فکر کردن به موضوعات استرس‌زا حافظه را از بین می‌برد

محققان دریافتند که حتی فکر کردن به موضوعات استرس‌زا با تاثیر بر مغز حافظه را از بین می‌برد.

عصر بانک؛ طبق مطالعات جدید، شروع صبحی با استرس ممکن است در طول روز به ذهن شما آسیب برساند.

 

براساس گزارش «ساینس آلرت»، محققان دریافتند زمانی که شرکت‌کنندگان با استرس اتفاقات پیش رویشان از خواب بیدار می‌شدند سطح حافظه فعال (حافظه‌ای که به افراد در یادگیری و حفظ اطلاعات کمک می‌کند) آنها در اواخر روز پایین‌تر بود.

 

پیش‌بینی رویدادهایی که منجر به ایجاد استرس می‌شود صرف‌نظر از رخ دادن آنها  ‌تاثیر بزرگی بر روی حافظه فعال افراد می‌گذارد.

 

انسان‌ها می‌توانند درباره اتفاقات پیش رو فکر و آنها را پیش‌بینی کنند که این ویژگی می‌تواند به ما برای آمادگی و یا حتی پیشگیری از وقوع این حوادث کمک کند.

 

البته مطالعات جدید نشان می‌دهند که این توانایی می‌تواند برای عملکرد روزانه حافظه فعال مضر باشد.

 

تمرکز سخت

 

«مارتین اسلیوینسکی» رئیس مرکز سلامت ایالت پن گفت: یک حافظه فعال کاهش یافته می‌تواند بیشتر متحمل یک اشتباه و یا تمرکز کم شود.

 

 

علاوه بر استرس موارد دیگری نیز باعث کاهش عملکرد حافظه می‌شود که از جمله آن کمبود مواد مغذی در بدن است.کمبود ویتامین B12 که برای عملکرد عادی اعصاب ضروری است، می‌تواند منجر به سردرگمی و حتی زوال عقل شود. شما باید روزانه حدود 2٫4 میلی‌گرم B12 در رژیم غذایی خود داشته باشید. این ویتامین در محصولات لبنی، گوشت، ماهی و مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین B12 وجود دارد.

 

کم‌خوابی

 

کمیت و کیفیت خواب برای قدرت حافظه از اهمیت زیادی برخوردار است. خواب بسیار کم و یا بیدار شدن مکرر در شب می‌تواند منجر به خستگی شده و قابلیت تثبیت و بازیابی اطلاعات در مغز را مختل سازد.

 

با افزایش سن ممکن است دریابید که گاهی دچار مشکل حافظه شده و مثلاً نام یک فرد یا یک قرار ملاقات را فراموش می‌کنید، همچنین ممکن است بیشتر از قبل چیزهایی را جا بگذارید. شاید برای به خاطر سپردن کارهای روزمره و قرارهای ملاقات به تدریج نیاز شما به استفاده از لیست و تقویم بیشتر شود. از دست دادن حافظه در اثر روند طبیعی پیری، عملکرد شما در محل کار یا خانه را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

 

مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر

 

مصرف زیاد الکل در مدت طولانی به عنوان علت از دست دادن حافظه شناخته شده است.

 

سیگار کشیدن با کاهش اکسیژن رسانی به مغز سبب کاهش حافظه می‌گردد. مطالعات نشان داده‌اند برای افرادی که سیگار می‌کشند، تطبیق چهره افراد با اسامی آنها دشوارتر از افراد غیر سیگاری است. مواد مخدر می‌تواند مواد شیمیایی در مغز را تغییر دهد که این امر می‌تواند به یاد آوردن خاطرات را برای این افراد مشکل‌تر سازد.

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.