سیاست بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان برای عرضه محصولاتش

ایده prime day به 15 ژوئیه سال 2015 برمی‌گردد؛ زمانی که آمازون به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیسش اقدام به این فروش ویژه کرد.

عصر بانک؛ همه ما کم و بیش با خرده‌فروش‌های آنلاین آشنایی داریم. ایده اصلی این کسب‌وکار از ذهن خلاق جف بزوس، مدیرعامل آمازون می‌آید که این صنعت را ابتدا با فروش چند جلد کتاب آغاز کرد و در آن زمان حتی یک کارمند هم نداشت و خرید کاربران را خودش تا در منزل آنها می‌برد و تحویل می‌داد. کسب‌وکار او امروز تا حدی گسترش پیدا کرده است که فقط در روز ویژه آمازون که به Prime Day معروف است بیش از یک میلیون نوع کالا را با تخفیف ویژه عرضه می‌کند، علاوه بر موفقیت آمازون خود بزوس هم امروز ثروتمندترین مرد جهان است و بیل گیتس را با اختلاف زیادی پشت سر گذاشته است.

 
 
ایده prime day به 15 ژوئیه سال 2015 برمی‌گردد؛ زمانی که آمازون به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیسش اقدام به این فروش ویژه کرد. به گفته بزوس، این روز مهم پاسخ آمازون به جمعه سیاه یا  Black Friday است. او ادعا کرده بود که این رویداد حتی از دو فروش ویژه «بلک‌فرایدی» (Black Friday) و «سایبر ماندی» (Cyber Monday) هم بزرگ‌تر و باشکوه‌تر است. البته همان زمان شرکت «ادوبی» (Adobe) بر اساس حدود 4 میلیون نظر ثبت‌شده در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های متعدد، گزارشی را درباره رویداد «پرایم‌دی» منتشر کرد. این گزارش، موفق‌نبودن آمازون در جلب نظر کاربران در شبکه‌های اجتماعی را تایید می‌کرد. تا عصر روز آغاز نخستین پرایم‌دی آمازون، حدود 90 هزار بار در شبکه‌های اجتماعی به نام «پرایم‌دی» اشاره شد. جالب اینجاست که در مورد «بلک فرایدی» در سال 2014، این رقم حدود 6/ 1 میلیون بود؛ یعنی رویداد بلک فرایدی تقریبا 20 برابر پرایم دی در شبکه‌های اجتماعی انعکاس داشت. از طرفی آمازون اعلام کرده بود که فقط اعضای پرایم آمازون که حق عضویت 99 دلار در سال یا 99/ 10 دلار در ماه را پرداخت کرده‌اند امکان استفاده از این رویداد را دارند و این موضوع با انتقادهای بسیاری همراه بود. در نهایت هرچه که بود آمازون دست از پایداری برنداشت و به مرور استقبال از این روز ویژه بیشتر و بیشتر شد.
 
 آمازون در سال 2016 یعنی دومین سال برپایی این رویداد در بخش فروش با رشد خیره‌کننده 300 درصدی روبه‌رو شد که در این بین Fire TV Stick شرکت آمازون بیشترین فروش را در بین کلیه محصولات داشت. پس از آن نیز آمازون هر سال در همین روزها پرایم‌دی را آغاز می‌کند و در این روز هرچه در توان دارد رو می‌کند.  آمازون به شکل حیرت‌آوری حجم بالایی از محصولات را به سرعت به دست کاربران می‌رساند و هر سال رکورد جهانی سال گذشته خود را بهتر می‌کند. از پیچیدگی‌های لجستیکی این ماجرا که بگذریم، به قسمت مورد علاقه کاربران می‌رسیم. برای کاربران آمازون تقریبا هیچ چیزی جذاب‌تر از تخفیف نیست و آمازون این موضوع را به خوبی می‌داند. ظاهرا این کمپانی تصمیم گرفته امسال هم سنگ تمام بگذارد. روز ویژه آمازون یا prime day سال 2018 از دوشنبه 25 تیر ماه ساعت 11 و 30 دقیقه شب شروع شده و امروز یعنی چهارشنبه 27 تیر ماه ساعت 11 و 30دقیقه صبح به پایان می‌رسد. امسال هم این تخفیف‌ها به قدری برای همه کاربران جذاب است که از همان لحظه آغاز پرایم‌دی، صفحه مخصوص این روز در وب‌سایت آمازون برای برخی کاربران با مشکل مواجه شد و گزارش‌هایی مبنی بر بازنشدن صفحه پرایم‌دی منتشر شده بود. این مشکل در حالی اتفاق افتاده بود که باقی صفحه‌های این سایت به خوبی کار می‌کردند و کاربرانی که با خطا مواجه می‌شدند به صفحه اصلی آمازون یا صفحه‌های دیگر این وب‌سایت فرستاده می‌شدند.
 
از آنجا که خود آمازون سرویس وب را به همه دنیا ارائه می‌دهد و هیچ شکی در قدرت AWS وجود ندارد، این اتفاق نشان می‌دهد چه حجم عظیمی از کاربران در همان ثانیه اول وارد یک صفحه از وب‌سایت آمازون شده‌اند. البته ظاهرا مشکل خیلی جدی نبود و آمازون موفق شد این چالش را حل کند. همه این اتفاق‌ها نشان‌دهنده این است که به زودی آمارهای عجیبی از فروش و پردازش کالا خواهیم شنید. البته برخی تحلیلگران هم با نگرانی می‌گویند از کار افتادن صفحه مخصوص پرایم‌دی ضرر قابل توجهی به آمازون خواهد زد و ممکن است فروش این کمپانی را کاهش دهد. به هرحال باید منتظر ماند تا آمازون آمارهای رسمی این روز بزرگ را اعلام کند. آمازون در پرایم‌دی امسال خود هم تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای را برای برخی کالاها ارائه داد که در ادامه به چند نمونه جالب توجه از آنها اشاره می‌کنیم.
 
محصولات آمازون
 
شاید بتوان تخفیف‌های آمازون را به دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته نخست محصولاتی که با نام تجاری خود آمازون تولید می‌شود و دوم محصولاتی که آمازون فقط آنها را می‌فروشد. در دسته نخست یکی از بهترین تخفیف‌ها به سری کیندل تعلق گرفت. کتاب‌خوان پرطرفدار پیپروایت که 120 دلار قیمت دارد با 40 دلار تخفیف به قیمت 80 دلار برای فروش گذاشته شد که این بیشترین میزان تخفیفی است که آمازون تا به حال برای پیپروایت در نظر گرفته است. کیندل e-reader هم که 80 دلار قیمت دارد در این رویداد با 30 دلار تخفیف فروخته شد. دستیارهای صوتی آمازون هم تخفیف‌های خوبی داشتند. برای مثال نسل دوم اکودات که 50 دلار است با 30 دلار فروخته شد و همچنین اکو پلاس هم با 50 دلار تخفیف به قیمت 100 دلار به فروش رسید. دستیار صوتی و تصویری معروف آمازون (اکو شو) هم که معمولا 230 دلار قیمت دارد با 100 دلار تخفیف به قیمت 130 دلار فروخته شد که تخفیف بسیار وسوسه‌برانگیزی بود.
 
اکو‌لوک هم با 50 درصد تخفیف 100 دلار فروخته شد تا جای فکر‌کردن برای کاربران باقی نگذارد. از تخفیف‌های خوب آمازون نباید تبلت Fire HD 10 را از قلم انداخت، این تبلت 150 دلاری هم با قیمت 100 دلار فروخته می‌شود. دوربین امنیتی آمازون  (Fire TV Cube and Cloud Security) هم پیش از این 240 دلار قیمت داشت که در پرایم‌دی به‌صورت ویژه با قیمت 150 دلار فروخته شد. آی‌فون تصویری آمازون هم که به الکسا متصل می‌شود با 75دلار تخفیف 174 دلار به فروش رسید. در این میان بد نیست سری هم به تلویزیون‌های هوشمند بزنیم که یکی از گزینه‌های خوب 50اینچی توشیبا با نامFire TV بود که 110 دلار تخفیف داشت و 290دلار فروخته شد.
 
محصولات غیر آمازونی
 
در اینجا بد نیست به سراغ محصولات دست دوم برویم؛ آنها که آمازون تولیدشان نمی‌کند و فقط در فروشگاهش برای فروش عرضه کرده است. محصولات غیر آمازونی جذابی در پرایم‌دی امسال به فروش رسیدند. برای مثال هدفونی که استارت‌آپ Nura ساخته در این حراج با 25 درصد تخفیف فروخته شد. این هدفون، نخستین هدفون دنیاست که با آپدیت نرم‌افزاری به ویژگی حذف صدای محیط مجهز شده است. Nuraphones که در روزهای عادی 400 دلار فروخته می‌شود در حراج آمازون با قیمت 300 دلار به فروش رسید. یکی دیگر از محصولات قابل توجه این روز ویژه پاوربانک AMUZISNW بود. این پاوربانک 27آمپر و 85 وات توان دارد که برای شارژ موبایل، تبلت و حتی لپ‌تاپ شما به‌صورت هم‌زمان هم کافی است. این پاوربانک درحالت عادی 225دلار قیمت دارد ولی آمازون در پرایم‌دی آن را 140دلار برای فروش گذاشته است. ساعت هوشمند فیت‌بیت مدل ورسا هم یکی از محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند دنیا است که قیمت آن هیچ‌وقت کمتر از 210 دلار نبوده است. اما در این حراج به قیمت 160 دلار فروخته شد که گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسد. اگر پروژکتور بی‌نظیر ViewSonic را می‌شناسید، پرایم‌دی بهترین زمان خرید آن است. این دستگاه که 1300 دلار قیمت دارد با 300 دلار تخفیف فروخته شد. یکی دیگر از تخفیف‌های خوب آمازون برای دستگاه تصفیه هوا Blue Pure بود که به‌جای 350 دلار آن را 280 دلار فروخت.
 
پیشنهادهای جذاب دیگر
 
پرایم‌دی فقط به خرید محصولات محدود نشده و آمازون این رویداد را جذاب‌تر هم کرده است. کاربران در این 36 ساعت می‌توانند کالاها را با قیمت بسیار پایین بخرند اما اگر کاربری نیازی به خرید کالا نداشته باشد می‌تواند از سرویس‌های دیگر آمازون استفاده کند. آمازون این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا فقط با پرداخت 2 دلار در این روزها فیلم اجرا و تماشا کنند، سرویسی که در حالت عادی 6 دلار قیمت دارد. اگر هم خیلی اهل فیلم نیستید باز هم آمازون برای شما راهکار دارد.  سرویس بی‌نظیر کیندل آنلیمیتد که بیش از یک میلیون نسخه کتاب را در اختیار شما قرار می‌دهد در حالت عادی 10 دلار در ماه هزینه دارد. اما اگر در این روزها ثبت نام کنید برای 3 ماه اول فقط یک دلار از شما می‌گیرد که پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه‌ای است.
 
 
اگر خیلی کتاب‌خوان هم نیستید باز هم برای شما راه حل وجود دارد! آمازون سرویس کتاب صوتی خود را هم با تخفیف بی‌نظیری ارائه کرده است. سرویس کتاب‌های صوتی آمازون برای شما ماهانه 15 دلار آب می‌خورد اما اگر در پرایم‌دی ثبت نام کنید برای 3 ماه اول از شما ماهانه 5 دلار دریافت می‌کند که بسیار پیشنهاد جذابی است.  البته این نکته را فراموش نکنیم که این تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه برای کسانی که داخل ایران زندگی می‌کنند چندان قابل استفاده نیست. ما در کشورمان انواع سایت‌های فروش آنلاین را داریم که کمابیش در بین کاربران ایرانی مشهور و محبوب هستند. ولی هیچ‌یک آن‌طور که باید چنین سیاستی را تاکنون پیش نگرفته‌اند و اگر هم فروش ویژه‌ای گذاشته‌اند آن‌طور نبوده که در سطح استاندارد جهانی باشد. جا دارد مسوولان سایت‌های فروش آنلاین ایرانی به این موضوع نگاه جدی‌تری داشته باشند و با بالابردن استانداردهای فروش محصولات خود و در نظر گرفتن سیاست‌های روز جهانی درباره فروش، هم کاربران را از خود راضی‌تر نگاه دارند و هم به میزان فروش و محبوبیت بیشتری دست یابند.
 
 
/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.