مقررات بانکی بین‌المللی را نمی‌شناسیم

مشاور رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مقررات بانکی بین‌المللی را در کشورمان که در 10 سال گذشته ایجاد شده کسی نمی‌شناسد، گفت:در کل ایران و در دولت به معنای تمام قوا و فرا قوه ای و بخش خصوصی اطلاع ندارم که یک نفر در مورد تحریم ها 24 ساعته کار کند.

عصر بانک؛احمد عزیزی مشاور رئیس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود با عنوان (برجام، دیپلماسی و بانکداری بین المللی) گفت: شرایط جهانی فوق العاده سیال است و بازیگران کوچک و بزرگ امیدوارند که در این شرایط می‌توانند نقش ایفا کنند، اما در عین حال اتفاقاتی در دنیا افتاده که نقش دولت‌ها و اتحادیه‌ها و حتی اتحادیه اروپا را محدود کرده است، تمام بازیگران با محدودیت و حتی بیشتر از گذشته مواجه هستند و در نتیجه اگر ما با مرجع ذیربط بنگاههای کوچک و زودبازده (SME) اروپایی صحبت می‌کنیم، باید مراقب باشیم که قدرت فقط آنجا نیست.

 

مشاور رئیس کل بانک مرکزی: یک غول مهیب در 10 سال گذشته به عنوان مقررات بانکی بین‌المللی ایجادشده و کسی تقریبا در کشور ما آن را نمی‌شناسد و کنترل مطلق این غول مهیب تقریبا در جاهای معدودی است که ما با آن جاهای محدود به شدت در سطح حرفه ای و سیاسی درگیر هستیم و  اساسا خیلی هم متوجه نیستم که آن چه هست و راه حل در این است که ما یاد بگیرم و سازمان دهی کنیم.

 

عزیزی اظهار داشت: امروز من اطلاع ندارم که در کل ایران و در  دولت به معنای تمام قوا و فرا قوه ای  و بخش خصوصی یک نفر در مورد تحریم ها 24 ساعته کار کند در حالی که با کارکرد آمریکا در خصوص تحریم ‌ها مواجه هستیم.

 

مشاور رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: نکته مهم این است که ما در برجام خیلی متوجه نشدیم که چه اتفاقی می افتد و نتوانستم از  پتانسیل های آن استفاده کنیم زیرا یک سری موانع بیرونی داشت و متوجه نبودیم که  ادامه تحریم های باقیمانده چه میزان اثر خواهد گذاشت ضمن اینکه یک سری موانع داخلی هم بود که در کنار آن  فقدان اجماع داخلی و ضعف مدیریت داشتیم.

 

معاون سابق ارزی بانک مرکزی بیان داشت: از ثباتی که در 5 سال اول دولت دوازدهم برای سرمایه گذاری در اجرای اصلاحات ایجاد شده بود استفاده نکردیم و بالاخره امروز آمریکا از برجام خارج شده و حتی صادرات نفت ایران را تهدید می‌کند و دیروز گفت که می‌خواهد صادرات نفت ایران به صفر برسد.

 

وی اظهار داشت: پیام اروپا به ایران این است که شما اگر برجام را رعایت کنید ما شما را تحریم نمی کنیم . اما بنظر من برجام اجرای صلح آمیز قطعنامه های سازمان ملل متحد علیه ایران است.

 

عزیزی گفت: این شرکت هایی که ما می خواهیم با آنها کار کنیم در یک وضعیت فو ق العاده بغرنجی هستند و در بهترین حالت این است که اروپا زیان شرکت هایی که می خواهند با ایران کار کنند را  جبران کند که البته این کار را نمی کند اما باز هم این کار انگیزه حداقل را به شرکت ها برای کار با ایران نمی دهد و درک این شرایط برای افسران دیپلماسی ما حیاتی است.

 

معاون سابق  ارزی بانک مرکزی گفت: فشار آمریکا و تجربه شرکت ها از دوره قبل تحریم ها یک سلاح بی بدیل در اختیار آمریکا قرار داد و یک آموزش به بنگاه داری بین المللی داد.

 

وی افزود: فضای بین المللی و مشاوران حقوقی و مالی و فعالان اقتصادی تجربه ای کسب کردند که حتی قبل از اینکه دور جدید تحریم ها آغاز شود به شدت به استقبال تحریم ها رفتند و این سرعت  آثار منفی تحریم ها را برای ما به شدت بالا می برد.

 

عزیزی اظهار داشت: مولفه های قدرت فقط نظامی نیست و ما باید بدانیم که در مقابل چه کسی قرار داریم.

 

وی با اشاره به مسائل بانکی برجام گفت: ما یک اشتباه برداشت از برجام داشتیم و این بود که همه تحریم ها برداشته می شود، در حالی که اصلا  در متن برجام اینگونه نبود ولی در طول مذاکره چنین نکاتی القا می شد.

 

عزیزی با اشاره به دو کتاب در خصوص تحریم ها  اظهار داشت: براساس این کتاب ها هدف تحریم اجرای سیاست های آمریکا بدون جنگ است که خودشان ادعا می کند از سه کانال آن را اجرا می کنند یکی جهانی سازی و دیگری بازار آمریکا و قدرت دلار است و مدعی هستند که اینها را با کمک بخش خصوصی  اهرم می کنند و در اینجا نه اروپا و نه چین و نه روسیه و  هیچ قدرت دیگری نیست و اگر این ادعا درست باشد این  یک الگوی خودکفا است که به قدرت های دیگری نیاز ندارد.

 

مشاور رئیس کل بانک  مرکزی اظهار داشت: مطالعه 180 ساله تحریم ها نشان داده که تحریم ها شکست خورده ولی این به معنای بی تاثیری تحریم هم نیست.

 

معاون سابق ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: ما اگر ppp ارز را بر اساس نرخ سال 78 اصلاح کنیم، در آخر سال 95 به رقم 8265 تومان می رسیم و در آخر سال 96 به نرخ بالای 9 هزار تومان می‌رسیم و اگر احساسات را کنار بگذاریم نباید از نرخ‌هایی که وجود دارد خیلی تعجب کرد.

 

وی بیان داشت: در بلند مدت باید تغییر رویکرد داد زیرا اینگونه در حوزه‌های اقتصادی و سایر حوزه ها نمی توانیم کاری از پیش ببریم و در میان مدت و کوتاه مدت هم تاسیس مرکز تحریم های بین المللی فوق العاده مهم است و باید در جایگاه سازمانی بسیار ارشد قرار بگیرد و نکته دوم هم پیوستن به معاهدات بین المللی از جمله پالرمو و اف ای تی اف و … است.

 

عزیزی اظهار داشت: ما باید یک سری  مسائل را برای خودمان حل کنیم و اگر دنیا در حال کار کارکردن با یک سری قواعد است ما می خواهیم به آن قواعد بپیوندیم یا اینکه می خواهیم آن را عوض کنیم که به نظر می رسد ما نتوانستیم این قواعد را در 4 دهه گذشته عوض کنیم و به نظر می رسد یکبار برای همیشه این مسئله را کنیم. 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.