اشتغال‌زایی با هوش مصنوعی

بررسی‌های جدید در مورد هوش مصنوعی نشان می‌دهند که گسترش این فناوری، برای آینده شغلی انسان، خطری در پی نخواهد داشت. گسترش استفاده از هوش مصنوعی، موجب بروز نگرانی در مورد افزایش مهارت این فناوری و اشغال کردن جای انسان شده است.

عصر بانک؛نگرانی در مورد پیامدهای گسترش هوش مصنوعی و افزایش جمعیت بیکار، کاملا طبیعی است، اما شرکت چندملیتی خدمات حرفه‌ای موسوم به «پرایس واتر هاوس‌کوپرز» (PwC) مستقر در لندن در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده است که آینده، با پیش‌بینی‌های ما متفاوت خواهد بود. این شرکت در بررسی‌های خود دریافت این ایده که در آینده، روبات‌ها در بسیاری از مشاغل به‌خصوص حمل‌و‌نقل یا تولید، جایگزین انسان می‌شوند درست است. براساس این گزارش، هوش مصنوعی در 38‌درصد مشاغل مربوط به حمل‌و‌نقل و 30‌درصد مشاغل تولیدی جایگزین انسان خواهد شد اما در بخش‌های دیگر، ایجاد اشتغال بیشتری شکل خواهد گرفت و به این صورت، تعادل برقرار خواهد شد. در زمینه سلامت، تنها 12‌درصد مشاغل به هوش مصنوعی واگذار، اما 34‌درصد شغل جدید ایجاد می‌شود. در نتیجه، هوش مصنوعی می‌تواند به اندازه اشغال کردن بسیاری از کارها، در بخش‌های گوناگون ایجاد اشتغال کند.

 

در این گزارش آمده است: بررسی‌های ما نشان می‌دهند که هوش مصنوعی، به بیکاری در زمینه فنی منجر نمی‌شود. ما دریافتیم اگرچه هوش مصنوعی تا سال 2037 در حدود 20‌درصد کارها جایگزین انسان می‌شود، اما به همین اندازه شغل ایجاد می‌کند. به‌طور کلی، هوش مصنوعی در حدود 7 میلیون کار جایگزین انسان خواهد شد اما حدود 2/ 7میلیون کار ایجاد خواهد کرد و به این ترتیب شبکه شغلی را تا 2/ 0میلیون ارتقا خواهد داد. «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (OECD) اعلام کرده است که تنها 14‌درصد مشاغل، در خطر جایگزینی هوش مصنوعی هستند. در هر حال، هم شرکت پرایس واتر هاوس کوپرز و هم سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ادعا می‌کنند که همه بخش‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی سود ببرند. این دو سازمان معتقدند بخش‌های مربوط به آموزش، کارهای علمی و فنی، اطلاعات و ارتباطات، خدمات مربوط به اقامت و غذا، کمتر و بخش‌هایی مانند امور مالی و بیمه، خرده فروشی، ساخت و ساز، مدیریت دولتی، حمل‌و‌نقل و تولید، بیشتر در معرض خطر هستند.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.