پیوند سلول‌های بنیادی به مغز بیماران پارکینسون

محققان ژاپنی برای اولین بار در جهان، آزمایش بالینی پیوند سلول‌های بنیادی به مغز بیماران پارکینسون را آغاز می‌کنند.

عصر بانک؛بدتر شدن مهارت‌های حرکتی در بیماران پارکینسون ناشی از کاهش تولید دوپامین است، اما محققان ژاپنی برای اولین بار در جهان در حال پیشرفت هیجان‌انگیزی در رابطه با جلوگیری از لرزش آن هستند.

 

براساس گزارش «نیواطلس»، به دنبال آزمایشات امیدبخش بر روی میمون‌ها در سال گذشته، دانشمندان دانشگاه «کیوتو» در حال آماده شدن برای پیوند پروتئین سلول‌های بنیادی مجدد برنامه شده به مغز انسان به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی پیشرفته هستند.

 

دانشمندان ژاپنی از قرن بیستم در زمینه پیشگیری در رابطه با  تحقیقات سلول‌های بنیادی فعالیت کرده‌اند. در سال 2006 محققان «شینیا یاماناکا» دریافتند که سلول‌های بالغ می‌توانند از بافت‌های بدن استخراج و با آلوده  شدن به ویروس به عنوان راهی برای بازگشت آنها به حالت نابالغ باشد.

 

هنگامی که این سلول‌های بنیادی پلورپوفتون (iPSCs) ایجاد می‌شوند، می‌توانند به هر سلولی در بدن تبدیل شوند. این پیشرفت یاماناکا جایزه نوبل سال 2012 را به دست آورد، اما واقعا این کار  برای آنچه که می‌تواند مربوط به پزشکی تجدید پذیر باشد، آغاز می شود. دانشمندان در حال بررسی نحوه استفاده از آنها برای بازگرداندن بینایی، ترمیم قلب آسیب دیده و کشتن تومورهای مغزی هستند.

 

هنگامی که به پارکینسون می‌رسد، امید این است که iPSC ها بتوانند به آنچه که به نام پیشرونده‌های  dopaminergic، نورون‌ها و سپس انتقال‌دهنده‌هایی که دوپامین تولید می‌کنند، استفاده شود. آزمایشات سال گذشته در دانشگاه کیوتو نتایج مثبتی را به دست آورد که نورون‌های حاصل از iSPC پیوند شده به مغز میمون‌های بیمار باعث بهبود قابل ملاحظه در طی دو سال شد.

 

این محققان اکنون از مقامات ژاپنی برای پیشرفت در آزمایشات انسانی، تایید گرفته اند. هفت شرکت کننده با بیماری پارکینسون  در آزمایش بالینی درگیر می شوند و یک سوراخ 12 میلی متری (0.5 اینچ) از طریق جمجمه و پنج میلیون پرولینجر دوپامینرژیک که از IPSC حاصل می شود با یک دستگاه تخصصی پیوند داده می شود.

 

امید این است پس از پیوند، پیش‌سازهای دوپامینرژیک نورون‌های دوپامینرژیکی را تبدیل کنند، اما از آنجا که سلول‌ها از خون شخص ثالث تولید می‌شوند، این احتمال وجود دارد که توسط سیستم ایمنی بدن بیمار رد شود. برای مقابله با آن، بیماران نیز با یک دارویی به نام تاکرولیموس درمان خواهند شد تا پاسخ ایمنی خود را کاهش دهند و سلول‌ها بهترین شانس موفقیت را دریافت کنند.

 

این آزمایشات در روز 1 اوت آغاز می‌شود و دانشمندان به دنبال ارزیابی ایمنی و کارایی سلول‌های پیوند شده و استفاده از تاکرولیموس برای سرکوب پاسخ ایمنی خواهند بود. بیماران سپس دو سال تحت نظر خواهند بود.

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.