پولدار و موفق بودن تا حدودی ژنتیکی است

محققان دانشگاه "دوک" آمریکا در مطالعات اخیر خود اعلام کردند که "موفقیت" می‌تواند در ژن هر فرد نوشته شده باشد.

عصر بانک؛ به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان دریافتند که "پویایی اجتماعی" تا حدودی در ژن‌های افراد نوشته شده که ممکن است منجر به موفق بودن یا پولدار شدن شود.

 

مطالعه‌ای که با حضور 20 هزار نفر از مردم انگلیس، آمریکا و نیوزلند انجام شد نشان داد، افرادی که تغییرات ژنتیکی مشخصی داشتند، درآمد و شغل بهتری داشته و تحصیلات خوبی داشتند.

 

صرف نظر از طبقه‌ای که این افراد داشتند، "ژن‌های" آن‌ها می‌تواند به عملکرد بهتر این افراد در زندگی کمک کند.

 

این مطالعه که در دانشکده پزشکی دانشگاه "دوک" در دورهام انجام شده است، مطالعه "هم‌خوانی سراسر ژنوم"(GWAS) را روی 20 هزار فرد از انگلیس، نیوزلند و آمریکایی انجام داده است.

 

بررسی این افراد از کودکی تا بزرگسالی صورت گرفته است.

 

مطالعه "هم‌خوانی سراسر ژنوم"(GWAS) در دانش ژنتیک، یک بررسی سراسری ژنوم بر روی مجموعه‌ای از تنوع‌های ژنتیکی فردی در افراد مختلف است. هدف از این بررسی مقایسه،  نتیجه‌گیری و در نهایت رسیدن به رابطه‌های مشترک و هم‌خوانی، همبستگی و وابستگی میان یک تنوع ژنتیکی و بروز و ظهور یک ویژگی مشترک در بین دارندگان آن تفاوت ژنتیکی‌ است.

 

در این بررسی هزاران تغییر کوچک ژنتیکی که در مطالعات قبلی مربوط به "موفقیت" و "مدرسه رفتن" بوده است، مد نظر محققان قرار گرفته است.

 

این محققان دریافتند مردان و زنانی که حاوی ژن‌های مربوط به تحصیلات بودند، از نظر علمی عملکرد بهتری داشتند.

 

اما همان ژن‌ها به افراد کمک می‌کند که به سمت موفقیت قدم بردارند.

 

همچنین افرادی که نمره پلی‌ژنیک آنها بالا بود، صرف نظر از طبقه اجتماعی و شرایط خانواده‌شان، در تحصیلات، شغل و ثروت، بازدهی و عملکرد بهتری داشتند.

 

"دنیل بل اسکای" رهبر این مطالعات و از پژوهشگران دپارتمان­ علوم این دانشگاه گفت: یافته­‌های ما در این تحلیل و بررسی نشان می‌­دهد که ژن‌­های مربوط به تحصیلات ممکن است سرنخ‌­هایی برای فرآیندهای بیولوژیکی در پیشرفت‌های انسان باشد که منجر به موفقیت وی در تحصیل، کار و در نهایت پولدار شدن وی در زندگی‌اش می­‌گردد.

 

وی افزود، نمره­‌ی ژنتیکی یک مادر می­‌تواند پیشرفت‌­های تحصیلی فرزند وی را پیش­‌بینی کند.

 

این به این معنا است که بهبود و تغییر در رفتار یک فرد، می‌­تواند موجب بهبود در شرایط و موفقیت نسل بعد وی شود.

 

نتایج این مطالعه در مجله " Psychological Science" منتشر شد.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.