پرداخت هزاران میلیارد تومان وام در دوره ممنوعیت؟

خیلی از مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها در ماه پایانی هر سال و ماه آغازین سال بعد با این جمله مسئولان بانکی مواجه می‌شوند که «پرداخت وام بانکی در این دو ماه ممنوع است». مسئولان شعب بانکی معمولا علت را صدور بخشنامه بانکی اعلام می‌کنند.

عصر بانک؛اگر فروردین‌ماه پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری ممنوع است چرا بانک مرکزی میزان تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری در فروردین‌ماه سال 1397 را بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است؟

 

در پی انتشار گزارشی از سوی بانک مرکزی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری در فروردین‌ماه سال 1397 به بخش‌های مختلف اقتصادی، این سوال پیش می‌آید که با توجه به اینکه بانک‌ها در فروردین‌ماه هر سال تا زمان دریافت بخشنامه جدید از سوی بانک مرکزی حق پرداخت تسهیلات را ندارند گزارش بانک مرکزی بر چه اساسی تنظیم شده است؟

 

یکی از کارشناس‌های پشتیبانی بانک ملی با اشاره به موضوع ممنوعیت پرداخت وام در فروردین‌ماه می‌گوید: در فروردین‌ماه به طور معمول وامی پرداخت نمی‌شود و تنها وام‌های خاص پرداخت می‌شوند.

 

این کارشناس ادامه می‌دهد: اگر روی وامی دستورالعمل قرار گیرد و بانک مرکزی نیز بر آن صحه گذاشته باشد، بانک موظف است آن را حتی در دوره ممنوعیت پرداخت تسهیلات، پرداخت کند. در صورتی که نهاد یا شخصی در فروردین‌ماه مشکل اساسی برایش پیش بیاید و وضعیت اورژانسی داشته باشد، با کسب مجوز از بانک مرکزی می‌تواند تسهیلات دریافت کند.

 

وی با اشاره به گزارش بانک مرکزی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی در فروردین‌ماه سال 1397 می‌افزاید: این گزارش تنها شامل موارد خاصی است که با تاییدیه بانک مرکزی پرداخت آن صورت گرفته و اکثر این تسهیلات دریافتی به بخش کشاورزی و درمان مربوط است.

 

در ادامه پیگیری این موضوع، کارشناس بخش پشتیبانی‌ بانک ملت قادر به پاسخگویی نبود و از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

کارشناس بخش پشتیبانی بانک صادرات نیز می‌گوید: در اسفندماه هر سال بخشنامه‌ای از طرف بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود که از تاریخ مشخصی به بعد بانک‌ها به جز وام ازدواج حق پرداخت تسهیلات دیگری را ندارند و باید به حساب‌های خود رسیدگی کنند و تا ابلاغ بخشنامه جدید در فروردین ماه سال بعد برای پرداخت تسهیلات باید صبر کنند.

 

این کارشناس می‌افزاید: تنها یک استثنا برای بانک در دوره ممنوعیت پرداخت تسهیلات در فروردین‌ماه وجود دارد و آن برای کسانی است که قبلا برای دریافت تسهیلات تشکیل پرونده داده‌اند و در موارد خاص تعدادی از آنها پرداخت می‌شود. در غیر این صورت هیچ وام دیگری در فروردین‌ماه هر سال از سوی بانک پرداخت نمی‌شود.

 

/تجارت نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.