مسیر آینده محصولات خانگی هوشمند

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تکنولوژی حضور در خانه‌ها و ساده‌کردن امور در فضایی است که انسان‌ها در آن اقامت می‌کنند.

عصر بانک؛طی سال‌های گذشته شرکت‌های مختلف نوآوری‌های متنوعی در زمینه مفهوم خانه هوشمند ارائه داده‌‌اند؛ از سازندگان محصولات خانگی گرفته تا شرکت‌های نرم‌افزاری که پلت‌فرم‌های ارتباطی برای اتصال محصولات به یکدیگر ارائه می‌دهند. اغلب این پلت‌فرم‌ها مجهز به سیستم اینترنت اشیا فرصتی را برای هوشمندسازی خانه‌ها فراهم کرده‌اند. در واقع طی سال‌های اخیر حرکت توسعه هم از جهت خود دستگاه‌ها و هم از جهت پلت‌فرم‌های ارتباطی آنها باعث رشد قابل توجه در این عرصه شده است. در این میان حضور تکنولوژی‌های جدیدی مثل هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا، واقعیت مجازی و… نیز بر تنوع محصولات و کاربردهای آنان افزوده است. مشخص است طی سالیان اولیه بخش عمده‌ای از محصولات خانگی که سال‌هاست تولید می‌شوند کاربردی عجیب‌تر از آنچه فعلا دارند نخواهند داشت. یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی و… همچنان به وظایف اصلی خود می‌پردازند با این حال تجهیز تکنولوژیک آنها را به ابزارهایی تبدیل می‌‌کند که راحتی بیشتری به بار می‌آورند. البته در این میان نگرانی‌های جدیدی هم ایجاد می‌کنند، از جمله در مورد امنیت.

 

هوش مصنوعی و یادگیری عمیق

استفاده از هوش مصنوعی در محصولات خانگی به سرعت در حال افزایش است، با این حال برخی شرکت‌ها پلت‌فرم اختصاصی خود را به این منظور ایجاد کرده‌‌اند مثلا ال‌جی عنوان ThinQ را به‌عنوان سری هوشمند محصولات خود انتخاب کرده و محصولات مختلفی از تلویزیون و یخچال گرفته تا موبایل را به آن مجهز کرده است. بر اساس این تکنولوژی محصولات این رده قادر به ارتباط با یکدیگر بوده و همچنین مجهز به ویژگی یادگیرنده هستند. همچنین DeepthinQ نیز پلت‌فرم دیگری است که برای ارتباط محصولات شرکت‌های مختلف به کار می‌رود. مثلا یخچال Instaview با بلندگوی هوشمند آمازون کار می‌کند به این ترتیب مثلا در هنگام باز کردن در یخچال یا حتی حضور در آشپزخانه با دستیار هوشمند الکسا صحبت کرد، از وضعیت آب و هوا آگاه شد یا اطلاعات دیگر را درخواست کرد. همین پلت‌فرم قادر به ارتباط با ماشین ظرفشویی یا کنترل آن از طریق دستیار صوتی گوگل را هم می‌دهد که ‌آن هم مانند آمازون گستره وسیعی از ارتباطات با دستگاه‌های دیگر را برای کاربر فراهم می‌کند.

 

کنترل صوتی کارها

دستیارهای صوتی حالا دامنه وسیعی از کارهایی که تا پیش از این به‌صورت فیزیکی انجام می‌گرفت را به انجام می‌رسانند. برخی از این کارها قابلیت برنامه‌ریزی روزانه دارند مثلا رفتار روزانه افراد در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب برای روشن کردن قهوه جوش، گوش دادن به رادیو یا دیدن اخبار تلویزیون، تنظیم درجه حرارت منزل با کنترل تهویه، یا کنترل نور داخل خانه (از طریق پرده‌کرکره‌های هوشمند) و… ترکیب هوش مصنوعی و استفاده از ابزارهای مختلف حتی این امکان را می‌دهد که مثلا تهویه درست در نقطه‌ای از منزل که ساکنان در آن حضور بیشتری دارند انجام شود. این کار از طریق تحلیل سنسورهای حرکتی و صوتی موجود در منزل صورت گرفته و مسیر دستگاه تهویه به آن سمت متمایل می‌شود.

 

در همین حال کنترل تجهیزات خانه از طریق گوشی هوشمند نیز از دلایل توسعه این ابزار در بین کاربران است به خصوص آنکه امروزه تقریبا اغلب کاربران گوشی هوشمند دارند. از جاروبرقی‌های روباتیک گرفته تا سیستم‌های تصفیه هوا، ماشین‌ ظرفشویی و رختشویی و… همه از طریق گوشی هوشمند قابلیت کنترل دارند.  احتمالا همین پلت‌فرم در آینده و با توسعه روبات‌ها به شکل جدی‌تری در خانه‌ها توسعه خواهد یافت، هر چند هم اکنون نیز برخی روبات‌ها مانند Clova قابلیت پیروی از دستورات صوتی کاربر و انجام کارها در خانه را دارند. روبات‌هایی که هرچند هنوز با انتظار ما از یک روبات خانگی همه‌کاره فاصله دارند اما با توسعه سریع محصولات روباتیک خانگی احتمالا به زودی باید تمام کارهای منزل را مانند یک پیشکار به این روبات‌‌ها سپرد. روبات‌های سخنگو امروزه همه جا دیده می‌شوند و به تدریج از حالت خاص یا تخصصی به فضاهایی که ارتباط گسترده با مردم در آن وجود دارد پا می‌گذارند. از فرودگاه‌ها و استادیوم‌ها گرفته تا ایستگاه‌های قطار و میدان‌های بزرگ شهری حالا روبات‌ها عمدتا به‌صورت صوتی نقش اطلاع‌رسانی را ایفا می‌کنند.

 

چالش امنیت

توسعه IOT به دنبال خود بحث امنیت را نیز جدی کرده است. بعد از مشخص شدن نمونه‌هایی از نفوذ به سیستم‌های IOT برخی شرکت‌ها و انتشار گسترده اخبار آنها در رسانه‌ها این نگرانی به وجود آمده که آیا توسعه محصولات مجهز به ا ینترنت اشیا راه هکرها را به خانه‌ها باز نمی‌کند؟ فرانک ولف یک متخصص امنیت در این زمینه می‌گوید: قطعا در ابتدای توسعه سیستم‌های اینترنت اشیا و با توجه به سطح وسیع اتصال این محصولات به اینترنت درگاه‌هایی برای نفوذ هکرها ایجاد می‌شود اما به تدریج شرکت‌ها راه‌حل‌های استراتژیک‌تری برای مقابل و پوشش نقاط ضعف انجام خواهند داد. به گفته این متخصص امنیت نگرانی از حملات گسترده و تاثیرگذاری در سطح وسیع همواره یکی از نگرانی‌های توسعه IOT بوده است اما چنین نگرانی‌هایی همواره در هنگام توسعه اولیه برخی تکنولوژی‌ها وجود داشته و هرچند به مرور به‌طور کامل تهدیدها از بین نرفته اما با استفاده از راهکارهای امنیتی نرخ نفوذ به سطح متعادل خود رسیده است.

 

رشد خرید

توسعه پلت‌فرم‌های خانگی به مرور باعث تمرکز در خرید و کسب سود از این طریق برای شرکت‌های سازنده محصولات و دارنده پلت‌فرم‌ها خواهد شد. شرکت آمازون هم اکنون خرید صوتی را در برخی کشورها فعال کرده است از این طریق و با گفتن نام محصول می‌توان یک خرید را به‌صورت صوتی انجام داد، تصور کنید همین موضوع به‌طور خودکار از طریق سنسورهای داخل یخچال هوشمند می‌تواند صورت بگیرد. مثلا در صورتی که یک جنس در داخل یخچال نباشد با سفارش خودکار برای مشتری ارسال شود.  برخی برندها حتی برای خرید سریع و آسان برخی کالاها راه‌حل‌های فیزیکی ولی ساده‌تری را در نظر گرفته‌اند مثلا دکمه خرید پودر یا مایع لباسشویی از طریق فشار یک دکمه روی ماشین. به این ترتیب با فشار دکمه سفارش مواد شوینده به آدرس مشتری ارسال می‌شود. به‌طور طبیعی شرکت‌ها انتظار دارند با ساده کردن مسیر خرید رشد بیشتر در این زمینه رخ دهد و از طرف دیگر راحتی و رضایتمندی مشتریان نیز مزیت‌های دیگر است. ترکیب سیستم‌های خانگی با سیستم‌های هوشمند مسیر جدیدی از توسعه است که به لطف تکنولوژی‌هایی چون هوش مصنوعی و یادگیری عمیق باعث ایجاد پلت‌فرم‌های متنوع شده است. توسعه این پلت‌فرم‌ها با حضور شرکت‌های تولید‌کننده محصولات کوچکتر خانگی باعث عمیق‌تر شدن رابطه شرکت‌ها با یکدیگر از یکسو و متنوع شدن خدمات و سرویس‌ها به مشتریان از سوی دیگر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.