انقلاب اینترنت اشیا در کسب‌و‌کارها

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 بیش از 55 میلیارد دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیا در جهان وجود داشته باشد

عصر بانک؛در سال‌های اخیر اینترنت اشیا به‌عنوان پدیده‌ای محبوب از دنیای تکنولوژی توانست جای خود را در میان مردم سراسر دنیا پیدا کند. در واقع با گسترش این تکنولوژی و دسترسی افراد بیشتری به آن از طرفی و توسعه راهکارها و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف از طرف دیگر، اینترنت اشیا با سرعت زیادی در دنیا پذیرفته و به‌کار گرفته شد.

 

حالا بنگاه‌های تجاری و کسب‌و‌کارها هم به دنبال همراهی با روند تکنولوژی‌های روز و بهره‌گیری از آنها برای بهره‌وری بیشتر، سعی دارند میزان سرمایه‌گذاری خود در اینترنت اشیا را افزایش دهند و به این ترتیب بهره بیشتری از آن ببرند. در همین راستا هم بخش تحقیقاتی مجله آنلاین بیزینس اینسایدر یعنی BIIntelligence اخیرا بررسی‌های مختلفی درباره این موضوع انجام داده است. این بررسی‌ها در واقع نشان می‌دهد که اینترنت اشیا چطور در حال تغییر شیوه عملکرد شرکت‌ها و تعامل مصرف‌کنندگان با جهان پیرامون خودشان است. این تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و البته گسترش است. با ظهور بلندگوهای هوشمند دستیارهای صوتی که استفاده از آنها به‌خصوص در میان مصرف‌کنندگان به سرعت رو به افزایش است و همچنین رشد پلت‌فرم‌های تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی برای بازارهای تجاری و کسب‌و‌کارها، انتظار می‌رود اینترنت اشیا با روندی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد در میان بخش تجاری و مصرفی نفوذ کرده و رشد کند.  این روزها کارشناسان و تحلیلگران به دنبال بررسی روند تحولات اینترنت اشیا در بازار هستند تا بتوانند دیدگاه بهتری نسبت به پیشرفت‌های تازه اینترنت اشیا در سال‌های اخیر و آینده داشته باشند.

 

به همین دلیل هم BI Intelligence بررسی و تحقیقات دقیقی در این زمینه انجام داده و آن را به تازگی منتشر کرده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌ها و ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا با سرعت چشمگیری در حال افزایش است تا جایی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2025 بیش از 55 میلیارد دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیا در جهان وجود داشته باشد.  این در حالی است که تعداد این دستگاه‌ها تا پایان سال 2017 حدود 9 میلیارد دستگاه بوده است. در واقع انتظار می‌رود تولیدکنندگان سخت‌افزاری برای همراهی با این روند رشد بازار، با تمرکز بیشتر روی این بخش تولید خودشان را افزایش بدهند. تحلیلگران همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که میزان سرمایه‌گذاری در این بخش هم روند افزایشی به خودش بگیرد. با این اوصاف انتظار می‌رود بین سال‌های 2017 تا 2025 مجموع سرمایه‌گذاری جهانی در اینترنت اشیا به حدود 15‌تریلیون دلار برسد.  نکته جالب اما در این بحث آن است که کارشناسان معتقدند بخش زیادی از این حجم سرمایه‌گذاری را شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری به خودشان اختصاص می‌دهند و در حقیقت بخش تجاری در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری بیشتری روی اینترنت اشیا انجام خواهد داد.

 

براساس این بررسی، دیدگاه‌ها و تجربیات تصمیم‌گیران صنعت اینترنت اشیا نشان می‌دهد که در کنار عوامل موثر در رشد این صنعت، چالش‌های جدی بر سر راه آن وجود دارد.  با این همه اما انتظار می‌رود که توسعه راهکارهای ویژه تجاری یا مصرفی در این بخش تاثیر چشمگیری بر گسترش استفاده از اینترنت اشیا و رواج بیشتر آن در میان بخش‌ها و کاربران مختلف سراسر دنیا داشته باشد.

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.