استارت مبنا کارت در ماراتن رقابت اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی

مبناکارت آریا به زودی از جدیدترین محصول خود که یک اپلیکیشن پرداخت موبایلی است رونمایی می‌کند.

عصر بانک؛شرکت مبنا کارت آریا که در سال 1386 به منظور ارائه راهکارهای جامع خدمات پرداخت الکترونیکی اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تاسیس شد، تاکنون توانسته است در حوزه‌های خدمات پایانه‌های فروش(POS ،PCPOS و IPG) پاسخگوی نیازهای متنوع فناوری اطلاعات بانک‌ها و موسسات مالی باشد. این شرکت به زودی از جدیدترین محصول خود که یک اپلیکیشن پرداخت موبایلی است رونمایی می‌کند. در همین راستا گفتگویی با مهندس مهران رجایی معاون فناوری اطلاعات مبنا کارت آریا ترتیب دادیم و درباره جزئیات این محصول پرسیدیم.

 

اگر موافق باشید با یک معرفی کلی از اپلیکیشن گفتگویمان را شروع کنیم.

نسخه اول نرم افزار موبایلی که در واقع تست عملیاتی محصول است، در نیمه اول خرداد ماه رونمایی می‌شود. نرم افزار بر روی سیستم عامل اندروید قابل اجرا می‌باشد و با فاصله کمی نسخه ios آن نیز عرضه خواهد شد.

خرید شارژ برای هر سه اپراتور ( همراه اول، ایرانسل و رایتل) چه به صورت مستقیم و چه از طریق رمز شارژ، خرید بسته‌های اینترنت، پرداخت قبوض خدماتی (آب، برق، گاز و…) ، پرداخت جریمه، استعلام بدهی قبوض، و  پرداخت همراه از امکانات نسخه اولیه این اپلیکیشن است. یکی از امکانات مهم این اپلیکیشن امکان خرید بلیط هواپیما و قطار است که کاربر با وارد کرد مبدا و مقصد می‌تواند به لیستی از پرواز‌ها و قطارهای آن بازه زمانی دسترسی پیدا کرده و در صورت  انتخاب بلیط مورد نظر برای او صادر خواهد شد.

دانلود این اپلیکیشن که به صورت آنلاین کار می‌کند ابتدا از طریق سایت مبنا کارت و سپس از طریق اپ استورهای مربوط به سیستم عامل‌های اندروید و IOS و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. 

 

این اپلیکیشن چه بانک‌هایی را پشتیبانی می‌کند؟

پشتیبانی بانک‌ها در زمینه انتقال وجه موضوعیت پیدا می‌کند که فعلا در نسخه اولیه این اپلیکیشن، انتقال وجه فعال نیست اما در نسخه‌های بعد این آیتم هم اضافه می‌شود. برخی بانک‌ها یک سری محدودیت‌هایی در خصوص مبلغ تراکنش اعمال کرده‌اند برای مثال پایین‌تر از مبلغ 5 هزار تومان را پذیرش نمی کنند.

اگر بانک‌های پذیرنده و صادرکنندگان کارت، چنین محدودیت‌هایی را اعمال نکنند،‌ اپلیکیشن پرداخت موبایلی تمام بانک‌های عضو شتاب را برای انواع تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کند و این در خصوص تمام نرم افزارهای موجود صادق است.

 

نسخه بعدی این برنامه که امکان انتقال وجه نیز در آن وجود داشته باشد چه زمانی منتشر می‌شود؟

برنامه ما این است که هر ماه برای هر کدام از محصولات تولیدی مبنا کارت آریا، امکانی خاص یا خروجی جدید از واحد فنی به واحد عملیات معرفی کنیم تا بعد از انجام تست‌های لازم و اعمال تغییرات در یک بازه زمانی یک ماه و نیمه تا دو ماهه وارد بازار شود. در خصوص انتقال وجه بانک‌ها، چون این انتقال به صورت شتاب نیست (یعنی از درگاه شتاب عبور نمی‌کند) لازم است تا با تک تک بانک‌ها قرارداد جداگانه‌ای ببندیم و از API آن‌ها استفاده کنیم. مهم‌ترین علت زمان‌بر بودن اضافه کردن این ویژگی به اپلیکیشن همین موضوع است.

از آنجایی که اپلیکیشن‌های پرداختی با اطلاعات حساب بانکی کاربران سر و کار دارد، امنیت آن برای اطمینان خاطر مخاطبان مهم است. این اپلیکیشن از نظر امنیت در چه سطحی است؟

هرگاه صحبت از امنیت یک اپلیکیشن می‌شود دو بحث بوجود می‌آید، نخست اینکه آیا  استانداردهای امنیت توسعه و استقرار نرم‌افزارها در هر پلتفرمی (موبایل یا دسکتاپ) رعایت شده است؟ بحث دیگر موضوع سناریوی حمله‌ای است که می‌توان برای این نوع اپلیکیشن‌ها متصور شد که در مقابل آن نیاز به پاسخ است تا جلوی آن گرفته‌شود، در این رابطه ما طبق استاندارهای بانکی و پرداختی پیش رفته‌ایم، چراکه شماره کارت و اطلاعات حساس مشتریان از طریق این برنامه که یک درگاه ورودی است به شبکه بانکی منتقل می‌شود الزامات شاپرک هم درمورد آن رعایت شده است.

 

بازار اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی این روزها گرم است و انواع مختلفی از آن در دسترس مردم قرار دارد، نقطه تمایز برنامه پرداخت موبایلی مبنا کارت آریا چیست؟ و ضرورت ساخت آن برای این شرکت چه بوده‌؟

اگر بخواهم برای شما مثالی بزنم، در بازار خودرو، مسیری مشخص برای تمام خودروسازان وجود دارد و بعضا در عرضه‌ محصول خود روی امکانات آن خودرو مانور نمی‌دهند بلکه با تشویق به قرعه‌کشی و جایزه و طرح های انگیزشی با سایر رقبای خود رقابت می‌کنند؛ این موضوع در تمام کسب و کارها رایج است. در ماراتنی که در صنعت پرداخت اتفاق افتاد، کدهای USSD یک بار با یک سونامی از سوی بانک مرکزی مواجه شدند که اگرچه بعد از مدتی دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند، ولی پیام آن را دارد که عمر USSD با این تکنولوژی خیلی کوتاه است، لذا اکثرا سرمایه‌گذارانی که روی USSDها سرمایه‌گذاری کرده‌بودند به اپلیکیشن‌ها روی آوردند، به طوریکه در سبد محصولات PSP بعد از کارتخوان و درگاه IPG و USSD (که فعلا جزو سبد محصولات چند شرکت رقیب است) موبایل اپلیکیشن نیز اضافه شده است. در میان 12 شرکت دارای مجوز PSP اغلب این محصول را دارند. داشتن یک برنامه موبایلی پرداخت با سرویس‌های اولیه، الزامی می باشد که قابلیت‌هایی از قبیل پرداخت قبوض، خرید شارژ ، خرید اینترنت و یک سری امکانات جذاب دیگر داشته باشد.
مبنا کارت آریا برای شروع و در نسخه اولیه امکان خرید بلیط هواپیما و قطار را راه‌اندازی خواهد نمود.

 

یکی از امکاناتی که برخی اپلیکیشن‌ها بر روی آن مانور می‌دهند بحث پرداخت از طریق NFC است، شما برای این موضوع برنامه‌ای دارید؟

آینده با NFC و پرداخت‌های غیرتماسی مبتنی بر IT می باشد. پرداخت از طریق NFC موضوعی است که ناگریز همه باید سمتش برویم ولی بطور کلی هنوز مشخص نیست که چه سیاستی را باید در این راستا پی گرفت.

مبنا کارت هم گوشه چشمی به این موضوع دارد و حتما در آینده برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.