به جای 3 صفر، 5 صفر از پول ونزوئلا حذف خواهد شد

نیکلاس مادورو - رئیس جمهور ونزوئلا - که کشوروش با تورم عجیبی مواجه است گفت به جای حذف 3 صفر، 5 صفر از پول این کشور حذف خواهد شد.

عصر بانک؛به نقل از رویترز، از سال 2014 و به دنبال کاهش شدید بهای نفت، اقتصاد ونزوئلا که 95 درصد درآمدهای صادراتی آن را نفت تشکیل می دهد سقوط کرد و سیستم پرداخت یارانه که برای سال ها به لطف درآمدهای نفتی در این کشور اجرا می شد نتوانست دیگر جوابگوی نیازهای اقتصاد سوسیالیستی این کشور باشد.

 

تا پایان ماه ژوئن، تورم ونزوئلا از 46 هزار درصد گذشت و صندوق بین المللی پول هشدار داده است تا پایان امسال تورم ممکن است به 1 میلیون درصد برسد که پیشتر تنها در زیمباوه و آلمان پس از جنگ جهانی اول مشاهده شده بود.

 

با این حال مادورو بی اعتنا به این اوضاع در یک سخنرانی تلویزیونی گفته است از همین ماه اسکناس های جدید وارد بازار خواهند شد. وی در اظهاراتی عجیب مدعی شد این اقدام باعث تقویت بولیوار -واحد پول ملی این کشور- و اتصال آن به ارز مجازی پترو خواهد شد.

 

با این حال کارشناسان ارزهای مجازی معتقدند به دلیل اعتماد نداشتن سرمایه گذاران به دولت مادورو، پترو از کمبود پشتوانه اعتباری رنج می برد و در نهایت نخواهد توانست راه به جایی برد. دولت مادورو بارها و بارها خود را قربانی جنگ اقتصادی آمریکا و مخالفان حکومتش خوانده است.

 

به دلیل تورم بسیار شدید، نگهداری وجه نقد در ونزوئلا تقریبا غیرممکن شده است و حداقل دستمزدها در این کشور تنها معادل یک دلار در ماه است. این مسائل باعث شده است شهروندان ونزوئلایی آواره مرزهای کشورهای همسایه شوند و برای تهیه مایحتاج غذایی و دارویی خود با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

 

پیشتر قرار بود 3 صفر از پول ونزوئلا حذف شود اما به دلیل درخواست بانکداران این کشور برای دادن مهلتی به آن ها به منظور تطابق سیستم بانکی با اسکناس های جدید، انتشار آن ها به تعویق افتاده بود.

 

مادورو هم چنن پیشنهاد اصلاح جرائم مالی را برای افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی داده است.  

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.