بازتاب کاهش ارزش ریال در رسانه‌های جهان/ ارز ایران رکورد سقوط در برابر دلار را شکست

استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز گفت: سقوط یک روزه 12.5 درصد از ارزش ریال، این ارز را وارد مارپیچ مرگ کلاسیک خواهد کرد. آخرین باری که ریال وارد چنین مارپیچی شده بود به سال 2012 برمی‌گردد.

عصر بانک؛به گزارش ایلنا تحولات بازار ارز در روز گذشته و افزایش ناگهانی و شدید قیمت‌ها در عرض یک روز با واکنش رسانه‌های جهان همراه بود. 

 
پایگاه خبری «آروتز شوا» در گزارشی نوشت: ارزش ریال ایران به پایین‌ترین حد خود رسید این در حالی است که دولت ایران همچنان تلاش می‌کند که نرخ ارز دولتی را 4200 تومان نگه دارد. با این حال بانک‌ها از فروش دلار با نرخ‌های پایین خودداری می‌کنند. 
 
 
«میدل ایست آی» همنوشت: ارز ایران رکورد کاهش ارزش در مقابل دلار آمریکا را در آستانه تحریم‌ها شکست.
 
 
بر اساس این گزارش، ارزش ریال در برابر سایر ارزهای خارجی از جمله دلار به پایین‌ترین حد خود رسید. این اتفاق در آستانه هفتم آگوست یعنی زمانی که واشنگتن قرار است اولین دور تحریم‌های اقتصادی خود را علیه ایران اعمال کند، رخ داده است. بانک مرکزی ایران دشمنان را عامل اصلی نوسانات بازار می‌داند. 
 
 
نشریه آمریکایی «فوربس» به نقل از «استیو هنک» استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز نوشت: سقوط یک روزه 12.5 درصد از ارزش ریال ، این ارز را وارد مارپیچ مرگ کلاسیک خواهد کرد. آخرین باری که ریال وارد چنین مارپیچی شده بود به سال 2012 بر می‌گردد.
 
 
بر اساس این گزارش با کاهش ارزش ریال، تورم سالانه ایران به 203 درصد رسید. این تقریبا 20 برابر نرخ رسمی اعلام شده برای تورم است.
 
 
روزنامه بریتانیایی اکسپرس هم نوشت: ارز ایران رکورد سقوط را در برابر دلار شکست. این در حالی است که تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار است از هفتم آگوست اعمال شود. 
 
 
بر اساس این گزارش، تنش‌ها بین ایران و آمریکا از روزهای اخیر از همیشه بیشتر بوده است. مقامات ارشد نظامی ایران روز پنجشنبه از آمادگی ایران برای جنگ خبر دادند. قاسم سلیمانی خطاب به ترامپ گفت اگر آمریکا جنگی را علیه ایران آغاز کند، ایران این جنگ را خاتمه خواهد داد. 
 
 
«دویچه وله» آلمان هم نوشت: ریال نیمی از ارزش خود را در چهار ماه گذشته بعد از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای  از دست داده است. این کشور با بحران‌های اقتصادی عمیقی روبه‌روست و به نظر می‌رسد وضعیت با توقف صادرات نفت ایران در پی تحریم‌های آمریکا بدتر هم شود. 
 
 
این رسانه آلمانی به تغییرات صورت گرفته در ریاست بانک مرکزی هم اشاره کرد و نوشت: بسیاری سیاست‌های ولی الله سیف رییس سابق بانک مرکزی را دلیل اصلی سقوط ارزش ریال می‌دانند. 
 
 
«یورو نیوز» در گزارشی نوشت: به دلیل ضعف اقتصاد، مشکلات مالی در بانک‌های ایران و تقاضای بالا برای دلار در میان ایرانیانی که از تحریم های آمریکا هراس دارند، ارزش ریال از ماه آپریل به نصف سقوط کرده است. ایرانی‌ها از ترس تحریم‌ها به سمت خرید طلا و دلار و ماشین و آپارتمان‌های کوچک برای حفظ سرمایه‌هایشان هجوم برده‌اند. 
 
 
بر اساس این گزارش، تجار در بازار بزرگ تهران گفته‌اند که دیگر نمی‌توانند برای انبار کردن یا فروش، کالایی را خریداری کنند. چالش امروز دولت، مدیریت ناامیدی و نارضایتی عمومی از هزینه‌های بالای زندگی است. دولت همزمان باید با اروپایی‌هایی که معتقدند توافق هسته‌ای باید بماند کار کند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.