عابربانک‌های هوشمند: عصر طلایی بانکداری

امروزه خدمات شعبه، قابلیت‌های تحویلدار، عملیات‌ بانکداری موبایلی و پیشنهادهای آنلاین در هم ادغام می‌شوند و دستاورد آن عابربانک هوشمند می‌گردد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛بر پایه تحقیق JLL، با افزایش هزینه‌های شعب، تعداد شعب بانک‌ها در سراسر دنیا رو به کاهش است و پیش‌بینی ‌شده که تا سال 2027، 20 درصد شعب در دنیا کاهش پیدا کند. با کوچک‌تر، هوشمندتر، مشتری محورتر شدن و پیشرفت فنی شعب بانک‌ها، آنها در پی عابربانک‌ها و ابزار سلف‌سرویسی هستند که بتواند وظایف عادی شعبه را به صورت خودکار انجام دهند. بانک‌ها به دنبال راه‌حل‌های بهتر و سریع‌تری هستند که ایمن، ادغام‌شده در موبایل، شهودی و به‌صورت یکپارچه مناسب زندگی مشتریان باشد.

 

رکورد عابربانک‌ها و سقوط شعبه‌ها

صنعت عابربانک امروزه در سراسر جهان، از پرجمعیت‌ترین شهرها تا مکان‌های دورافتاده ازجمله یکی از قلل هیمالیا به بیش از 3 میلیون دستگاه نصب‌شده رسیده است. با افزایش تعداد عابربانک‌ها، پیچیدگی آنها وارد مرحله جدیدی شده است. امروزه عابربانک‌ها از نرم‌افزارها و دستگاه‌هایی که به آنها کمک می‌کند این ابزارها را به نحوی کارآمد مدیریت و بر آنها نظارت کنند رهایی یافته‌اند. این ماشین‌ها با قابلیت‌های جمع‌آوری داده و تحلیل آنها، ارزش خود را از تراکنش صرف فراتر برده‌اند و می‌توانند انبوهی از داده‌ها را به چشم‌اندازهای معناداری که رفتار، ترجیحات و حمایت‌های مشتری را مشخص می‌کند، تبدیل نمایند.

 

قابلیت‌های نسل آینده مناسب ذائقه جوانان

از نظر اکوسیستم بانکی، عابربانک‌های جدید به سازمان‌ها کمک می‌کنند کارایی چرخه نقدینگی را ارتقا دهند. مشتریان جوان اکوسیستم را ترغیب می‌کنند تا تراکنش‌های مبتنی بر تلفن هوشمند را در مقیاس وسیع از طریق عابربانک انجام دهند و درهای جدیدی به روی چرخه‌های جدید دیجیتالی و خودکار شدن بگشاید.

 

بانک‌ها با توجه به سازوکار این صنعت، می‌توانند با شخصی‌سازی خدمات عابربانک برای مشتریان، به فرصت‌های متعددی دست یابند. فراهم کردن امکان دسترسی مشتریان به حساب‌هایشان از طریق فناوری‌های بیومتریک، لایه امنیت مهمی به تراکنش‌های می‌افزاید. افزودن خدمات داده جدید برای ایجاد چشم‌انداز در مورد رفتارهای آنلاین و آفلاین به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا ارزش خود را در حوزه فروشنده و مشتری افزایش دهند. ادغام خدمات عابربانک در برنامه‌های موبایلی و نیز خودکارسازی خدمات شعبه، تجربه بانکداری مشتریان را بهبود و نیز خدمات متعدد دیگری ارائه می‌دهد که مشتری را به سمت عابربانک‌های هوشمند هدایت می‌کند. بانکها با قرار دادن ماشین به‌جای انسان، می‌توانند بانکداران پشت باجه را در روند بانکداری در جای دیگری قرار دهند. آنها برای استفاده از چشم‌اندازهای مبتنی بر داده ارزش قایل می‌شوند تا دریابند چه زمانی، علیرغم ارائه ابزارهای دیجیتال کارآمد، فرد نیاز دارد با فرد دیگری صحبت کند.

 

بی‌تردید عابر بانک‌های دیجیتال روندی صعودی دارند و بانک‌ها با دیدی مثبت نسبت به آینده باید برای شناسایی راه‌حل‌هایی که با چالش‌های پیش رو مقابله می‌کند تلاش کنند. خدمات شعبه، قابلیت‌های تحویلدار، عملیات‌های بانکداری موبایلی و پیشنهادهای آنلاین در هم ادغام می‌شوند و دستاورد آن عابربانک هوشمند است. چالش‌هایی که پیش‌بینی می‌کنیم پهنای باند را برای عابربانک‌ها ارزیابی، صف‌های انتظار مشتری را کنترل و درعین‌حال قابلیت‌های زمان‌بری مانند کنفرانس ویدیویی با تحویلدار یا مسئول خدمات مشتری را اجرا می‌کند.

 

آغاز عصر طلایی

 

ازآنجایی‌که هم‌اکنون نیز عابربانک‌های خوددریافت-خود پرداز در بانکها استفاده می‌شوند، با ارزیابی تقاضا برای تراکنش‌های غیرکارتی عابربانک و افزایش چشمگیر قابلیت‌های بیومتریک عابربانک‌ها، سازمان‌ها باید به آغاز عصری جدید در حوزه عابربانک هوشمند به‌عنوان یک مرکز پرداخت اساسی در ساختار اصلاح‌شده بانکداری و قلمرو مشتری ایمان بیاورند.

 

به گزارش عصربانک، با کاهش حضور مشتریان در شعبه، عابربانک‌های هوشمند به تحول شعب که تجربیات هوشمندانه‌تر و مطلوب‌تری به مشتریان ارائه می‌دهند کمک می‌کنند. ایجاد حوزه‌های تجربه دیجیتال با عابر بانک‌های دیجیتال به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا بین خدمات حضوری و دیجیتال برای مشتریان تعادل را برقرار کنند، این فناوری را بپذیرند و خدماتی سفارشی ارائه دهند و از این طریق عابربانک‌ها به‌جای آنکه صرفاً ماشین دریافت پول نقد باشند، می‌توانند یک ابزار از پیش آماده برای انباشت پول نقد، شعبه بانک، باجه خدمات مشتری و پایانه سلف‌سرویس برای خدمات ارزش‌افزوده مانند رزرو پرواز، پرداخت قبوض مصرفی یا حتی انتقال پول باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.