم شدن نوسان بوده است.

عصر بانک؛بازار غیررسمی ارز برخلاف هفته‌های گذشته این روزها روندی آرام‌تر را پشت سر گذاشته و قیمت‌ها تا حدی رو به کاهش گذاشته است؛ به گونه‌ای که قیمت دلار که در روزهای قبل تا 12 هزار تومان پیش رفته بود، صبح امروز با نرخ حدود 10 هزار و 700 تومان قیمت‌گذاری شد و تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت 17) به 10 هزار و 250 تومان رسیده است. همچنین یورو که 13 هزار و 500 تومان را پشت سر گذاشته بود، امروز تا حدود 12 هزار و 400 تومان معامله شد. با توجه به کمتر شدن نوسان بازار، تا حدی از فاصله بین قیمت خرید و فروش کاسته شده است.

 

کم شدن نوسان و توقف افزایش قیمت ارز در بازار غیر رسمی در اواخر هفته اخیر با اعلام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران آغاز شد، اما ادامه این روند به اعتقاد فعالان بازار عمدتا به محتاط شدن خانوارها در خرید و فروش ارز بر می‌گردد. 

این در حالی است که گزارش‌های قبلی از بازار ارز و گفت‌وگو با فعالان بازار از این حکایت داشت که واردکنندگان و متقاضیانی که در ماه‌های قبل در بازار ارز نقش اصلی خرید و فروش را برعهده داشتند، این روزها برای تامین ارز به سمت سامانه نیما رفته‌اند و در بازار غیررسمی، بیشتر، این خانوارها بودند که به دلیل خریدهای هیجانی تاحدی التهابات را تشدید کردند؛ چراکه تقاضای آنها برای خرید به دلیل این‌که متصور بودند با توجه به تحریم‌های احتمالی آمریکا در روزهای آینده دلار گران‌تر شده و می‌توانند از این محل سود کسب کنند، بالا رفته بود.

صرافان می‌گویند با این‌که هنوز وضعیت اعمال تحریم‌ها مشخص نیست، اما با توجه به وعده‌ای که دولت برای ارائه بسته ارزی در روزهای آینده داده و اخبار ضدونقیض از این حکایت دارد که قرار است نرخ حدود 8500 تومانی برای بازار ثانویه تعیین شود، خانوارها و عموم مردم اینگونه تصور می‌کنند که قرار است نرخ دلار در بازار غیررسمی هم به 8500 تومان برسد، از همین‌ رو از خرید و فروش آن دست برداشته و در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند. 

این در حالی است که به گفته فعالان بازار، تا حدی هم انتظار برای ارزان‌شدن قیمت دلار باعث ورود برخی برای فروش نیز شده که دلیل آن ترس از متضرر شدن بابت خریدهای قبلی است. در مجموع می‌توان گفت که اکنون خانوارها بازیگران اصلی بازار غیر رسمی ارز هستند و غیرحرفه‌ای بودن آن‌ها در تحلیل بازار سبب اثرگذاری بر نوسان قیمت‌ها می‌شود.

گرچه همچنان پیش‌بینی دقیقی از روند بازار وجود ندارد ولی تحلیلگران معتقدند احتمالا تا زمان اعلام بسته ارزی روند به صورت کاهشی پیش خواهد رفت. این در حالی است که بنابر اعلام مسئولان دولتی، بسته تدوین شده فردا یکشنبه در هیات دولت تصویب و احتمالا روز دوشنبه رونمایی خواهد شد. ظاهرا قرار است در این بسته حجم ارز ناشی از صادرات پتروشیمی ها وارد بازار ثانویه شده و دلار با نرخ توافقی مورد معامله قرار گیرد که احتمالات مطرح شده برای آن حدود 8500 تومان است.

 

/خبرآنلاین 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.