مطالبه استارتاپ ها؛ راه را هموار کنید

استارتاپ ها یا کسب و کارهای نوپای مبتنی بر فناوری اطلاعات دارای ظرفیت های مناسبی برای تحول در اقتصاد جامعه از جمله اشتغال و درآمدزایی هستند، اما موفقیت را در گرو همراهی دولت برای هموار شدن مسیر فعالیت آنان می دانند.

عصر بانک؛تصویب قوانین حمایتی، رفع قوانین و مقررات دست و یاگیر در خصوص مجوز فعالیت شرکت استارتاپی و معافیت مالیات و بیمه از جمله خواسته های شرکت های استارتاپی از دولت است.

 

رسول سرائیان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گوی رسانه ای درباره مشکلات شرکت های استارتاپی در ایران و عملکرد این سازمان برای رفع موانع، اعلام کرد که در دولت یازدهم 15مشکل شناسایی شده و برای رفع این موانع تلاش شد؛ یکی از مشکلات مهم بیمه و بعد از آن هم مالیات از اهمیت بالایی برخودار است.

این مسئول در حوزه فناوری اطلاعات اضافه کرد که طبق قانون برنامه ششم دولت نمی تواند کسب و کارها از جمله کسب و کارهای استارتاپی را از مالیات معاف کند اما پیشنهاد شده تا شرکت های نوپا در صورتی که درآمدی کمتر از 500 میلیون تومان داشته باشند، در سه سال اولیه شروع کار از مالیات معاف باشند.

کارشناسان این حوزه هم اعتقاد دارند که معافیت مالیاتی و بیمه ای در دو سال اول شروع فعالیت استارتاپ ها، می تواند در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا تلقی شده و بخشی از راه را برای آنان هموار کند.

سید احمد حسینی مسئول یکی از شرکت های استارتاپی در حاشیه نمایشگاه الکامپ 24 که روز سه شنبه نهم مرداد به پایان رسید، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ما از دولت پول نمی خواهیم اما در عوض راه را برای ما هموار کند و مانعی برای فعالیت های ما نباشد.

وی اظهار داشت: هرچند برخی از دستگاه ها در جهت حمایت از استارتاپ ها اقدامات خوبی را انجام داده اند اما این رویکرد باید به بدنه دولت تسری پیدا کند تا شاهد ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت کسب و کارهای نوپا در کشور باشیم.

وی با یادآوری این که اغلب نیروهای استارتاپ ها جوان هستند، افزود: هرچند نیروهای جوان اقدامات خوبی را برای رفع نیازهای جامعه به عمل آورده اند اما برخی از مسئولان جسارت استفاده از آنان را ندارند و فقط در شعار این موضوع را بیان می کنند.

 

** شرکت های استارتاپی نیازمند قانون خاص هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این باره گفت: شرکت های استارتاپی در زمان تاسیس یا فعالیت و نحوه پرداخت بیمه نیازمند قوانین خاص هستند؛ اغلب کشورهای دنیا آنها را در این موارد استثنا و قوانین خاص برای آنها تنظیم کرده اند و ما در ایران به این چیزی ها فکر نکردیم.
دکتر مهدی محمدی اظهار داشت: به همین دلیل، استارتاپ در مقابل شرکت بالغ قرار گرفته و چالش هایی برای این شرکت ها پیش می آید، به طور مثال تاکسی اینترنتی با شرکت تاکسیرانی به مشکل می خورد، چرا که ما قوانین لازم را طراحی نکردیم.

وی افزود: استارتاپ ها نمی توانند خود را با قوانین شرکت های بالغ تطبیق دهند و در این صورت یا باید شکست بخورند یا ادامه فعالیت آنها به کندی انجام خواهد شد و در نتیجه مشکلاتی در محیط کسب و کار برای آنها به وجود می آید.

محمدی، وجود مقررات دست و پاگیر و عدم معافیت مالیاتی و بیمه ای را از مشکلات استارتاپ ها اعلام کرد و بیان داشت: اغلب استارتاپ ها نیروهای جوان هستند و معمولا تجربه های اول کارآفرینی آنان است و به خاطر همین انتظارات بیش از حد از ایده های اولیه خود دارند که این هم از دیگر مشکلات آنان است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: آنان با اولین شکست دچار سرخوردگی می شوند، در صورتی که ماهیت کار استارتاپی همراه با شکست است.

وی با اشاره به اینکه اغلب استارتاپ های موفق شکست هایی را تحربه کرده اند و ایده های بعدی آنها موفقیت آمیز بوده است، خاطرنشان کرد: به خاطر همین باید به این نیروها آموزش دهیم که شکستن آخر راه نیست بلکه می توانند مهارت های جدیدی را برای آنان به همراه آورد تا این افراد صاحب مهارت های جدید برای رشد شوند.

محمدی اظهار داشت: تیم سازی موضوع مهم استارتاپ ها است که باید به آن توجه جدی داشته باشند. موضوع تامین منابع مالی و تعامل آنها با سرمایه گذران از دیگر موضوعات مهم در این حوزه است.

وی ادامه داد: در کنار کمبود قوانین، جسارت مدیران هم یکی دیگر از مواردی است که ضعف آن سبب مشکل برای استارتاپ ها می شود. قوانین مناسب و جسارت مدیران مکمل یکدیگر هستند.

محمدی افزود: ما باید قوانینی داشته باشیم که جسارت را در مدیران ما تقویت کند، وقتی قوانین سفت و سختی داریم که دست مدیران را بسته و حداقل ریسک پذیری می کند، وضعیت به همین منوال می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: وقتی قوانین تسهیل کنند رفتار ریسک پذیر باشد، مدیران هم ترجیح می دهند ریسک پذیر باشند.

 

** آمادگی مجلس برای رفع خلاهای قانونی در فعالیت های استارتاپ ها

در همین حال، رییس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که روز سه شنبه 9 مرداد) در حاشیه نمایشگاه الکامپ 24 برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار علمی ایرنا گفت: ما برای تصویب قوانین جدید یا اصلاح قوانین موجود آمادگی داریم تا خلاهای قانونی در زمینه فعالیت استارتاپ ها برطرف شود.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: این فناوری هر روز در حال توسعه است و خدماتی وجود دارند که ما فکر نمی کردیم در این بستر ارائه می شود، لذا در جاهایی ممکن است خلا های قانونی وجود داشته باشد .

وی افزود: فعالان این حوزه می توانند موارد را به وزارت ارتباطات یا فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنند تا از طریق دولت لایحه ای تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود تا این موانع برطرف شود.

سبحانی فر ادامه داد: فعالان این حوزه همچنین می توانند موانع کار را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کنند و اگر جاهایی خلا قانونی وجود داشته ویا نیاز به قانونگذاری باشد، و قوانین مزاحم وجود داشته باشد، آنها را اصلاح می کنیم .

 

** دولت و مجلس برای حل مشکلات استارتاپ ها تلاش می کنند

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در همین ارتباط گفت: گرایش دولت و مجلس به سمت حل مشکلات استارتاپ هاست و در این زمینه تلاش می کنند، اما تبدیل مصوبات در سیستم های اجرایی به فرایند زمان بر است و تاخیر در رفع مشکلات به این دلیل است.

نصرالله جهانگرد پس از بازدید از سالن الکام استارز در نمایشگاه الکامپ 24 در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، اظهار داشت: دولت از دو سال قبل برای رشد این حوزه تلاش دارد و مصوبات زیادی در این زمینه داشته، اما چارچوب های اجرایی ما تا این تغییر را عمل کند، زمان خواهد برد.

وی با یادآوری این که باید با پیگیری های مستمر، شرایط اجرایی شدن مصوبات را فراهم کنیم، گفت: در حال حاضر سازمان ها و وزارتخانه های زیادی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های کار، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت، این موضوع را پیگیری می کنند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: این دستگاه ها برای رفع مشکلات و موانع پیش روی استارتاپ ها، تلاش می کنند که امیدواریم به زودی این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان این که رسانه ها در بیان مشکلات استارتاپ ها به منظور حل آنها نقش مهمی دارند، گفت: آنان مشکلات استارتاپ ها را مورد به مورد برجسته کنند، این موضوع به حل موانع کمک می کند.

جهانگرد تصریح کرد: استارتاپ ها حضور گسترده تری در نمایشگاه الکامپ 24 داشتند، براساس آمار مسئولان نمایشگاه ، امسال420 شرکت استارتاپی حضور داشتند که نیمی از آنها سال گذشته هم شرکت کرده بودند که این موضوع نشان دهنده رشد خوب آنها است.

وی ادامه داد: ظرفیت های شرکت های استارتاپی بهتر شده و آنها نسبت به گذشته توانمندتر شده اند که نشان می دهد بازار در این بخش در حال رشد و گسترش است.

وی افزود: اگر بتوانیم داده های نهادهای دولتی و بنگاه های بزرگ را به صورت قانونمند در اختیار این جوانان قرار دهیم، آنها می توانند بر اساس این داده ها شامل خدمات بانکی و بهداشتی خدمات بسیار وسیع تری برای مردم فراهم کنند.

بیست و چهارمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک 6 مرداد ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و نهم مرداد پایان یافت.

 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.