ضرر بزرگ در انتظار خریداران سکه است؟

امروز هم اخبار اقتصادی تحت تاثیر وضعیت بازار سکه و ارز قرار داشت؛ قیمت‌ها حباب‌گونه افزایش یافته و به گفته‌ی رییس اتحادیه طلا، دیگر سکه‌ای در بازار وجود ندارد. حالا این سوال مطرح می‌شود که خریداران سکه تا کجا می‌خواهند احتکار را ادامه دهند؛ سکه‌ها باید یک زمانی وارد بازار شود و با توجه به احتمال ریزش دلار، نزولی شدن قیمت سکه نیز محتمل شده است.

عصر بانک؛امروز سکه نسبت به روز گذشته افزایشی نداشت و در محدوده 4 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود. نیروی انتظامی در سبزه میدان و فردوسی حضور داشت و بازار طلا و ارز روند معمول و آرامی را سپری کرد؛ به طوریکه سکه و طلا هر دو به شکل معمول خرید و فروش می‌شد و فروشندگان نیز اغلب بازار را همچون روزهای گذشته توصیف می‌کنند. این آرامش می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که سکه‌ها احتکار شده اما به هر حال یک جایی باید عرضه شود. سوال این است که آیا خریداران سکه حباب خریده‌اند؟

 

ابراهیم محمدولی ـ رییس اتحادیه طلا و جواهر ـ قیمت سکه تمام طرح جدید را تا ساعت 13:15 امروز(دوشنبه) چهار میلیون و 550 هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم را چهار میلیون تومان اعلام کرد و گفت: نیم سکه دو میلیون و 300 هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و 250 هزار تومان قیمت دارد. همچنین سکه یک گرمی 650 هزار تومان فروخته می‌شود. هر گرم طلای 18 عیار 309 هزار تومان برای عرضه در نظر گرفته شده و قیمت هر مثقال طلای 17 عیار آب شده نیز یک میلیون و 360 هزار تومان است.

 

راه علاج بحران ارزی ایران از دید اقتصاددان مشهور آمریکایی

 

ریال این روزها بحران کم سابقه‌ای را تجربه می‌کند که از سپتامبر 2012 تاکنون بی سابقه بوده است؛ اما از دید استیو هنکه-اقتصاد دان مشهور و جنجالی آمریکا – راهکاری برای حل این بحران وجود دارد. هنکه نوشته است: در شرایطی که اوضاع مخاطره آمیز شده است، راهی برای درمان بیمار وجود دارد که اتفاقا راه علاج سریعی هم هست. من این راه دسته اول را از آنجا می‌شناسم که تاکنون با آن، کشورهای با تورم مرگبار را حمایت کرده‌ام. برای مثال در بلغارستان و هنگامی که مشاور نخست وزیر (پتر اسویانوف) در سال های 1997 تا 2002 بودم. راهکار هنکه برای علاج بحران ارزی ایران را در این لینک بخوانید.

 

خانه‌دارها نوسان‌گیر دلار شدند!

 

بار دیگر ماجرای همیشگی بازار ارز تکرار شد. دلار گران شده و وقتی هیجان به اوج می‌رسد، بازار شاهد حضور نیروهای امنیتی می‌شود، چند دلال دستگیر می‌شوند، کمی ریزش قیمت رخ می‌دهد و بار دیگر همه چیز به جای اول باز می‌گردد. سرکشی به بازار ارز و عبور از میدان فردوسی تا چهار راه استانبول در روزی که گفته می‌شد بازار امنیتی و پر از نیروهای پلیس است، از این حکایت داشت که در هنگام ظهر  در حد سه تا چهار مامور حضور داشتند؛ هر چند که حاضران در بازار ارز می‌گفتند از صبح نیروهای پلیس آمدند و چند دلال را دستگیر کرده و بردند و اکنون خبر خاصی نیست و جریان بازار ادامه دارد. این در حالی است که امروز صبح در سبزه میدان (بازار بزرگ طلا) نیز علیرغم عادی بودن شرایط بازار و کسبه، نیروهای پلیس در آن‌جا حاضر بوده و جو امنیتی در آن منطقه ایجاد شده بود. امروز، روز امنیتی بازار غیررسمی ارز بود. فعالان بازار می‌گویند آن قدر نرخ 10 هزار تومانی دلار اثر روانی بر مخاطبان بازار به ویژه خانه‌دارها گذاشته که هیجان و تقاضا برای خرید را چند برابر کرده و بازار اکنون جولانگاه خانه‌دارها شده است و کمتر می‌توان تقاضای واقعی در آن پیدا کرد.

 

پیامدهای دلار 10هزار تومانی

 

در حالی قیمت دلار به‌طور فزاینده پیش رفته و از مرز 11 هزار تومان گذشت که به اعتقاد برخی کارشناسان، ادامه گرانی دلار سرانجام بازار کار و کالا را قفل کرده و ادامه آن به هرج و مرج اقتصادی می‌انجامد؛ چراکه به طور طبیعی اقتصاد تا حدی قدرت تحمل و کشش این گرانی را دارد.

 

خبرهای ناخوش از چاپ اسکناس!

 

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد در حالیکه حادترین موضوع اقتصاد، افزایش نقدینگی‌ است، خبرهایی مبنی بر چاپ اسکناس به گوش می‌رسد که بسیار نگران‌کننده است زیرا قیمت کالاها را افزایش و ارزش پول ملی را کاهش خواهد داد و باعث ورود به بخش‌های ارز و طلا می‌شود.

 

دست به یقه شدن طبقات متوسط با فقر در گود اقتصاد ایران

 

"فقر" از آن دسته پدیده هایی است که می تواند در دوران تنش های مختلف اقتصادی مخصوصا تورم به صورت فزاینده ای رشد پیدا کند و حتی دامن طبقات متوسط را هم بگیرد. در این رابطه گفت‌وگویی مفصل با یکی از متخصصان حوزه فقر داشته ایم. متن این گفت‌وگو را در این لینک بخوانید.

 

ایجاد مناطق ویژه اقتصادی مشروط شد

 

تا پیش از این مناطق ویژه با پیشنهاد دولت و تصویب هیات دولت رای می‌اورد. اما حالا انتخاب مناطق ویژه مشروط به داشتن چهار ویژگی شده است. جعفر آهنگران مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی به ایسنا گفته است: اتفاق جدیدی که در این لایحه مد نظر قرار گرفت در ارتباط با مناطق ویژه اقتصادی جدید بود و تصمیم‌ بر این شد که اگر مناطق ویژه اقتصادی چهار شرط را داشته باشند موضوع ایجاد آن‌ها بلامانع باشد که در رابطه با تعداد این مناطق سقفی در نظر گرفته نشده است و تاکنون نیز ایجاد 67 منطقه ویژه اقتصادی جدید از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده تا به لایحه دولت اضافه شود، اما کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب کرد که تنها در صورتی این اتفاق رخ خواهد داد که مناطق ویژه اقتصادی پیشنهاد شده چهار شرط را دارا باشند.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.