همه از 6 تا 14 سر کارند؟

بعد از ابلاغیه استانداری تهران برای تغییر ساعت کاری در راستای کاهش مصرف انرژی، بعضی سازمان‌ها و دستگاه‌ها از ساعت تعیین شده (6 تا 14 ) تبعیت نکردند.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، با شدت گرفتن گرما و به دنبال آن افزایش مصرف انرژی و هشدارهایی که وزارت نیرو در رابطه با مصرف برق و آب اعلام کرد، در نهایت تصمیم بر این شد که ساعات کاری در سازمان‌ها و دستگاه‌ها دستخوش تغییراتی شود. بر این اساس در هفته اول تیرماه بود که استانداری تهران اعلام کرد که دستگاه‌ها و سازمان‌ها ملزم به تغییر ساعت کاری خود به 6 تا 14 هستند. از سوی دیگر دولت نیز در بخشنامه‌ای تاکید کرد که دستگاه‌ها موظف به خاموش کردن سامانه سرمایشی و روشنایی غیر ضروری خود بعد از ساعت کاری هستند و در صورت عدم رعایت، شرکت توزیع نیروی برق مجاز به قطع برق آنها است.

 

در حالی حدود 10 روز از این ابلاغیه گذشته که مشاهده می‌شود برخی دستگاه‌ها این ساعت را رعایت نکرده یا در انجام آن نیز با انحرافاتی مواجه هستند. پیگیری موضوع از مسئولان مربوطه در رابطه با اینکه آیا دستگاه‌ها می‌توانند خلاف ساعت تعیین شده فعالیت کنند یا اینکه استثنایی در این مورد وجود دارد یا خیر با توضیحاتی همراه بود. ظاهرا ماجرا از این قرار است که بخشنامه استانداری تهران صرفا شامل ادارات استان‌ تهران و شهرستان‌های استان بوده و دستگاه‌های ستادی و ملی را شامل نمی‌شود؛ بنابراین در این دستگاه‌ها عدم رعایت ساعت کاری مشخص شده تخلف محسوب نمی‌شود.

 

باید یادآور شد که در مجموع اینکه دستگاه‌ها هر کدام چگونه ساعت کاری را رعایت می‌کنند، بستگی به تعریف در بخشنامه دارد. یعنی اگر  سازمان جزو سازمان‌های ملی محسوب شود، تغییری در ساعت کار نداشته و همان 8 تا 16:30 خواهد بود؛ بنابراین یکسری از دستگاه‌ها از این قاعده مستثنی شده‌اند ولی اگر دستگاهی هم تغییر ساعت نداشته باشند باید در پیک مصرف وسایل سرمایشی خود را خاموش کند.

 

رسیدگی و نظارت به تخلف سازمان‌هایی که برای آنها تغییر ساعت کاری تعریف شده و باید در چارچوب آن حرکت کنند، بر عهده استانداری خواهد بود و در این بین دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان امور اداری و استخدامی نقشی نخواهند داشت. این در حالی است که برخی گزارش‌های دریافتی از این حکایت داشت که در مواردی یک سازمان برخلاف بخشنامه ابلاغی به روال عادی خود ادامه داده که با اعلام موضوع به استانداری، ملزم به رعایت آن شده است.

 

اما در رابطه با بانک‌ها با توجه به ابلاغیه استانداری، بانک مرکزی نیز در بخشنامه‌ای شبکه بانکی را ملزم به تغییر ساعت کاری از 6 تا 14 کرد. برخی گزارش‌ها و مشاهدات نشان می دهد که بانک‌ها در ساعتی دیرتر باز شده و به مشتریان خدمات ارائه می‌کنند. آن طور که مدیران بانکی در این باره توضیح می‌دهند باید ورود کارکنان به بانکها ساعت 6 بوده و ساعت گشایش بانک برای ارایه خدمت به مشتری بین 6:45 تا 7:00 است. از سوی دیگر ساعت اتمام خدمت رسانی بانک‌ها حدود 13:30 تعیین شده و ساعت 14:00 نیز کارکنان به فعالیت خود پایان می‌دهند. اما اگر مشتریان بانک‌ها مشاهده می‌کنند که این ساعت رعایت نمی‌شود، می‌توانند آن را به بخش بازرسی بانک‌ها گزارش کنند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.